Aviseringar
Rensa alla

Barn och fysiskt våld


Ämnesstartare

horungen:

????

Det är själva attityden att jag skulle kunna slå sönder den andra om jag ville (vilket jag inte vill) som har räddar mig från att bli slagen från första början.

Man ska undvika våld så långt det går men i vissa situationer är det nödvändigt. För mig har det inte behövts sedan ca 6 år tillbaks sedan... 

Alla vet ju att fysiskt våld finns att tillgå men konsten är ju att klara av att inte behöva använda det.  Sedan kan man ju inte alltid "slå sönder" den andre om hen är starkare, får tag i ett grövre tillhygge eller om hen saknar skrupler, men det är ju en skön tanke iaf.

Ja, men denna tråd handlar ju  inte om självförsvar eller hämnd.


   
SvaraCitera

isola: Beror på hur gammalt barnet är/hur pass mkt hen kan avgöra när det inte är

Är väl ingen som lär ut att det alltid är okej att slå tillbaka? Jävligt kefft isf. Inte okej. Hursom, känns ju som att barn lär sig detta själva.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skentrevlig:

Är väl ingen som lär ut att det alltid är okej att slå tillbaka? Jävligt kefft isf. Inte okej. Hursom, känns ju som att barn lär sig detta själva.

barn måste ju bli lärda saker innan de kan lära sig det själva. de ser hur omgivningen agear och reagerar och tycker att det är okej att alltid slå tillbaka om vi lär dem det. de får ju däremot sota för det sedan när de blir äldre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Alla vet ju att fysiskt våld finns att tillgå men konsten är ju att klara av att inte behöva använda det.  Sedan kan man ju inte alltid "slå sönder" den andre om hen är starkare, får tag i ett grövre tillhygge eller om hen saknar skrupler, men det är ju en skön tanke iaf.

Ja, men denna tråd handlar ju  inte om självförsvar eller hämnd.

Ja? Har flera gånger stött på killar som vill slåss med mig men blir oftast bara vän med dem. Känner mig inte hotad av dem vilket de känner av så behöver varken "prata mig ur" eller använda våld i självförsvar.

Men när jag var liten och flera stycken kom och hoppade på en var det bästa jag kunde göra att slå tillbaka så att de inte skulle fortsätta göra samma sak i framtiden. Hur hade det hjälpt mig att inte slå tillbaka menar du? Det var inte nödsituation, men ett sätt att visa att de inte kan fortsätta göra så utan att få tillbaks

Det handlar också om att lära sig att stå upp för sig själv och låta sig tryckas ner (fly till en vuxen)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

horungen:

Ja? Har flera gånger stött på killar som vill slåss med mig men blir oftast bara vän med dem. Känner mig inte hotad av dem oftast. 

Men när jag var liten och flera stycken kom och hoppade på en var det bästa jag kunde göra att slå tillbaka så att de inte skulle fortsätta göra samma sak i framtiden. Hur hade det hjälpt mig att inte slå tillbaka menar du? Det var inte nödsituation, men ett sätt att visa att de inte kan fortsätta göra så utan att få tillbaks

Varken du eller jag vet hur det hade gått om du inte slagits utan löst det på andra vis istället alt fått uppbackning från vuxna. Men ja, ibland känns det nödvändigt och är ibland "nödvändigt" men det är ju inget vi ska lära barn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

barn måste ju bli lärda saker innan de kan lära sig det själva. de ser hur omgivningen agear och reagerar och tycker att det är okej att alltid slå tillbaka om vi lär dem det. de får ju däremot sota för det sedan när de blir äldre.

Varför får man sota för det? Att man lär barnen att slå tillbaka i vissa situationer innebär inte att de blir våldsamma när de blir äldre


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Varken du eller jag vet hur det hade gått om du inte slagits utan löst det på andra vis istället alt fått uppbackning från vuxna. Men ja, ibland känns det nödvändigt och är ibland "nödvändigt" men det är ju inget vi ska lära barn.

Jodå, berättade för vuxna flera gånger också, inte alltid det bästa valet jag har gjort. För vissa kan det säkert vara bättre att berätta för vuxna. Gillar bara inte när folk säger "nej till all våld som inte är i nödsituation"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

horungen:

Varför får man sota för det? Att man lär barnen att slå tillbaka i vissa situationer innebär inte att de blir våldsamma när de blir äldre

Att lära barn att de får slåss får barnen sota för, jo. Våld accepteras inte av lärare eller kompisar då du som någon som springer runt och slåss som en underutvecklad liten varelse inte alltid blir särskilt bra behandlad, vilket ju leder till ännu mer våld.
Att våld finns att tillgå är inget vi behöver lära barn. De lär sig redan när de är små att det gör ont när man blir slagen/gör illa sig så de vet mycket väl att de kan åsamka andra skador.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Att lära barn att de får slåss får barnen sota för, jo. Våld accepteras inte av lärare eller kompisar då du som någon som springer runt och slåss som en underutvecklad liten varelse inte alltid blir särskilt bra behandlad, vilket ju leder till ännu mer våld.
Att våld finns att tillgå är inget vi behöver lära barn. De lär sig redan när de är små att det gör ont när man blir slagen/gör illa sig så de vet mycket väl att de kan åsamka andra skador.

Vem har sagt att de kommer gå runt och slåss för att man säger att man får slå tillbaka? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

horungen:

Jodå, berättade för vuxna flera gånger också, inte alltid det bästa valet jag har gjort. För vissa kan det säkert vara bättre att berätta för vuxna. Gillar bara inte när folk säger "nej till all våld som inte är i nödsituation"

Vi kan ju inte lära barn annat då de saknar förmåga att göra bedömningen när det kan vara okejish. Den bedömningen kan ju inte ens alla vuxna göra. Vi får aldrig normalisera våld eller lära våra ungar att våld löser saker då de då kommer att bli vuxna med den åsikten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Vi kan ju inte lära barn annat då de saknar förmåga att göra bedömningen när det kan vara okejish. Den bedömningen kan ju inte ens alla vuxna göra. Vi får aldrig normalisera våld eller lära våra ungar att våld löser saker då de då kommer att bli vuxna med den åsikten.

Ok seriöst jag växte upp i ett samhälle där man "ska" slå tillbaka och har avbrytit ganska många slagsmål där jag inte kännt någon av de inblandade nu på senare tid. Ser seriöst mer våld bland fulla svennar än där jag växte upp. Om man vet vad som kan hända en om man börjar slåss kanske man inte heller börjar bråka med andra från första början.


   
SvaraCitera

isola: Ja

absolut 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: att lära barn att de får värja sig om de inte kan ta sig därifrån är väl rätt nödvändigt. om barnet förstår att det är för att hen ska kunna ta sig därifrån och inte annars

Beror väl på, men våld emot någon som är våldsam hjälper sällan någon alls.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Beror väl på, men våld emot någon som är våldsam hjälper sällan någon alls.

Eh jo. Vet många som var våldsamma tills någon en dag slog tillbaka ordentligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

horungen: Eh jo. Vet många som var våldsamma tills någon en dag slog tillbaka ordentligt.

Eh jo. Jag vet många som var våldsamma, någon blev våldsam mot denne och det slutade med upptrappning av våldet, att någon ex. blev knivhuggen eller fler hoppade in.

Folk är inte logiska.


   
SvaraCitera