Aviseringar
Rensa alla

Bäst mobilt bredband?


Ämnesstartare

Ni som har mobilt bredband, kan ni inte skriva vilket ni har (alltså operatör) och hur bra/dåligt det funkar?

Funderar på att byta till sommaren då mitt 1årskontrakt med BBB går ut, har inte varit så bra som man hoppats.

Slutar funka ibland (ibland flera ggr/dag), vilket är det främsta orsaken till att jag vill byta, men även för att hastigheten ibland kan vara ruskigt låg (snabbaste har varit drygt 3Mbits vilket är mer än godkänt tycker jag men ska ju kunna gå upp till 7,2) men oftast runt 1Mbits nuförtiden.


hur funkar Telia?
hur funkar Tre?
hur funkar comviq?
annat?

BBB har Telenor så det kan nog förklara en hel del 🙂


   
Citera
Åtta

Jag har använt Telenor, Telia och Tre, och alla har fungerat precis lika bra/dåligt. Den största skillnaden beror på var du bor. T.ex. fungerar inte Tre speciellt bra här uppe i ärkenorrland.

Ring och prata med försäljarna så kan du säkert förhandla till dig att du kan få prova gratis i några dagar, för att se vilket som fungerar bäst där du bor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hade 3 och det var bra. hastigheten stryps efter en viss gräns men stängs inte av helt och det är ju nice. minns inte vad det kostade i månaden dock

har comviq nu och det är ju bra om man inte behöver det hela tiden, kan betala för en dag, en vecka eller en månad, bestäm själv liksom [crazy] det dåliga med comviq är att den där gränsen är rätt låg även på månadssurfen och om man kommer upp i den så måste man tanka på mer, det stängs alltså av helt. månadssurfen kostar 249 kr och gäller då i 30 dagar fr.o.m tankningstillfället. veckosurf 89 kr och dagssurf 29 kr


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crypto:

hur funkar Telia?

Samma sak, det är så mobilt bredband funkar just nu som jag upplever det. Det är inte så pålitligt, och det är inte så snabbt, men det är inte riktigt tanken heller.

Telia har nu erbjudande om att surfa via mobilen i ett år för 500kr. Dock bara 5ooMB trafik per månad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

.

Åtta:

.

Kom att tänka på det med gränsen nu när ni nämner det (inte du Åtta men du verkar ha koll [blush]), som jag fattade det när jag fixade det mobila via BBB så kunde jag surfa upp till max 1GB i den hastighet som området klarade av innan det sedan skulle bli 40kb/s, men så har det inte blivit, men så är det hos Telia m.fl?

Om vi tar telia som ex nu när jag kollade där står det
"Du får tillgång till 10 GB datamängd." betyder det att det är den mängden jag kan surfa för under 1mån? ​kollade på denna bara för att kolla upp något 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Telia fungerade ibland i ca 1-3min när jag var i Norrland. Inget att rekommendera. Men sen så vet jag inte hur det fungerar på andra platser. Fast jo, det var seeegt i stockholm också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crypto:

"Du får tillgång till 10 GB datamängd." betyder det att det är den mängden jag kan surfa för under 1mån?

Jo det lär vara just det dom menar. Du lär ju själv veta typ vad du behöver så.^^

Underlig:

Telia fungerade ibland i ca 1-3min när jag var i Norrland.

Funkade rätt fint för mig, men ja folk har blandade resultat vad gäller saken.


   
SvaraCitera
Åtta

Underlig:

Telia fungerade ibland i ca 1-3min när jag var i Norrland. Inget att rekommendera.

Vet inte vad som är norrland för dig, men Telias mobila bredband har fungerat som det ska t.o.m. uppe i supermegadödsnorrland (i en pytteliten by utanför Korpilombolo).

Crypto:

men så är det hos Telia m.fl?

De flesta judeföretagen verkar ha någon sådan policy. Det är dock rent svindleri, och jag skulle då se mig om efter ett företag som inte har någon sån där överföringsspärr, om jag skulle använda det mobila bredbandet under någon längre tid.

Crypto:

"Du får tillgång till 10 GB datamängd." betyder det att det är den mängden jag kan surfa för under 1mån?

Jag rekommenderar att du kollar kontrakten för varje operatör, då det kan variera mellan dem. Det vanliga tror jag är som du säger, att de stryper hastigheten när du överstigit en viss datamängd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Funkade rätt fint för mig, men ja folk har blandade resultat vad gäller saken.

Oki.

Åtta:

Vet inte vad som är norrland för dig, men Telias mobila bredband har fungerat som det ska t.o.m. uppe i supermegadödsnorrland (i en pytteliten by utanför Korpilombolo).

Ah, det var i Pajala det inte fungerade. Nån mil från Korpilombolo om jag har rätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Jo det lär vara just det dom menar. Du lär ju själv veta typ vad du behöver så.^^

Mamma har den kollen åt mig då hon får hem räkningen [cute]
Får kolla när jag åker hem i helgen :p

Åtta:

De flesta judeföretagen verkar ha någon sådan policy. Det är dock rent svindleri, och jag skulle då se mig om efter ett företag som inte har någon sån där överföringsspärr, om jag skulle använda det mobila bredbandet under någon längre tid.

Surt för dem som bara använder mobilt bredband, men mot en större peng brukar väl det vara obegränsat 😛

Åtta:

Jag rekommenderar att du kollar kontrakten för varje operatör

Skall kolla detta när det börjar närma sig slutet, undrar om det kanske var 1,5år vi skrev på och inte 1år 🙁

Iof funkar BBB bra om jag nu får hur mycket mängd data jag vill ha för den summan jag ändå betalar för/mån (99kr)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crypto:

Mamma har den kollen åt mig då hon får hem räkningen [cute]
Får kolla när jag åker hem i helgen :p

Lyxigt[rolleyes]

Crypto:

Surt för dem som bara använder mobilt bredband, men mot en större peng brukar väl det vara obegränsat 😛

Ja, men den pengar blir väääldigt stor troligen.


   
SvaraCitera
Åtta

Crypto:

men mot en större peng brukar väl det vara obegränsat

aristoteles:

Ja, men den pengar blir väääldigt stor troligen.

För ungefär ett år sedan så använde jag Tres mobila bredband utan någon överföringsgräns (åtminstone ingen som jag någonsin märkte av, trots torrentande o.s.v.). Det kostade mig typ 300 i månaden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

För ungefär ett år sedan så använde jag Tres mobila bredband utan någon överföringsgräns (åtminstone ingen som jag någonsin märkte av, trots torrentande o.s.v.). Det kostade mig typ 300 i månaden.

Jaså?[surprised] Det är ju inte så farligt^^

Om man tittar på Telias erbjudande så får du betala för att skjuta upp gränsen. Vet inte hur mycket detta kostar eller hur långt gränsen skjut upp dock.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crypto:

men ska ju kunna gå upp till 7,2

Nej.

Crypto:

1Mbits

Låter som en rimlig hastighet.


   
SvaraCitera
Åtta

Myksa:

Nej.

Den teoretiska maxhastigheten är 7.2mbit/s. Sedan är det klart att man aldrig faktiskt får ut den hastigheten.


   
SvaraCitera