Aviseringar
Rensa alla

Band som vill bli större än vanligt!


Alltså, ni vet inte hur man skriver musik och vill ändå hitta spelningar? Okej!


   
SvaraCitera

Mawns:

The Dictators.

upptaget

Image


   
SvaraCitera

Om du är tvungen att fråga hur du ska gå till väga med ditt på band på ett forum ska du fan i mig inte ha något band.


   
SvaraCitera

Maxwinner:

upptaget

Namn fungerar inte på det viset, det finns ett tyskt trash metal-band som heter Justice men ingen blandar ihop det med den franska electro-duon.


   
SvaraCitera

Viha:

Om du är tvungen att fråga hur du ska gå till väga med ditt på band på ett forum ska du fan i mig inte ha något band.

Alla är väll nybörjare någon gång[zzz]


   
SvaraCitera

1.

2.

[wink]


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

"större än vanligt", alltså. det är mycket specifikt.


   
SvaraCitera

Bara att bestämma er till 100% på att ni kör 100 % hela tiden.


   
SvaraCitera

Det är viktigt att ni alla är delaktiga och strävar efter samma mål.

Det är tufft att upptäcka spelningar som passar ett band. Ni kommer antagligen få ta bästa tillfälle ni får.

Mitt band spelade dreampop/alternativ och anmälde oss till en metalkonsert där vår musik framstod som Abba i mångas öron (... metalheadz, alltså). I och med att vi stack ut så mycket, uppmärksammades vi mer än de andra banden och det slutade med att folk hörde av sig till oss och gav oss respons.

Se till att skapa er en image som ni kan uppmärksammas för. Musiken vi spelade innebar feta pedaler, noise-dränkta gitarrer, rundgång och stämmor (sången). På scen kunde vi stå med ryggen mot publiken en hel konsert, vilket upplevdes som mystiskt och spännande (framför allt pretentiöst, jag förstår).

Då blev vi plötsligt kända som det tråkigaste bandet att kolla på, men mest intressanta att lyssna på.

Det slutade med att vi blev "upptäckta", kunde börja tjäna pengar på vår musik och fick spela på större ställen. Fast bandet upphörde och vår demo är precis färdig.

Mina tips är att ni anmäler er till Rockkarusellen(.se) som ger er tre gratis spelningar, Musik Direkt som ger er en och förutsättningar för fler om ni kommer vidare samt att ni försöker ge er på att arrangera en egen spelning. Ert studieförbund borde kunna sponsra er om det finns fler band som är intresserade.

Internet är oerhört viktigt er framgång. Se även till att utnyttja vänners vänner osv.

Nu är jag trött.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dennis:

Vad spelar ni för musik? Skulle vara kul att du länkar här till eran myspace om ni gör någon sådan:)

typ hårdrock, metal. 🙂

keybored:

Mina tips är att ni anmäler er till Rockkarusellen(.se) som ger er tre gratis spelningar

tack för tipset. och det ska vi göra. [bigsmile]


   
SvaraCitera

andlin103:

vi repar på ett ungdomshus typ 4 ggr i veckan. men vi hittar aldrig några gigs. :O och jag undrar hur man ska få teg i det.

Börja med att ha en relativt stor repertuar. Kör ni covers eller eget? Se till att åtminstone ha en 10 låtar ni kan spela.

Vill ni ha gig så kan ni ringa runt till klubbar och spelställen som ni vet har live-spelningar. Ni kan till och med bjuda in dem till replokalen och spela lite för dem kanske ;o


   
SvaraCitera

Ni behöver knappast tio låtar att spela, det är nonsens. Å andra sidan är det inte fel att ha. Som lokalband får man ofta inte längre än tjugo minuter på scen.

Se till att skriva eget material (om ni vill, givetvis) och gör det helhjärtat.


   
SvaraCitera

Har ni gått med i typ sensus eller annat musikerförbund? De brukar ordna med gig.


   
SvaraCitera

Spela på samma ställe en gång varje månad. Gör endast den spelningen om och om igen till mer och mer folk kommer, tills den är utsåld. Vid det här laget kommer folk från skivbolag och få tips, även om ett skivkontrakt inte är det ultimlata målet.

Läste en bok om musikbranschen där rätt många artister hade den här strategin.


   
SvaraCitera