Aviseringar
Rensa alla

Bärbar eller Stationär?


Ämnesstartare

Hej,

skulle uppskatta åsikter om bärbara respektive stationära datorer.
Jag ska köpa en ny och kan inte bestämma mig :/ Med en bärbar kan jag vara överallt och är allmänt mobil men jag inte inte rusta upp den och den e mkt dyrare.
Vad tror ni?


   
Citera

Nästa gång det blir en ny dator (snart förhoppningsvis) blir det en bärbar så jag vill kunna flytta på mig. Men det beror ju vad du ska göra på datorn.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Okej, jag är vimsig idag. [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

haha jag kommer förmodligen inte använda den mer än hemma vilket får mig att tro på stationnär men man har så många andra fördelar med bärbar.
Kan du inte utveckla lite? vf ska du köpa en bärbar?


   
SvaraCitera
Åtta

Bärbar är förbannat händigt, och om du endast har en enda dator som du eventuellt skulle behöva ta med till skolan eller så, så rekommenderar jag dig att köpa en laptop.

Vill du däremot ha en dator som håller länge och som du kan rusta upp ifall det skulle behövas så är givetvis en stationär det som gäller. Du får högre prestanda till lägre pris.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:
Vad skulle du välja?


   
SvaraCitera
Åtta

linus_en95:

Vad skulle du välja?

Eftersom jag redan har en laptop som fungerar hyggligt så skulle jag köpa en stationär dator.


   
SvaraCitera

linus_en95:

Hej,

skulle uppskatta åsikter om bärbara respektive stationära datorer.
Jag ska köpa en ny och kan inte bestämma mig :/ Med en bärbar kan jag vara överallt och är allmänt mobil men jag inte inte rusta upp den och den e mkt dyrare.
Vad tror ni?

bärbara är bättre kan ta med dem överalt behöver inte sitta på samma plats man kan ligga i sägen ha den knät


   
SvaraCitera

Stationär är bäst, finns inga som bär runt på bärbara datorer av dagens ungdomar eller privat folk, det är mestadels folk som har dem med sig till deras jobb.

Stationär är dessutom bra för HD-filmer, spel osv, så sattsa på det helt enkelt, en quad-core är alltid najs.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

du kan ju använda din bärbara likt en stationär. dvs externt tangentbord, skärm och mus.

Nästa gång jag köper ny dator så lär det bli en bärbar, kan inte se några direkta nackdelar förutom att man kommer få betala en större summa pengar för att nå samma prestanda som en stationär.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

CommanderKoko:

finns inga som bär runt på bärbara datorer av dagens ungdomar eller privat folk

tror det med. tror det får bli en sationär.


   
SvaraCitera

linus_en95:

tror det med. tror det får bli en sationär.

Är du hos någon kompis eller vän så kan du annars låna deras, stationär är alltid bäst.

Orka ha med sig datorer ute med trådlöst bredband och skit som skall krångla, är man ute så är det frisk luft som gäller inne kan man sitta och plåga framför en dator!


   
SvaraCitera
Åtta

CommanderKoko:

finns inga som bär runt på bärbara datorer av dagens ungdomar eller privat folk

Jag tar med mig min laptop på skolan till de flesta utav mina lektioner. Det gör de flesta av mina klasskamrater också.


   
SvaraCitera

CommanderKoko:

finns inga som bär runt på bärbara datorer av dagens ungdomar

Wat... Vilken värld lever du i? Somalia eller Sahara?


   
SvaraCitera

Åtta:

Jag tar med mig min laptop på skolan till de flesta utav mina lektioner. Det gör de flesta av mina klasskamrater också.

Du går i IT/Naturvetenskap då är dator ett behov, annars inte, man kan klassa in det som praktikplats/arbete/jobb.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Gentlemen:

Wat... Vilken värld lever du i? Somalia eller Sahara?

T.om ts håller med mig, isåfall bor du och åtta på någon gammal bondefarm eller något där de inte har LAN-uttag, då brukar man använda trådlöst bredband och bärbara datorer, vi som bor nära centrum använder LAN och riktiga datorer, det är dessutom skämmigt att bära med sig en dator till en kompis om de redan har en.


   
SvaraCitera

CommanderKoko:

Du går i IT/Naturvetenskap

Jag använde handdator i mitt arbete som elmätarinstallatör förra året för administrativa uppgifter, och det hade gått mycket effektivare med en vanlig bärbar. Dessutom är det rätt skönt att ha något att glo på film på om man förflyttar sig från A till B ibland. Fast det är nog Naturvetenskap med el också.

CommanderKoko:

T.om ts håller med mig

TS kan inte ens avgöra det här själv utan är tvungen att ta ungdomars hjälp, och stackarn har valt att lyssna fel, på dig. Såvida man inte ska spela crysis 79 så är inte en stationär det första man vill ha. Fast det är självklart om man absolut inte vill röra på sig så är nog en stationär att föredra.

Stationär:
+ Bättre prestanda/pris
- Otympligare

Bärbar
+ Går att ta med sig var som helst
+ Allt är redan ipackat
+ Bra modeller har en trevlig batteritid som gör att du kan bestämma själv var du vill arbeta/leka
+ Trevligare att koppla in i TVn om du vill se på film
+ Du kan ha recept uppe i köket när du lagar mat
- Inbyggda inputenheter är obekvämare stationära motsvarigheter.

CommanderKoko:

Du går i IT/Naturvetenskap då är dator ett behov, annars inte, man kan klassa in det som praktikplats/arbete/jobb.

Själv pluggar jag en samhällskurs och 75% har dator med sig som de tar anteckningar på, däribland kursledaren.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

linus_en95:

den e mkt dyrare.

http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=654406

5000 för en burk är inte så fasligt dyrt.


   
SvaraCitera