Forumet - Barn och fysiskt våld

Barn och fysiskt våld

5550 0 72
Det finns föräldrar som resonerar så att barn ska få slå tillbaka när de blir slagna av något barn. Inte i självförsvar utan att de har ett slag innestående hos det barnet. Som personal inom barnomsorgen får man ju aldrig någonsin uppmuntra våld annat än i självförsvar och måste ju hjälpa till att reda upp konflikter barn inte reder ut själva (här är det ju en avvägning när man ska blanda sig i men det märker man ju oftast rätt tydligt).
Men åter igen till det här med att slå tillbaka och innestående slag.
Detta gäller alltså INTE självförsvar så barnet är i denna situation inte hotat och kan ta sig därifrån.

q422s6e

Senast ändrad 17 Jun 2014, 15:25 av André Vifot Haas

Spana också in:

loquor: För att du lär dem att slåss när de är rädda istället för att hantera det på andra sätt.
Har jag väl aldrig sagt att jag ska göra. Snarare inte följa sina känslor och göra det mest praktiska i situationen: i vissa fall slå tillbaka. I en nödsituation skulle jag dock uppmana att springa iväg.

När jag började på en ny kola var det ett gäng som alltid skulle trakassera andra. De försökte på mig också men lärde sig snabbt att det inte var värt. Amen visst, hade ju också kunnat försöka lösa det på andra sätt och fortsätta bli knuffad/slagen/kallad för saker som resten av dem som alla andra som lärt sig att man aldrig får slå tillbaka Party

horungen: När jag började på en grundskola var det ett gäng som alltid skulle trakassera dem som inte slog tillbaka. De försökte på mig också men lärde sig snabbt att det inte var värt. Amen visst, hade ju också kunnat försöka lösa det på andra sätt och fortsätta bli knuffad/slagen/kallad för saker som resten av dem som lärt sig att man aldrig får slå tillbaka
Jag har aldrig sagt att man ska låta någon slå på en utan att slå tillbaka?
Slog alltid tillbaka när jag var liten fast alla sa att man inte fick. Senare behövde jag aldrig vara våldsam eftersom jag var självsäker och lugn i våldsamma situationer och blir aldrig utsatt för våld. De flesta som har börjat bråka med mig har blivit mina kompisar. De som inte får slå tillbaka däremot kan ju lätt bli slagna känns det som...

durga: tror inte vi är helt överens om vad som är självförsvar och inte. jag hade föredragit att mitt barn kunde slå tillbaka när det blev slaget snarare än springa därifrån. det är en fråga om psykologiskt försvar lika mycket som fysiskt, och det hotet försvinner inte bara för att man undviker personen som vill slå en. sen är det ju inte alltid så jävla lämpligt att småungar slåss med varandra över huvud taget och det är därför viktigt att avbryta bråken, men när det gäller osämja små barn sinsemellan där vuxna inte har hunnit lägga sig i så är en verbal lösning orealistisk att föreställa sig. barn är djurungar, egoistiska och våldsamma.
Ja, du har blandat in heder i detta. Det är ju jättelätt att tänka så, men jag känner att man måste lära barn vad som är Rätt och Fel innan man kan lära dem när man kan röra sig däremellan, om man någonsin ska göra det, de lär sig väl det förhoppningsvis på andra vis. Självförsvar och att värja sig är att vara tvungen att ta till våld, inte att välja att göra det.
Men man ska ju vara noga med att lära barn att alltidalltid reagera så fort hen blir utsatt för oförrätter.

Razor:
Jag tror att barnet behöver bygga upp en känsla av moral innan man uppmuntrar det att slå tillbaka, annars kan det börja använda våld så fort det blir missnöjt med något.
Ja, precis. Känner sedan att man som förälder misslyckats om man lär barnet att det är rätt att använda våld istället för att ge hen nycklar till att klara av situationer utan att ta till det. Använder du våld som vuxen när du blir missnöjd så blir ju påföljderna helt andra än när du är barn. Visserligen får det ju dock påföljder redan då då andra barn drar sig för att umgås med en.