Aviseringar
Rensa alla

Bara Hampus pratar svenska i klassen


Ämnesstartare

Budolicious:

Men dessa utlänningar kan prata svenska på beställning?

Nej men dom får väl lära sig. Troligtvis kan dom svenska eftersom dom det inte stod något i artikeln om att dom behöver en tolk i undervisningen men väljer att inte prata svenska utanför klassrummet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Då är väl bara för Hampus att byta skola/klass ifall han inte trivs där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sheriffen:

Nej men dom får väl lära sig. Troligtvis kan dom svenska eftersom dom det inte stod något i artikeln om att dom behöver en tolk i undervisningen men väljer att inte prata svenska utanför klassrummet.

Det får ju norrlänningarna göra också i så fall? Ska stackars jag behöva gå runt och inte förstå någonting medan de anpassar sig efter skånskan? "Ja vaju hä fözt! [cry][cry][cry]"

De förstår ju uppenbarligen skånska eftersom de förstår vad läraren säger, då kan de tala skånska utanför klassrummet också!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stackarn


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stackarn


   
SvaraCitera

kebu12:

Är väl asbra för dej. Nu kommer han säkert bli rasist och sitta på um som 21 åring och skriva hur hemska alla invandrare är[smile]

Någon tog bort alla mina hjärtan jag skrev som hyllning till den kommentaren [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sheriffen:

Man tar seden dit man kommer.

Kanske har inte dessa barn kunskap nog att tala svenska på ett tillfredställande sätt. De vill kanske kunna prata så de förstår på rasterna?


   
SvaraCitera
Åtta

Är jag den ende som finner det lustigt att Hampus föräldrar finner det oacceptabelt att deras son är den ende infödde svensken i sin klass?

- Han kan ju inte gå med negrer!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Motborgare:

Om man inte trivs i en klass får man väl byta helt enkelt

Du är väldigt cynisk, så om man lämnas utanför och blir utfryst så får man skylla sig själv enligt dig? Här är det ingen annan skola som vill ta emot honom heller...

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Åtta:

Är jag den ende som finner det lustigt att Hampus föräldrar finner det oacceptabelt att deras son är den ende infödde svensken i sin klass?

Jag tycker inte att det är ett dugg lustingt, det är ett utsatt barn vi pratar om som ine kommer att kunna börja skolan. Han måste ju kunna ha någon att prata med. Det är ju ett jättemisslyckande, både för Hampus och de andra barnen att han är den enda i klassen som kan svenska.

Motborgare:

De förstår ju uppenbarligen skånska eftersom de förstår vad läraren säger, då kan de tala skånska utanför klassrummet också!

Det stod ju i artikeln att Hampus fick förklara för de andra barnen?

uppenbar:

Tycker att det är onödigt att göra Hampus till ett speciellt offer när barn mobbas varje dag. Uppmärksamma alla lika mycket.

Problemet här är väl att ALLA elever är offer. Hur väl tror du att de andra eleverna kan tillgodogöra sig den svenska undervisningen om de inte förstår den?


   
SvaraCitera
Åtta

herr_nilsson:

det är ett utsatt barn vi pratar om som ine kommer att kunna börja skolan.

Det är väl ingen som hindrar honom från att börja skolan?

herr_nilsson:

Det är ju ett jättemisslyckande

Det är det väl ändå inte? Inser du inte vilken berikande upplevelse det kan vara för Hampus att få ta del av nya kulturer och kanske t.o.m. lära sig nya språk? Dessa är små barn vi pratar om. Små barn har oftast inga problem med att umgås och interagera med barn av andra nationaliteter (se bara barn som hittar kompisar på utomlandssemestrar, trots att de inte talar ett ord av varandras språk).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skolans uppgift är att utbilda inte ordna upp hans social liv! [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Det är väl ingen som hindrar honom från att börja skolan?

Jag tycker att man kan kräva att få vara barn och lära isg något och inte vara tolk när man går i skolan.

Åtta:

Dessa är små barn vi pratar om. Små barn har oftast inga problem med att umgås och interagera med barn av andra nationaliteter

Men här blev han uppenbarligen ignorerad och utfryst. Dessutom är det som sagt skola vi pratar om här.


   
SvaraCitera
Åtta

herr_nilsson:

Men här blev han uppenbarligen ignorerad och utfryst.

Enligt Aftonbladet, ja. Visst är det möjligt att han blivit ignorerad och utfryst, men i så fall tror jag knappast att det beror på att han är white bread. Dessutom är han väl knappast ignorerad om han agerar tolk?

herr_nilsson:

Jag tycker att man kan kräva att få vara barn och lära isg något och inte vara tolk när man går i skolan.

Jag tror att han lär sig enormt av det. Men visst, det tillhör inte hans ansvar, och han ska inte behöva göra det. Men om han agerar tolk så har han ju uppenbarligen lärt sig utav deras språk - major win för honom alltså.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Enligt Aftonbladet, ja.

Eh va?

Aja, men du är ändå ett troll så [bigsmile]


   
SvaraCitera
Åtta

herr_nilsson:

Eh va?

Ah, ursäkta. Det var Kristianstabladet. Poängen är att man knappast får hela historien.

Sedan finner jag det intressant att du inte svarade på något annat jag skrev.


   
SvaraCitera