Aviseringar
Rensa alla

Bättre kondition på 2 månader?


Ämnesstartare

Varje år i skolan springer vi en runda på ca 6 km. De brukar vara Augusti-September någon gång. Detta betygsätter de hur snabbt man klarar rundan på. Förra året sprang jag på 33 min. (Kan tillägga att jag hade bra kondition då) Detta året höjs kraven för att jag ska få A. Så i år vill jag jättegärna klara under halvtimmen och vara bättre än mina klasskompisar 😉 Om jag springer ungefär varannan dag nu på sommarlovet fram tills den dagen vi ska springa, kommer min kondition förbättras mycket? Har tänkt att springa intervaller ibland och vanlig löpträning ibland. Eller har någon något bättre sätt att få bra kondition. Vill ju då få så bra kondition som möjligt.


   
Citera

hade jag gått i din skola hade ni fått dra upp mig ur diket efter 5


   
SvaraCitera

det är enkelt

spring 30 minuter varje dag så kommer din kondition garanterat vara utmärkt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hxiley:
hade jag gått i din skola hade ni fått dra upp mig ur diket efter 5

Det kan jag säga att man behöver göra med många. Och det finns liksom en tid som man måste vara under för att få ett visst betyg. Visst är det sjukt?


   
SvaraCitera

bara att tänka att du blir jagad av ett svärm getingar då får du mer fart iallafall


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

123fendas:
det är enkelt

spring 30 minuter varje dag så kommer din kondition garanterat vara utmärkt

Är det verkligen så bra att springa varje dag? Behöver inte kroppen vila?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skåneärbäst:
bara att tänka att du blir jagad av ett svärm getingar då får du mer fart iallafall

Hahaha ska testa det nästa gång


   
SvaraCitera

Ät rätt och motionera 30 min om dagen i form av att jogga. Förra året joggade jag ca 40 min om dagen, ibland 1 timma NonStop. När man kan jogga i 1 timma utan att känna sig speciellt andfådd så har man riktigt bra kondition


   
SvaraCitera

Annie05:

Är det verkligen så bra att springa varje dag? Behöver inte kroppen vila?

Det är inte dåligt att springa varje dag, men du får taga vilodagar om du vill


   
SvaraCitera

Annie05:

Är det verkligen så bra att springa varje dag? Behöver inte kroppen vila?

Så länge du sover ordentligt så är det snarare bra om du joggar varje dag. Kroppen mår bra av det och du kommer dessutom sova godare


   
SvaraCitera
Listus

Jag springer extremt mycket och kom nyss på pallplats i ett lopp. Jag springer kanske 3/4 gånger i veckan och cyklar som variation 2 gånger. Så 6 spring/cykelpass i veckan. Sen utöver det gymmar och simmar jag. 

Simmar gör jag dem dagar jag är seg i benen, då det är bra återhämtning och skonsamt.

Nu är det viktiga inte att du springer/tränar så mycket.

Men kör 2 löparpass minst i veckan, gärna något på löpband om det går då du kan sätta upp ett tempo för att nå din tid så småningom. 

Sen springa ute är också viktigt då det kan vara lättare eller svårare än löpband beroende på :).

Kommer gå bra om du inte börjar för hårt nu, då tröttnar man ofta. 

Finns i pm också för detta är verkligen något jag kan. Kan ta 5 km på 19 min.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

daygamer:
Ät rätt och motionera 30 min om dagen i form av att jogga. Förra året joggade jag ca 40 min om dagen, ibland 1 timma NonStop. När man kan jogga i 1 timma utan att känna sig speciellt andfådd så har man riktigt bra kondition

Hur lång period joggade du för att få riktigt bra kondition?


   
SvaraCitera

Annie05:

Hur lång period joggade du för att få riktigt bra kondition?

Just vid det tillfället hade jag hållit på i ett år och ett halvt.  Men efter första 2 månaderna var jag redan på den nivån


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Listus:
Jag springer extremt mycket och kom nyss på pallplats i ett lopp. Jag springer kanske 3/4 gånger i veckan och cyklar som variation 2 gånger. Så 6 spring/cykelpass i veckan. Sen utöver det gymmar och simmar jag. 

Simmar gör jag dem dagar jag är seg i benen, då det är bra återhämtning och skonsamt.

Nu är det viktiga inte att du springer/tränar så mycket.

Men kör 2 löparpass minst i veckan, gärna något på löpband om det går då du kan sätta upp ett tempo för att nå din tid så småningom. 

Sen springa ute är också viktigt då det kan vara lättare eller svårare än löpband beroende på :).

Kommer gå bra om du inte börjar för hårt nu, då tröttnar man ofta. 

Finns i pm också för detta är verkligen något jag kan. Kan ta 5 km på 19 min.

Tyvärr har jag inte tillgång till något löpband...varken på gym eller hemma...Men tror du jag kommer klara under halvtimmen och springer ca varannan dag? Är iaf sjukt imponerad av dig som kan ta 5 km på 19 min


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

daygamer:

Just vid det tillfället hade jag hållit på i ett år och ett halvt.  Men efter första 2 månaderna var jag redan på den nivån

Då känns det ganska lovande för mig 🙂


   
SvaraCitera