Aviseringar
Rensa alla

Bästa stället för ungdomar att hänga på - utan sprit?


time
 time
Ämnesstartare

Undrar vad ni har för förslag kring ställen där ungdomar kan hänga, umgås och bara vara utan att sprit ska vara involverat. Vet själv hur det var när jag var yngre, det var närmast bristen på lokaler och platser enbart för oss och därför började många (inklusive jag själv) festa istället. Vad ska vi hitta på för att ungdomar idag kan få engagera sig utan att behöva ta till flaskan? 

Till er som är minderåriga nu: Vad hade ni velat göra istället för att festa? 
Till er som redan kämpat er igenom tonåren: Vad hade ni velat ha när ni var yngre? 

ungdomar.jpg


   
Citera

Lan.


   
SvaraCitera

hemma


   
SvaraCitera
Ngrswe

   
SvaraCitera

med kompisar gjorde jag en del både hemma och ute, typ spela spel, kolla film, gå på bio, bowling etc. men sånt kostar kostar ju en del, svårt att göra det ofta när man är ung. men fan, fest är ju det enklaste alternativet när man är äldre och har råd också... alternativt pubhäng lixom.

om man inte bara vill hänga med enbart sina polare så hade det varit nice om det fanns ungdomsorganisationer som kunde ordna aktiviteter av olika slag, typ filmkvällar, spelkvällar, pysselkvällar. utöver pingisbord och twisterspel, haha. man kan även ha sång, dans och musik eller annat kreativt. kan man bidra med en liten slant så kan det ju bjudas på snacks så det blir mer avslappnat häng med aktivitet, snarare än fest. kul sätt att träffa nytt folk på.


   
SvaraCitera

alltså när jag gick i högstadiet fans det ungdomsgårdar lite här och var. det är ju iof 10 år sedan nu men har alla de försvunnit?


   
SvaraCitera

Kommer bara på: Bowling. Är väl iofs bra ställe o hänga på för alla utan alkohol, och är man dålig på det kan man i stället tävla om vem som är sämst på det - lägst poäng vinner ;D

Angående vad jag gjorde var mest datorspel och lan. Fast på min tid hade lan ännu inte riktigt växt till sig till vad det är idag (exempelvis dreamhack) även om det vid ett tillfälle anordnades ett 24h-lan på gymnasiet där det var fritt fram för alla som gick där att delta (med egna datorer).

Hjärta


   
SvaraCitera

www.ungdomar.se


   
SvaraCitera

stan/centrum


   
SvaraCitera

nåt med knark


   
SvaraCitera

laserdome!


   
SvaraCitera

spela fotboll, besöka gratisevent, gå promenader/hänga framför teven/sitta på allmän plats/fönstershoppa och snacka skit samtidigt, laga mat eller baka något tillsammans.

ganska generella förslag. själv gillar jag mest att umgås utomhus, som att spela badminton eller åka pulka eller promenera till något fint ställe eller en lekplats så man kan gunga och prata med barn en stund. blir lätt klaustrofobisk inomhus eller ute där det är mycket folk.


   
SvaraCitera

Fritidsgårdar finns. Kyrkor. Annars gå med i någon sport och spendera tid med det. 
Vara hemma hos kompisar. 
Vara hemma hos en själv. 


   
SvaraCitera

Ett kvällsöppet cafe


   
SvaraCitera

Här i stan så finns ungdomsgård dock ingen min gemenskap som vill hänga där pga mest de som festar, dricker och tar drover son hänger där och är dryga/otäcka.


   
SvaraCitera