Aviseringar
Rensa alla

bäst för ponny?


Ämnesstartare

Har en ponny. Han är jättesvår och tuff mot sin ryttare. (obs genomgången av vet + kiropraktor, det är inte vad tråden handlar om) och jag är i största laget. I äldsta laget också, då man bara får tävla mot andra ponnyer fram till året man fyller 19. Det vanliga i min situation är att man säljer sin ponny till en yngre mindre tjej.

Problem:
-Älskar min häst jättemycket, vill behålla av själviska skäl.
-Han är svår och jag har lagt ner massa jobb, stor risk att han gör sig eller barnet illa
-Jag är i både längsta och tyngsta laget. Absolut supermaxvikt är 20% av hästens vikt. För "långvarigt bruk" brukar man säga 15% av hästens vikt. Han väger uppskattningsvis 400-450 kg. Antagligen 375 nu. Jag väger strax över 60 och vill inte fresta på hans ben för mycket.
-Jag vet inte hur min ekonomi kommer se ut framöver. Jag kan låna pengar av släkt om det kniper, men jag vill ju helst kunna stå för hans hyra och uppehälle själv.

Jag vet verklgien inte hur jag ska göra. För min egen idrottsutveckling gör jag bäst i att sälja honom så fort jag kan och köpa något mer ridbart. Samtidigt så vet jag ju att potentialen ligger djupt där inne någonstans. Är det dumt och själviskt att behålla en häst man är i längsta laget för, för att den kanske får det sämre hos någon annan?


   
Citera
Ämnesstartare

tilläggas bör: Det är svårt att sälja hästar, har varit i något år eller så. Han är inte gammal ännu, men folk brukar dra öronen åt sig om hästen är över 13 ungefär. Hästar kan likagärna hålla för träning tills de är 26, men man köper hellre unga hästar.


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

Skulle ha försökt låna ut på foder till en början, för att ha koll på om den nye personen klarar av hästen. Men att på något sätt bli av med honom skulle jag försöka mig på (alltså sälja eller låna ut). Och då tänker jag rent ekonomiskt, träningsmässigt går det alltid att hitta på andra saker istället om ridning inte längre är en möjlighet.

Hur gammal är han?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kviq:

Skulle ha försökt låna ut på foder till en början,

det här känns inte ritkigt som ett alternativ. Jag har funderat på delfoder, eftersom OM delfodervärden gör fel etc så ska inte han hinna bli förvildad innan det rättas till.

Kviq:

Hur gammal är han?

han fyller 13 i år. Egentligen är det ingen fara om jag rider, mer än att jag inte bör gå upp i vikt.

Kviq:

träningsmässigt går det alltid att hitta på andra saker istället om ridning inte längre är en möjlighet

han ska ridas. Finns inget annat sätt han jobbar ordentligt på, han skulle inte vara glad eller må bra i kroppen och musklerna av att longeras, tömköras eller promeneras vecka ut och vecka in.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

+ hur kan man sälja sin bästa vän?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

har samma problem


   
SvaraCitera

Låna ut honom på foder. På så sätt kan du ta tillbaka honom om du känner att han inte funkar med den nya ryttaren. Skulle du däremot se att de fungerar jättebra ihop kan du ju med gott samvete kanske sälja honom sedan.

Det är döjobbigt att sälja sin ponny, men det är ännu jobbigare ifall du skulle ha kvar honom och antingen rida honom sjuk, typ ont i ryggen eller spatt, eller att du skulle ge honom ett trist liv som promenadhäst.

En annan lösning skulle ju kunna vara medryttare. Att du hittar någon tjej i lämplig storlek som du sedan hjälper och lär rida din häst rätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du är så söt min kära lilla ponny, du är så söt min kära lilla häst, du sägr ingenting [censur] min kära lilla ponny men det är dej jag gillar bäst [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inte sälja pånni [cry]


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

Postorderhoran:

det här känns inte ritkigt som ett alternativ. Jag har funderat på delfoder, eftersom OM delfodervärden gör fel etc så ska inte han hinna bli förvildad innan det rättas till.

Har du ordentlig uppsikt över hästen så borde helfoder gå lika bra som delfoder.

Postorderhoran:

Egentligen är det ingen fara om jag rider, mer än att jag inte bör gå upp i vikt.

Kommer du att gå upp i vikt de närmaste tiden/åren tror du då?

Kom bara ihåg att ta beslutet utifrån vad som är bäst för pållen och inte vad som är bäst för dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kviq:

Har du ordentlig uppsikt över hästen så borde helfoder gå lika bra som delfoder.

det betyder att ghästen måste stå inom ett par mils radie, eftersom det inte skulle funka att åka längre flera dagar i veckan.

Kviq:

ommer du att gå upp i vikt de närmaste tiden/åren tror du då?

jag får se till att inte göra det.

Kviq:

Kom bara ihåg att ta beslutet utifrån vad som är bäst för pållen och inte vad som är bäst för dig.

det är ju därför jag gör den här tråden ju, för att få lite olika tips och synvinklar på det hela 🙂


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

Postorderhoran:

det betyder att ghästen måste stå inom ett par mils radie, eftersom det inte skulle funka att åka längre flera dagar i veckan.

Jo precis. Finns det möjlighet till detta? Ännu bättre vore det ju om pållen kunde stå kvar i samma stall eller så, men detta kan ju vara väldigt omöjligt beroende på vad det är för stall du står i (om det är privat eller vad det nu är).

Postorderhoran:

jag får se till att inte göra det.

Förresten, hur hög är han? Och hur lång är du?

Men anser du att du är för gammal/för stor/för fattig så borde du utforska möjligheterna att hitta nytt hem till honom. Om du sen verkligen går igenom med det (och säljer honom eller lånar ut honom eller whatever) är ju sin sak. Men hade jag varit du hade jag kollat upp möjligheterna och sedan tagit ett beslut. Jag menar, hittar du ett jättefint hem till honom där du känner att han skulle få det bättre än vad han får hos dig, så vore det kanske bäst att sälja honom. Hittar du ej detta hem kanske det är bättre att behålla honom ett tag till.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kviq:

Finns det möjlighet till detta?

tror icke, men jag söker delfodervärd i den ort jag ska studera på till hösten. De flesta vill ju ha en "färdig" häst, och det går inte att komma ifrån att man måste jobba mycket med honom, tyvärr.

Kviq:

Förresten, hur hög är han? Och hur lång är du?

han är 147
jag är 174.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Delfoder/skötare som du till en början låter provrida och du bevakar. Kanske låter andra ha ett öga på!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Delfoder/skötare som du till en början låter provrida och du bevakar. Kanske låter andra ha ett öga på!


   
SvaraCitera