Aviseringar
Rensa alla

Barn och fysiskt våld


Ämnesstartare

Det finns föräldrar som resonerar så att barn ska få slå tillbaka när de blir slagna av något barn. Inte i självförsvar utan att de har ett slag innestående hos det barnet. Som personal inom barnomsorgen får man ju aldrig någonsin uppmuntra våld annat än i självförsvar och måste ju hjälpa till att reda upp konflikter barn inte reder ut själva (här är det ju en avvägning när man ska blanda sig i men det märker man ju oftast rätt tydligt).
Men åter igen till det här med att slå tillbaka och innestående slag.
Detta gäller alltså INTE självförsvar så barnet är i denna situation inte hotat och kan ta sig därifrån.

q422s6e


   
Citera
Ämnesstartare

Är inte slag tillbaka en typ av självförsvar? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

^

Så jag tänkte också. Hur menar du med att slå tillbaka om det ej är att försvara sig själv?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

cairne:
Är inte slag tillbaka en typ av självförsvar? 

loquor:
^

Så jag tänkte också. Hur menar du med att slå tillbaka om det ej är att försvara sig själv?

hämnd väl? så uppfattade jag det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nä, alltså om ungen blir slagen och angriparungen självmant backar efter att ha slagit. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Attitydinkontinent:

hämnd väl? så uppfattade jag det

precis


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Aha, då blir svaret ja. Jag förespråkar inte våld utom i självförsvar där det är nödvändigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Annat svar:

tror inte vi är helt överens om vad som är självförsvar och inte. jag hade föredragit att mitt barn kunde slå tillbaka när det blev slaget snarare än springa därifrån. det är en fråga om psykologiskt försvar lika mycket som fysiskt, och det hotet försvinner inte bara för att man undviker personen som vill slå en. sen är det ju inte alltid så jävla lämpligt att småungar slåss med varandra över huvud taget och det är därför viktigt att avbryta bråken, men när det gäller osämja små barn sinsemellan där vuxna inte har hunnit lägga sig i så är en verbal lösning orealistisk att föreställa sig. barn är djurungar, egoistiska och våldsamma.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

(skulle btw inte lära mina barn att slåss. det är sånt man har syskon till.)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man lär barnet att inte slå tillbaka sen undrar man varför det förekommer så mycket mobbning? Rullar ögonen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

durga:
(skulle btw inte lära mina barn att slåss. det är sånt man har syskon till.)

Lärde min lillasyrra några grejer, ingen kille vågar göra nåt längre *stolt bror*


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

durga:
tror inte vi är helt överens om vad som är självförsvar och inte. jag hade föredragit att mitt barn kunde slå tillbaka när det blev slaget snarare än springa därifrån. det är en fråga om psykologiskt försvar lika mycket som fysiskt, och det hotet försvinner inte bara för att man undviker personen som vill slå en.

+


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Beror på hur gammalt barnet är/hur pass mkt hen kan

Man ska ju inte lära barnet att hn ALLTID får slå tillbaka


   
SvaraCitera

durga: jag hade föredragit att mitt barn kunde slå tillbaka när det blev slaget snarare än springa därifrån. det är en fråga om psykologiskt försvar lika mycket som fysiskt, och det hotet försvinner inte bara för att man undviker personen som vill slå en. sen är det ju inte alltid så jävla lämpligt att småungar slåss med varandra över huvud taget och det är därför viktigt att avbryta bråken, men när det gäller osämja små barn sinsemellan där vuxna inte har hunnit lägga sig i så är en verbal lösning orealistisk att föreställa sig. barn är djurungar, egoistiska och våldsamma.

durga:
(skulle btw inte lära mina barn att slåss. det är sånt man har syskon till.)

håller med om detta. blev aldrig "lärd" av mina föräldrar att slå, men jag och min bror "lärde" oss detta vid våra slagsmål.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

loquor:
Aha, då blir svaret ja. Jag förespråkar inte våld utom i självförsvar där det är nödvändigt.

det är självförsvar så den lär sig en läxa och lär sig att den får konsekvenser om den angriper igen?


   
SvaraCitera