Aviseringar
Rensa alla

Bäst övningarna för utveckling av rygg och bröst?


Ämnesstartare

Hej jag har börjat träna för någon vecka sedan och tycker det är skitkul 😀

Jag tränar nu hemma i några veckor innan ja tänkte dra till gymmet.
Allt funkar kanon men ja skulle behöva lite hjälp 🙂

Vilka tycker ni/är de bäst övningarna för att utveckla/träna övre delen av ryggen?
Alltså skuldebladen osv..

Och vilka de bäst övningarna för utveckling av övre bröstet 😀

Tack på förhand

Jag menar de områden som är inringade på bilden

humanbody.jpg


   
Citera
edroon

Om du vill utveckla bröstet och ryggen tycker jag personligen att du ska till en början enbart köra basövningar.

Bröst
Bänkpress.
Sned bänkpress.
Dips. (med vikt).

Rygg
Latsdrag med V-handtag.
Skivstångsrodd.
Chins.
Marklyft. (tyngdlyftarstil)

Se till att du maxar varje övning till 90 %. Att sitta och köra bänkpress typ Xkg x 12 rep är bara onödigt.
Kör istället X(tungt)kg x 6 rep. Om du förstår vad jag menar.


   
SvaraCitera

edroon:

(tyngdlyftarstil)

Vad innebär det? Sumo?

edroon:

Att sitta och köra bänkpress typ Xkg x 12 rep är bara onödigt.

Förklara lite mer, tack.


   
SvaraCitera
edroon

oggelgoggel:

Vad innebär det? Sumo?

Här har du youtube på hur man kör marklyft som tyngdlyftarstil:

oggelgoggel:

Förklara lite mer, tack.

Just för XAVI, låter som om han bara vill bygga muskler. Och det bästa resultatet att bygga muskler på snabbt och bra är att överbelasta dina muskler.

Att sitta och köra många rep och lite vikt är uthållighet och bygger muskler väldigt segt. Dock får du en fin form, men du blir aldrig stor som arnorld [wink]

Så menar jag.. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

edroon:

Dips. (med vikt).

Lätt framåtlutade dips tycker jag tar mer på bröstet. Extra vikt kan man hänga på när man tycker det blir för lätt. Har han just börjat träna lär det inte behövas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

edroon:

edroon P

jätte snällt [bigsmile]

Tack 😀


   
SvaraCitera

edroon:

tyngdlyftarstil:

Förstår inte vad som är tynglyft med en sån stil, för marklyft är väl inte ens en disciplin inom tynglyftning.

edroon:

Så menar jag..

Tycker det låter taget ur luften.


   
SvaraCitera

Bröst:
Bänkpress.
Sned bänkpress
Flies


   
SvaraCitera

XAVI:

Vilka tycker ni/är de bäst övningarna för att utveckla/träna övre delen av ryggen?
Alltså skuldebladen osv..

Hugg ved. Jag skämtar inte. Många kända boxare tränade sina ryggmuskler på det sättet.


   
SvaraCitera

Mawns:

Hugg ved. Jag skämtar inte. Många kända boxare tränade sina ryggmuskler på det sättet.

Alt. slå på däck med en slägga. 😀

vry old school


   
SvaraCitera

schism:

vry old school

Yes, men funkar att göra hemma. Då slipper man fixa gymkort [party]

Egentligen så borde det väl räcka med situps, jogga, vedhuggning och så något hårt för benen, sen har man väl fått en schysst workout? Vedhuggning/slag med slägga tränar ju i stort sett hela överkroppen samt armar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

edroon du verkar verkligen ha koll på läget (hmm).. vadå aldrig kunna bli lika stor som arnold är du inte riktigt funtad eller?

För de första: Arnold preppade arslet av sig,hade perfekt kost året om (utom någon dag.)
Två: Hans genetik spelar fruktansvärt stor roll i det hela.

Tre: Har du överhuvudtaget sett arnold träna,och ifall du har de kan du ju börja räkna repsen han gjorde sen återkomma me ditt 6rep tungt argument. Bodybuilders i ren allmänhet kör VÄLDIGT ofta högrep,för att möjligen kör ett set tungt mot slutet.
Detta beror dels på att du ska forma kroppen men framförallt inte dra på dig någon jävla skada för du ska vara häftig i bänkpress etc.herregud du verkar vara tappad bakom en vagn.

Att du ens skriver och jämför me just arnold som är en av dom mest framgångsrika bland bodybuilders genom tiderna och ska lägga in det i ett stycke för en nybörjare... och sen att han just är bodybuilder och du skrivit att högrep är för att forma kroppen (HMMMM) ja som sagt...herregud gå till lokala gymet och lek expert bland dom andra 15åringarna som förmodligen springer runt där.


