Aviseringar
Rensa alla

balsam i hårbotten eller ej?


Ämnesstartare

[smile]
haha, dum fråga antagligen men ska man undvika att balsamet kommer ner i hårbottnen eller inte?

Jag har väldigt fet hårbotten och väldigt torrt hår längre ner (blonderat). Vad är bästa sättet för att sköta håret?

Tvätta 3 grr i veckan, balsam två dagar i veckan och inpackning en dag i veckan kör jag nu.

Andra tips?
Gärna tips på bra schampoo, balsam och inpackningar också.
Jag är blond och har även blonda slingor. Fett hår upptill och jättetorrt nertill.


   
Citera
Ämnesetiketter

Varför ska man använda både shampoo och balsam? Tycker det duger utmärkt med bara shampoo i hårbotten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du sak undvika balsam i hårbotten i synnerhet om du har fet hårbotten. ta bara balsam i topparna, schampoo ska du ha i hela håret


   
SvaraCitera

Jag brukar använda schampoo och balsam i hela håret, alltså även hårbotten. I don't see why not. [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tweegy:

Andra tips?

Det säger la sej självt att inte ta balsam där det redan är fett? O sedan ta det där det är torrt?[smile] tips annars att ta shampoo 2 gånger o sen balsam så blir det inte så fett där längst upp så snabbt. O köp inte de billigaste sorterna, de innehåller bara silikon. Kolla på åhléns typ, bra grejer som e drygare o räcker längre o bättre för håret 🙂 PHC ex.


   
SvaraCitera

Vet inte om det finns några nackdelar med att balsamet når hårbotten.
Jag kör mjällchampo som är någon kombination med balsam varje dag. Blir bara luftigt, glänsigt och mysigt[smile]


   
SvaraCitera

såhär gör jag med mitt hår som gärna blir fettigt (dock inte längre[party])

kolla runt på lockig.sehitta ett bra "sistaschampo". köp biltemas balsam (är seriös, bästa jag NÅGONSIN provat, kostar 10kronor).
tvätta håret med lite schampo i hårbottnen, följt av MYCKET balsam som du använder som schampo också, gnugga in i hårbottnen, ner i längderna, mycket i topparna. låt verka medans du typ tvålar in resten av kroppen eller nåt... var noga med att skölja ur, då det kan se lite småfettigt ut i nacken annars där mycket hår samlas...

det fungerar eftersom du återfuktar din feta hårbottnen som antagligen egentligen bara skriker efter fukt, och därför blir fet, samtidigt som du återfuktar de torra topparna. det tar längre och längre tid för håret att bli fettigt igen, och har man rätt hårtyp kan man slopa schampot helt efter ett tag och tvätta håret med balsam också [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

balsam ska man bara ha i topparna [y]


   
SvaraCitera

Emmelipemmeli:

det fungerar eftersom du återfuktar din feta hårbottnen

obsobs du måste ha ett "godkänt" balsammetodsbalsam = biltemas tex. annars blir håret fettigare och vidrigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För att undvika fet hårbotten använd ej balsam och inpackning där.
Använd endast på längderna.
Kom ihåg att när du tvättar ditt hår ska du använda ett schampo från frisörer då de är bäst. schampon du köper på ica tillexempel är utblandat och innehåller inte de som ett schampo ska.
Jag skulle också rekommendera att tvätta håret två gånger varje gång du tvättar håret. för första gången så luckrar du upp all smuts och fett och andra gången du tvättar direkt efter de så får du bort de du luckrat upp. då kanske din feta hårbotten känns bättre också.
Alternativt kan också vara att du köper ett schampo mot fet hårbotten, tillexempel bio X schampo som är till för hårproblem.

lycka till!


   
SvaraCitera

Karru:

Jag skulle också rekommendera att tvätta håret två gånger varje gång du tvättar håret.

det känns som om det på sikt ger ökad talgproduktion i håret. torkar man ut, torkar ut och torkar ut försvarar sig kroppen med att öka fettproduktionen. eller, huden gör ju så på alla andra ställen på kroppen, det känns logiskt att hårbottnen gör likadant?


   
SvaraCitera

Om man vänjer håret genom att tvätta det lite mer sällan, kanske två gånger i veckan (jag gör det själv och det funkar), inte använder balsam någon annanstans förutom i topparna och kanske produkter för fett hår så borde det gå bra. Har du provat mop's (modern organic products) schampo med basilika och mint? Det är jättebra för fetare hår.


   
SvaraCitera

Det är rätt individuellt vad som gäller, prova dig fram.
Det sägs att fett tar ut fett, t.ex. ska en oljeinpackning vara väldigt effektiv på fett hår och motverka det feta. Men jag har inte kunnat uppleva det själv, då jag har relativt torrt hår. Jag brukar använda balsam i hela håret, det nuvarande ger fin volym när jag gör det, speciellt dagen efter.
Det är bara att prova sig fram. :>

tweegy:

Andra tips?

Friedas blondschampo är okej, trevlig doft men som inte håller länge. Har du slitet hår kan jag verkligen rekommendera L'oreals expert-serie, blahblah, det har varit en massa erbjudanden på dem hos frisörer, och de gör verkligen skillnad. För mig, då.
Image
flaskorna ser ut ungefär så, andra färger men samma utformning.
Lite dyrare prisklass dock, prisvärt är Respons röda förpackningar, de med tranbär och arganolja, typ. De luktar gott och gör håret lent.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Emmelipemmeli:

balsammetodsbalsam = biltemas tex

Alltså va?


   
SvaraCitera

Gunvald:

Alltså va?

alltså jo
biltemas balsam är godkänt enligt balsammetoden, det innehåller bara ämnen som är bra för håret och inte bygger upp nåt klegg. kolla på länken jag postade ^^


   
SvaraCitera