Aviseringar
Rensa alla

bajzzzzzzzz


Ämnesstartare

En byggnad har ett alarm som enbart är aktivt under natten. För att en väktare ska kunna kontrollera alla lås, fönster och dörrar måste han sätta i en nyckel i en speciell hållare (så länge nyckeln sitter i går inte larmet).
Alla dörrar förutom entré dörren är kopplad till samma signal, om minst en av dem öppnas går larmet (för att väktaren ska kunna in och sätta i nyckeln så kan inte larmet gå till just den dörren).
Alla fönster är också kopplade till en insignal i larmet, är minst ett fönster öppet går larmet. Men det finns ett undantag: är ett fönster öppet och en dörr öppen samtidigt som ytterdörren öppen så går inte larmet. Då blir det en override av systemet.
Ta reda på vilka insignaler som finns, utsignaler är en lampa som blinkar och en siren som tjuter högt. Du ska alltså se hur detta system är uppbyggt i verkligheten.

a) Gör en sanningstabell utifrån informationen ovan
b) Fyll i Karnaugh diagrammen
c) Få uttryck för utsignalen Q
d) Rita upp hur kretsschemat ser ut.

Någon som råkar vara intresserad av det här?
Jag kan göra steg B, C och D själv. Men jag förstår inte hur man ska göra uppgift A, alltså hur man ska använda sig av informationen. Skulle va nice om någon kunde visa hur man gör detta [bigcheers]

ÄNDRAT 2008-12-16 23:55


   
Citera
Ämnesetiketter

010807:

alltså hur man ska använda sig av informationen. Skulle va nice om någon kunde visa hur man gör detta [bigcheers]

Ska man inte göra sina läxor själv?


   
SvaraCitera

aristoteles:

Ska man inte göra sina läxor själv?

Lite svårt om man inte kan..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Ska man inte göra sina läxor själv?

Jag fattar inte ju. Du behöver inte hjälpa mig om du inte vill.

Moderkakan:

Lite svårt om man inte kan..

Precis >_<


   
SvaraCitera

010807:

Men jag förstår inte hur man ska göra uppgift A, alltså hur man ska använda sig av informationen.

Variabler för insignaler:
P1: Det råder natt.
P2: Väktarens nyckel sitter i den speciella nyckelhållaren.
P3: Ytterdörren/entrédörren är öppen.
P4: Minst en dörr som inte är ytterdörren/entrédörren är öppen.
P5: Minst ett fönster är öppet.

Variabel för utsignaler:
P: Alarmet är aktivt. Lampan blinkar och sirenen tjuter högt.

Alarmvillkor i naturligt språk:
Alarmet är aktivt om och endast om dels det råder natt och dels väktarens nyckel inte sitter i den speciella nyckelhållaren och dels minst en dörr som inte är ytterdörren/entrédörren är öppen eller minst ett fönster är öppet och dels inte samtidigt ytterdörren/entrédörren är öppen och minst en dörr som inte är ytterdörren/entrédörren är öppen och minst ett fönster är öppet.

Alarmvillkor i formell logik:
P = P1 och (icke P2) och (P4 eller P5) och (icke (P3 och P4 och P5))
P = P1 och P6 och P7 och P9

Hjälpvariabler:
P6 = icke P2
P7 = P4 eller P5
P8 = P3 och P4 och P5
P9 = icke P8

Sanningstabell:
(0 = falskt, 1 = sant)
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P
0 0 0 0 0 1 0 0 1 0
0 0 0 0 1 1 1 0 1 0
0 0 0 1 0 1 1 0 1 0
0 0 0 1 1 1 1 0 1 0
0 0 1 0 0 1 0 0 1 0
0 0 1 0 1 1 1 0 1 0
0 0 1 1 0 1 1 0 1 0
0 0 1 1 1 1 1 1 0 0
0 1 0 0 0 0 0 0 1 0
0 1 0 0 1 0 1 0 1 0
0 1 0 1 0 0 1 0 1 0
0 1 0 1 1 0 1 0 1 0
0 1 1 0 0 0 0 0 1 0
0 1 1 0 1 0 1 0 1 0
0 1 1 1 0 0 1 0 1 0
0 1 1 1 1 0 1 1 0 0
1 0 0 0 0 1 0 0 1 0
1 0 0 0 1 1 1 0 1 1
1 0 0 1 0 1 1 0 1 1
1 0 0 1 1 1 1 0 1 1
1 0 1 0 0 1 0 0 1 0
1 0 1 0 1 1 1 0 1 1
1 0 1 1 0 1 1 0 1 1
1 0 1 1 1 1 1 1 0 0
1 1 0 0 0 0 0 0 1 0
1 1 0 0 1 0 1 0 1 0
1 1 0 1 0 0 1 0 1 0
1 1 0 1 1 0 1 0 1 0
1 1 1 0 0 0 0 0 1 0
1 1 1 0 1 0 1 0 1 0
1 1 1 1 0 0 1 0 1 0
1 1 1 1 1 0 1 1 0 0


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AndersLkpg:

Une co-production européenne avec la participation de Canal+

woooooo, fan va du va bra! [bigcheers]

fast varför har du markerat vissa siffror i tabellen? o:


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AndersLkpg:

P6 och P7 och P9

och ja.. vart fick du dessa ifrån..?