   
SvaraCitera

edroon:

Dock får du en fin form, men du blir aldrig stor som arnorld [wink]

Känner du någon som blivit stor som arnold med DINA tips då? [smile]


   
SvaraCitera
edroon

Mrbigstuff:

.

Tog du åt dig eller, du är fan störd.
Det är mitt sett att see på saken, varför ska du vara så kritisk och elak. Hatar folk som ska gå personligt mot en så fort man säger något.

men men... man får inte maximal muskelökning genom att sitta och köra lätta vikter flera gånger. Varför slita ut musken för och spendera timmar på gymmet, tänk logiskt!

För det första så känner du inte mig så kom inte med dina dumma kommentarer,

Mrbigstuff:

herregud gå till lokala gymet och lek expert bland dom andra 15åringarna som förmodligen springer runt där.

Det värsta med styrketräning är att sliter häcken av sig på gummet timme efter timme, månad efter månad och år efter år med lite eller ingen resultat alls!

Tydligen så måste du gymma eller jag frågar allmänt. Under all den tid, som du tränat, vid vilken tidpunkt gjorde du de mest imponerande ökningarna?

Min gissning är att du gjorde de mest imponerande ökningarna när du började träna. Eller ska jag säga när du först började träna regelbundet. Det är inte ovanligt att någon ökar 5 kg i muskelmassa de första månaderna när de börjar träna. Och 10-15 kg det första året! Varför det?

Hur galet detta än låter, så är detta den huvudsakliga anledningen till att människor slutar att göra muskelökningar. De går ifrån grunden till de effektivaste träningsmetoderna och börjar använda "avancerade" övningar.

Stanna vid basövningarna, och kör tungt! men med mindre rep.
En muskel kommer bara att anpassa sig (växa) om den tvingas till det.
Så vitt jag kan förstå, om du inte växer efter varje pass så slösar du bort din tid.

Sen har du rätt, genetik spelar fruktansvärt stor roll i det hela.

sculptura:

Känner du någon som blivit stor som arnold med DINA tips då? [smile]

Oavsett om du har svårt att lägga på dig muskler snabbt så hjälper detta dig. vilket är svar på din fråga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

edroon:

Min gissning är att du gjorde de mest imponerande ökningarna när du började träna. Eller ska jag säga när du först började träna regelbundet. Det är inte ovanligt att någon ökar 5 kg i muskelmassa de första månaderna när de börjar träna. Och 10-15 kg det första året! Varför det?

Ja jag "tar åt mig" när du kommer in och försöker leka självutnämd expert och dillar om "såhär gör man annars händer inget"
Om du visste något om träning så ska du ju verkligen inte säga åt en NYBÖRJARE att kötta på me låga reps. En nybörjare SKA köra höga reps och lättare vikt för att få in tekniken och att inte skada sig.

Växer du för fort kmr inte lederna hinna me och du kmr dras me skador och besvär resten av livet.

Ja där har du ju alldeles fel. När jag började växa som mest var när jag tog träningen seriöst i utförandet och började äta korrekt och fler gånger om dagen.

Sen att du ökar 10-15kg i ren muskelmassa är genetiskt omöjligt.

För folk som tränat flera år kan öka MAX 2-3kg muskelmassa PER ÅR då snackar vi proffs inom byggning. så kom inte med "men om jag inte tränat något bla bla bla" eller "men min kompis gick upp 10kg.." inte ren muskelmassa. PUNKT.

Kan dra en lång lista. bla annat ska man inte slita timme efter timme. passet om du kör själv och effektivt ska vara på 45 minuter ungefär. För att undvika katabolt tillstånd.

Ja tydligen måste jag gymma då jag tävlar inom bodybuilding. Så jag tror jag kan en del inom ämnet. och ja för att muskel ska växa ska du utsätta den för en påfrestning som den egentligen inte klarar av och därav måste utvecklas för att klara av det i framtiden.. betyder inte att detta händer vid ett halvslappt maxrep i bänken på 130kg eller om du pushar 12rep 110 ellerhur...

Sen är de olika från olika person vilka övningar som "ger mest" bara för de är en basövning behöver de inte betyda att per får sämre resultat än pelle för han kör en "avancerad" övning.. istället får du ju titta på vem som får KONTAKT i utförandet vilket är A och O för utveckling.

En till grej.. för att du blir starkare betyder inte de att du blivit större än en person som inte gjort lika stora styrkeökningar...


   
SvaraCitera