Aviseringar
Rensa alla

Baknings fråga


zercko
Ämnesstartare

Bara en tanke som slog mig. När man bakar en paj så ska man ju koka massa frukt och bär osv, men kan man använda sig av färska bär mm. Lixom att man lägger på en pajbotten, skär över en massa färska jordgubbar (med tanke på sommaren och att jag gillar jordgubbar) strör över pajsmulorna och bakar skiten. Blir det en bra paj eller blir bara frukterna råa eller liknande. För jag har letat lite efter pajer med FÄRSKA frukter och inte hittat mer än att man använder sig av färska plommon, och dom gillar inte jag :')
Men vill mer veta av dom färska jordgubbarna 😀


   
Citera

det går bra att använda färsk frukt, så brukar man göra.


   
SvaraCitera

man kan anväda färsk, fryst, kokt, mosad blablabla  beroende på vilket resultat man vill ha 


   
SvaraCitera
zercko
Ämnesstartare

ooaooetsraoouevuooae:
man kan anväda färsk, fryst, kokt, mosad blablabla  beroende på vilket resultat man vill ha 

vad får man för resultat med färska?


   
SvaraCitera

zercko: vad får man för resultat med färska?

Det är gott med färska jordgubbar som topping.


   
SvaraCitera

zercko:

vad får man för resultat med färska?

Jag tror att det blir bäst så, har aldrig bakat en paj då man använder kokta frukter och förstår inte hur det skulle kunna bli gott på något sätt. Vad som brukar hända när man använder färska bär/ frukter är väll att vätskan rinner ut dem lite och de blir lite mosiga men jag tycker bara att det är gott.Så kör hårt! :Dps. Lite extra socker kanske behövs på frukterna eftersom endel av sötman försvinner, så inte pajen blir allt för sur 🙂 


   
SvaraCitera

zercko: vad får man för resultat med färska?

Ett väldigt bra 🙂


   
SvaraCitera

HAR I PRINCIP BARA BAKAT RABARBERPAJ, MEN SKÄR RABARBERN I BITAR OCH HÄLLER ÖVER 1 SOCKERKLEGGSBLANDNING SEN PÅ MED SMULDEGEN, GOTT SOM FAN


   
SvaraCitera
zercko
Ämnesstartare

Härligt! Mamma kom precis hem med ett helt lager med jordgubbar vilket passar väldigt bra ifall jag skulle göra fel eller så 😀 Ska prova att experimentera lite och se hur det går *håller tummarna*.


   
SvaraCitera

elverpigen:
HAR I PRINCIP BARA BAKAT RABARBERPAJ, MEN SKÄR RABARBERN I BITAR OCH HÄLLER ÖVER 1 SOCKERKLEGGSBLANDNING SEN PÅ MED SMULDEGEN, GOTT SOM FAN

mm rabarbert paj got


   
SvaraCitera
Yaren

Ja, det går fint! Om det skulle resultera i att övre degen börjar brännas och bären inte är klara kan du sätta aluminiumfolie över.

Och för att den inte ska bli allt för rinnig kan jag rekommendera att blanda önskad mängd socker med någon matsked majsmjöl/maizena och blanda med en gaffel. Sedan ströja över så att alla bären är täckta (alltså inte bara översta lagret). Majsmjölet ser till så att pajen stelnar och det blir inte jordgubbsaft med pajdeg då 😉


   
SvaraCitera

hm kanske man ska baka paj i morgon 


   
SvaraCitera