   
SvaraCitera

010807:

läxor

Har du detta som läxa? Vilket ämne/kurs isf? ^^

För övrigt finner jag AndersLkpgs svar väldigt komiskt av någon anledning, nån mer som gör det? [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

five squared:

Har du detta som läxa? Vilket ämne/kurs isf? ^^

Yeah.
Digitalteknik A

five squared:

För övrigt finner jag AndersLkpgs svar väldigt komiskt av någon anledning, nån mer som gör det? [tard]

Varför det o: ?


   
SvaraCitera

010807:

Varför det o: ?

Vet inte, kanske hans helhjärtade och uttömmande svar. Ungefär på samma sätt som jag tycker detta (observera weasleys inlägg om garner!) är sjukt kul, just i och med nördcharmen i det hela. Fast så har jag lite udda humor också [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

five squared:

detta

jätteamöbornas sexliv<3

five squared:

Vet inte, kanske hans helhjärtade och uttömmande svar.

Han är duktig. Troligtvis han som kommer göra så jag förstår det hela [crazy]


   
SvaraCitera

010807:

varför har du markerat vissa siffror i tabellen?

Jag markerade med fetstil de specifika omständigheter under vilka alarmet är aktivt, vilket i formell logik representeras av att resultatvariabeln P innehar värdet 1.

010807:

vart fick du dessa ifrån..?

Jag införde hjälpvariablerna P6, P7, P8 och P9 endast för att underlätta en stegvis evaluering av resultatvariabeln P i motsvarande kolumn i sanningstabellen.

I övrigt fyller dock hjälpvariablerna ingen funktion, och de är således irrelevanta för lösningen av resterande deluppgifter. Grundvariablerna P1, P2, P3, P4 och P5 är dessutom i detta sammanhang oberoende variabler, medan hjälpvariablerna är beroende av grundvariablerna.

Således behöver endast grundvariablernas värden inkluderas i Karnaughdiagrammen.

five squared:

För övrigt finner jag AndersLkpgs svar väldigt komiskt av någon anledning

five squared:

kanske hans helhjärtade och uttömmande svar

Att ta någonting på jättestort allvar kan absolut vara jättelöjligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AndersLkpg:

Jag markerade med fetstil de specifika omständigheter under vilka alarmet är aktivt, vilket i formell logik representeras av att resultatvariabeln P innehar värdet 1.

Förstår. Blev lite förvirrad då variablarna P6 P7 P8 P9 också fanns med.

AndersLkpg:

Således behöver endast grundvariablernas värden inkluderas i Karnaughdiagrammen.

Om endast grundvariablarna ska räknas med, är det då nödvändigt att skriva ut resterande variablar?


   
SvaraCitera

010807:

jätteamöbornas sexliv<3

[bigcheers][love]

010807:

Han är duktig. Troligtvis han som kommer göra så jag förstår det hela [crazy]

Tur att det finns såna här på UM också [y]

AndersLkpg:

Att ta någonting på jättestort allvar kan absolut vara jättelöjligt.

Tja, jag skulle inte säga löjligt, snarare... jag vet inte, komiskt? Fast inte det heller riktigt... Äh, roligt bara, men fråga mig inte varför ^^


   
SvaraCitera

010807:

Blev lite förvirrad då variablarna P6 P7 P8 P9 också fanns med.

Förlåt mig, jag beklagar ifall hjälpvariablerna har råkat orsaka större oklarhet.

010807:

Om endast grundvariablarna ska räknas med, är det då nödvändigt att skriva ut resterande variablar?

Nej, det är inte alls nödvändigt att införa och använda hjälpvariabler, därmed inte heller nödvändigt för att upprätta en sanningstabell, men enligt min uppfattning så skulle det i allmänhet kunna vara förenat med mer krångel och större felrisk att inte använda hjälpvariabler.

Dock är således hjälpvariablerna fortsättningsvis irrelevanta och därmed möjliga att ignorera i samma ögonblick som den aktuella sanningstabellen har färdigställts.

five squared:

Tja, jag skulle inte säga löjligt, snarare... jag vet inte, komiskt? Fast inte det heller riktigt... Äh, roligt bara, men fråga mig inte varför ^^

(Ja, ord som komiskt eller roligt är eventuellt mer lämpliga i dylika sammanhang. ^^)


   
SvaraCitera