Aviseringar
Rensa alla

Barn och fysiskt våld


Ämnesstartare

Detta gäller alltså INTE självförsvar så barnet är i denna situation inte hotat och kan ta sig därifrån.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

horungen:

hur är det självförsvar i nödsituation? det hjälper ju inte om de gör det en gång och backar

Det TS fråga syftar till är INTE självförsvar i nödsituation, därav blir mitt svar: ja. Det är fel att lära sitt barn att slåss när det inte är absolut nödvändigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Ja

Tror på att våld föder våld.  Med detta inte sagt att jag vill att mitt barn ska stå som ett mähä om hen blir attackerad men jag vill inte att mitt barns första eller enda lösning ska vara våld.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nä, de skall läras att förstöra slagsmålsbarnet med mindre direkta metoder


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Ja

Fingerprints:

Tror på att våld föder våld.  Med detta inte sagt att jag vill att mitt barn ska stå som ett mähä om hen blir attackerad men jag vill inte att mitt barns första eller enda lösning ska vara våld.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej, det är aldrig okej att slåss. Att lära ut våld, till och med som självförsvar, är korkat. Tror jag skulle uppskatta kampsport som träningsform, men så känner jag samtidigt att jag inte kan stödja sådan verksamhet. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jo

ungen borde slå tillbaka 1då tho


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Beror på hur gammalt barnet är/hur pass mkt hen kan avgöra när det inte är lämpligt.

Jag tror att barnet behöver bygga upp en känsla av moral innan man uppmuntrar det att slå tillbaka, annars kan det börja använda våld så fort det blir missnöjt med något.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Slog alltid tillbaka när jag var liten fast alla sa att man inte fick. Senare behövde jag aldrig vara våldsam eftersom jag var självsäker och lugn i våldsamma situationer och blir aldrig utsatt för våld. De flesta som har börjat bråka med mig har blivit mina kompisar. De som inte får slå tillbaka däremot kan ju lätt bli slagna känns det som...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

durga:
tror inte vi är helt överens om vad som är självförsvar och inte. jag hade föredragit att mitt barn kunde slå tillbaka när det blev slaget snarare än springa därifrån. det är en fråga om psykologiskt försvar lika mycket som fysiskt, och det hotet försvinner inte bara för att man undviker personen som vill slå en. sen är det ju inte alltid så jävla lämpligt att småungar slåss med varandra över huvud taget och det är därför viktigt att avbryta bråken, men när det gäller osämja små barn sinsemellan där vuxna inte har hunnit lägga sig i så är en verbal lösning orealistisk att föreställa sig. barn är djurungar, egoistiska och våldsamma.

Ja, du har blandat in heder i detta. Det är ju jättelätt att tänka så, men jag känner att man måste lära barn vad som är Rätt och Fel innan man kan lära dem när man kan röra sig däremellan, om man någonsin ska göra det, de lär sig väl det förhoppningsvis på andra vis. Självförsvar och att värja sig är att vara tvungen att ta till våld, inte att välja att göra det.
Men man ska ju vara noga med att lära barn att alltidalltid reagera så fort hen blir utsatt för oförrätter.

Razor:

Jag tror att barnet behöver bygga upp en känsla av moral innan man uppmuntrar det att slå tillbaka, annars kan det börja använda våld så fort det blir missnöjt med något.

Ja, precis. Känner sedan att man som förälder misslyckats om man lär barnet att det är rätt att använda våld istället för att ge hen nycklar till att klara av situationer utan att ta till det. Använder du våld som vuxen när du blir missnöjd så blir ju påföljderna helt andra än när du är barn. Visserligen får det ju dock påföljder redan då då andra barn drar sig för att umgås med en.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

horungen:
Slog alltid tillbaka när jag var liten fast alla sa att man inte fick. Senare behövde jag aldrig vara våldsam eftersom jag var självsäker och lugn i våldsamma situationer

det låter lite motsägelsefullt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler: Att lära ut våld, till och med som självförsvar, är korkat.

att lära barn att de får värja sig om de inte kan ta sig därifrån är väl rätt nödvändigt. om barnet förstår att det är för att hen ska kunna ta sig därifrån och inte annars.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: det låter lite motsägelsefullt

Ok? Slog tillbaka för att jag var väldigt impulsiv när jag var ca 5 och bodde i en våldsbejakande kultur. Lärde mig väldigt bra att kontrollera mig själv senare. Blir inte alls spänd i hotfulla situationer som de flesta skulle bli


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

horungen:

Ok? Slog tillbaka för att jag hade svårt att kontrollera mina känslor när jag var ca 5 och bodde i en våldsbejakande kultur.

ja och då skriver du ju att det var dåligt det du fick lära dig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

ja och då skriver du ju att det var dåligt det du fick lära dig

????

Det är själva attityden att jag skulle kunna slå sönder den andra om jag ville (vilket jag inte vill) som har räddar mig från att bli slagen från första början.

Man ska undvika våld så långt det går men i vissa situationer är det nödvändigt. För mig har det inte behövts sedan ca 6 år tillbaks sedan... 


   
SvaraCitera