Aviseringar
Rensa alla

Bästa meningen


Ämnesstartare

Författaren bör hålla sin mun stängd när hans verk börjar tala. - Friedrich Wilhelm Nietzsche.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om så är fallet vill jag därför att du går in och ser på min make, ty han har legat på sin bädd i två dagars och två nätters tid. Och några säger att han inte är död, men andra säger att han är död och att han luktar, och att han borde läggas i gravkammaren, men själv tycker jag inte att han luktar. -- Alma 19:5 (ur Mormons bok)

Än bättre är det på engelska "originalet": [bigsmile]

Therefore, if this is the case, I would that ye should go in and see my husband, for he has been laid upon his bed for the space of two days and two nights; and some say that he is not dead, but others say that he is dead and that he stinketh, and that he ought to be placed in the sepulchre; but as for myself, to me he doth not stink.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Budolicious:

"vi störtar
gör vad du vill
älskar dig
pappa"

Bra bok.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lazertits:

Bra bok.

Ye, fast hans bästa måste jag nog säga är Naiv. Super. Fantastisk författare, alla böcker har totalt olika skriftspråk.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"My ambition is handicapped by my laziness."
- Factotum (1975) av CHARLES BUKOWSKI


   
SvaraCitera

Sista kapitlet i Ulysses av James Joyce, en hundra sidor lång mening, inga skiljetecken whatsoever.

Sen är ju Catch 22 fylld av briljanta citat som måste bevaras för eftervärlden. Att bara skriva ett lösryckt här känns lite som att skära ut en bit av Mona Lisa, men kan väl dela med mig av detta guldkorn:

"You're dead, sir," one of his two enlisted men explained.
Doc Daneeka jerked his head up quickly with resentful distrust. "What's that?"
"You're dead, sir," repeated the other. That's probably the reason you always feel so cold."
"That's right, sir. You've probably been dead all this time and we just didn't detect it."


   
SvaraCitera

Dräparen:

När Gregor Samsa vaknade en morgon ur sina oroliga drömmar fann han sig liggande i sängen förvandlad till en jättelik insekt

Haha åh, avskydde den boken.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vet ej typ "känner du många som e döda" tyckte jag var en fin mening när jag gick i åttan.


   
SvaraCitera

"I don't know why she does that, we know our names are Gred and Forge" - från Harry Potter & the Philosopher's Stone

Jag vet inte varför, men jag älskar det citatet. Får mig att skratta varje gång 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Im not a lemon:

Sista kapitlet i Ulysses av James Joyce, en hundra sidor lång mening, inga skiljetecken whatsoever.

Helt rätt. [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lolita, light of my life, fire of my loins.

Helt otrolig. Den första mening sätter tonen, på ett så enkelt sätt, för resten av boken. Briljant.

Annars skriver Beckett och Malraux vacker prosa båda två.

Malraux:

All that remains is the feeling of lightness that is death itself or, to put i more precisely, the instant of my death henceforth always in abeyance.

Eller det franska originalet:

Seul demeure le sentiment de légèreté qui est la mort même ou, pour le dire plus précisément, l'instant de ma mort désormais toujours en instance.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Maxwinner:

"My ambition is handicapped by my laziness."
- Factotum (1975) av CHARLES BUKOWSKI

+1 på det! [y]

OnT: Du är nog ganska bra på att ta reda på fakta. Men hur är det med andra typer av frågor och problem? De som inte har entydiga svar. Filosofiska frågor som: Vem är jag? Vad består verkligheten av? Vad är meningen med livet? Är det rätt att ge dödshjälp? Varför ska jag bry mig om andra människor? Vad kan jag med säkerhet veta?

Troligen möter du både i skolan och på fritiden personen som gärna talar om för dig vad som är rätt och fel och vad du ska tänka och tycka. Men varför skulle de egentligen veta bättre än du i sådana frågor? Det är med andra ord upp till dig att sortera bland alla uppfattningar och all information som du möter från media, lärare, föräldrar och andra personer i din omgivning.

S. 8 i Självklart!...Inte? av Liza Haglund och Anders J. Persson.


   
SvaraCitera

Tar mig friheten att citera lite mer än bara en mening. Detta är från Mark Levengoods bok "Sucka mitt hjärta med brist dock ej"

"Där väntar Gud på mig med en stor handduk och gnuggar mig torr och varm och säger: det var väl inte så farligt? Då ska jag svara: jo, det var ganska farligt, men det var också väldigt roligt."


   
SvaraCitera