Aviseringar
Rensa alla

Bara för att de andra vill äta skräpmat så ska jag väll inte behöva äta ensam?


Ämnesstartare

Jag är egentligen inte precis bästa kompis med dessa personerna men ändå. Jag har typ inga bästisar i denna klassen som vissa kanske läst innan annars så kan ni ju läsa min förra tagg. Men i alla fall. Jag går på plusgymnasiet där vi har matkort som fungerar på 8 olika restauranger i stan både bättre och sämre alternativ. Och två av dom är inte riktigt mina favoriter. Där ibland Subway för det första är jag så trött på det att det går inte att beskriva, sen äter man "bara" en rejälare macka och jag vill ha ordentlig mat. Och den andra heter Trendie och de har snabbmat, dom har i och för sig bytt ut pommes mot potatismos för oss men det är liksom ändå hamburgare, kebab, kebabrulle mm.

Och de som jag mest umgås med äter enbart på dessa två ställen och jag är riktigt trött nu.  Mina favoriter är bl.a. Kvarnen som har vanlig husmanskost, det är liksom vanlig mat som skolor brukar ha fast flera gånger godare plus att de har salladsbuffé sen gillar jag även Kosan för de har bal wok och olika asiatiska rätter som är både super goda och lagom nyttiga. Sen har vi Grafits som har sallader och bakad potatis, nu på vintern föredrar jag inte sallader eftersom att det är kallt ute och jag vill ha varm mat men det är gott ändå. Ja det finns också en annan asiatisk buffé där de har både nyttigare och mer onyttiga grejer men där kan man ju ta själv vad man vill ha liksom och de har också en rejäl salladsbuffé så det är fullt godkänt. Men de flesta i min klass är otroligt kräsna...när det t.ex. är fisk på Kvarnen och jag tycker det är gott så blir det "usch nä fisk är äckligt", och sen klagar de på att det blir tjatigt på Kosan. Ja det är kanske inte så konstigt om man enbart tar samma sak hela tiden. Kyckling woken fast utan grönsaker ens för det är inte heller gott. 

Ibland så blir man så himla trött så det slutar med att jag faktiskt går själv och äter för att jag inte orkar en dag till med skräpmat bara för att resten av klassen är kräsna småungar...ursäkta för vad jag säger nu men asså visst jag har saker jag också tycker mindre om men jag äter det oftast ändå om det inte är någonting allt för högt över min gräns. 

Men de andra bestämmer alltid vart vi ska äta och ger jag ett förslag så blir det bara "nja...vi får se vad de andra säger" och sen tycker de att jag är sur för att jag till slut går och äter någonting annat bara för att jag inte vill äta skräpmat. Visst någon gång ibland är det väll gott, men man blir trött på det och även om inte jag är värsta fitness personen så är jag ändå medveten om vad som är bättre eller sämre att stoppa i sig för mycket av.

Är jag en hemsk person för att jag går och äter själv ibland för att jag inte orkar med skräpmaten längre och de inte vill äta det "nyttigare" alternativet ibland? 

Vissa av oss vill faktiskt att vi ska hålla längre plus att lite variation vill man faktiskt ha.


   
Citera

antar att dem som äter på dem andra ställen inte är riktiga vänner utan kanske är med dig för dem känner att du inte ska va utanför?, äter själv på kvarnen så förstår dig det är gott där 🙂


   
SvaraCitera
Kudhos

Amelie99: Är jag en hemsk person för att jag går och äter själv ibland för att jag inte orkar med skräpmaten längre och de inte vill äta det "nyttigare" alternativet ibland?

Nej. Du bestämmer vad du vill få i dig. 


   
SvaraCitera
mens
 mens

Ni kan väl turas om alt ta med mat och äta utomhus när det blir varmare. Eller äta i någon vänthall eller något. Den onda vägen är väl att få dem att bli så kroppsfixerade att de bara äter nyttigt med dig.


   
SvaraCitera

Hade lite samma sak men vi hade inget kort, hursomhelst så ville dom andra alltid äta pizza när de va fisk i skolan så fick typ alltid sitta ensam och äta fisk för ja kände att hålla på att äta pizza varje vecka går men det blir så otroligt uttjatat, kan man gå till ett ställe med riktigt god fisk/ kött av olika slag så väljer jag hellre det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mens:
Ni kan väl turas om alt ta med mat och äta utomhus när det blir varmare. Eller äta i någon vänthall eller något. Den onda vägen är väl att få dem att bli så kroppsfixerade att de bara äter nyttigt med dig.

Problemet md dessa är att de alltid bestämmer vart vi ska äta och ibland  är vi självklart överens men det är när de bestämt att de vill äta på kvarnen t.ex. Det är inte en person som annars har frågat vart jag skulle vilja äta men de frågar varandra. Och om det inte passar dom så äter de på antingen subway eller trendie ibland händer det att jag följer med dom till trendie och subway men på trendie blir det liksom bakadpotatis eller sallad i stället för skräpet de annars serverar. Det är ändå mat vi ska klara oss på till halv fem ibland så man vill ha ordentlig mat liksom. Och sen säger de ju att de är trötta på vissa restauranger vilket inte är konstigt om man beställer samma sak hela tiden. 

För dom finns inga kompromisser


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

spicepie:
antar att dem som äter på dem andra ställen inte är riktiga vänner utan kanske är med dig för dem känner att du inte ska va utanför?, äter själv på kvarnen så förstår dig det är gott där 🙂

Går du på också på Plusgymnasiet eller  IT gymnasiet eller du bara äter där? 🙂


   
SvaraCitera
Exner

Du kommer inte att kunna övertyga dem. Frågan blir då vilket du pririterar högst:

rätt mat eller sällskap?


   
SvaraCitera
mens
 mens

Amelie99:

Problemet md dessa är att de alltid bestämmer vart vi ska äta och ibland  är vi självklart överens men det är när de bestämt att de vill äta på kvarnen t.ex. Det är inte en person som annars har frågat vart jag skulle vilja äta men de frågar varandra. Och om det inte passar dom så äter de på antingen subway eller trendie ibland händer det att jag följer med dom till trendie och subway men på trendie blir det liksom bakadpotatis eller sallad i stället för skräpet de annars serverar. Det är ändå mat vi ska klara oss på till halv fem ibland så man vill ha ordentlig mat liksom. Och sen säger de ju att de är trötta på vissa restauranger vilket inte är konstigt om man beställer samma sak hela tiden. 

För dom finns inga kompromisser

Det låter inte som några bra kompisar.


   
SvaraCitera
zIGGE

Amelie99: Plusgymnasiet

HIGGINS Hjärta


   
SvaraCitera
PMR
 PMR

Hur många är ni i klassen? Är alla i klassen som "ett gäng"? Det lär ju finnas någon annan i klassen som känner lite som dig? Ni kanske kan fixa menyer från alla restauranger så att alla vet vad som finns och lockas av något annat? Fast det har ni kanske redan? 


   
SvaraCitera

Jag har full förståelse för att du vill äta lite mer varierat och inte samma varje dag så jag personligen tycker att du absolut ska äta på kvarnen eller vad du nu känner för, lite surt att sitta där ensam men ändå.


   
SvaraCitera

Gå dit du vill äta sen så ser du dina kamrater 


   
SvaraCitera

Då jag jobbar så brukar jag gå och äta med folk jag inte jobbar med ganska ofta, dels för att det är skönt med lite omväxling av sällskap och dels så kan jag lättare välja mat om jag kan hänga med flera sällskap.

Så kanske kan du göra samma? Äta med ett/några andra gäng?


   
SvaraCitera