Aviseringar
Rensa alla

Barn och fysiskt våld


Ämnesstartare

Ex. en snubbe kissar i en trapp, en annan snubbe ber honom att sluta kissa i hans trapp - blir mördad. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Eh jo. Jag vet många som var våldsamma, någon blev våldsam mot denne och det slutade med upptrappning av våldet, att någon ex. blev knivhuggen eller fler hoppade in.

Folk är inte logiska.

japp det kan trappa upp... men istället för att lära barn att inte slå tillbaks ska man framförallt se till att ingen slår från första början


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

horungen: japp det kan trappa upp... men istället för att lära barn att inte slå tillbaks ska man framförallt se till att ingen slår från första början

Ja, men om alla har nolltolerans mot våld så behöver ingen använda självförsvar. Så en skall alltså säga: Slåss aldrig.


   
SvaraCitera

isola: barn måste ju bli lärda saker innan de kan lära sig det själva.

Vissa saker, inte alla. Men visst är det ett samspel mellan "nature" & "nurture".

isola: Men ja, ibland känns det nödvändigt och är ibland "nödvändigt" men det är ju inget vi ska lära barn.

Varför skulle man inte förklara att ibland så kan man vara tvungen att försvara sig? Känns lite väl.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

horungen:

Eh jo. Vet många som var våldsamma tills någon en dag slog tillbaka ordentligt.

fast det är få som funkar så, och speciellt bland barn. de tänker som sagt inte speciellt logiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skentrevlig:

Vissa saker, inte alla. Men visst är det ett samspel mellan "nature" & "nurture".

Varför skulle man inte förklara att ibland så kan man vara tvungen att försvara sig? Känns lite väl.

Lär inte du ditt barn rätt så kommer någon annan att lära hen fel. Hen kommer ju ändå att möta andra att influeras av och folk som har åsikter om vad de bör göra och inte men du som förälder måste ju se till att lägga en grund och sedan hela tiden bygga på den.

Det är ju självförsvar och det handlar ju ej tråden om. Menade där i andra situationer och sådant får man ju inte lära barn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

horungen: men istället för att lära barn att inte slå tillbaks ska man framförallt se till att ingen slår från första början

Det är viktigt men du kan inte lägga det på din unge att hen ska kontrollera andra.
Mycket av detta bygger ju också på att hen har engagerade vuxna som bryr sig inom barnomsorgen. Minns när jag sade till en fröken att några äldre killar drog mig i håret och svaret blev att det var ju lite kul för mig för att de var nog kära i mig. Jag skulle alltså vara glad och tacksam etc.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Det är viktigt men du kan inte lägga det på din unge att hen ska kontrollera andra.
Mycket av detta bygger ju också på att hen har engagerade vuxna som bryr sig inom barnomsorgen. Minns när jag sade till en fröken att några äldre killar drog mig i håret och svaret blev att det var ju lite kul för mig för att de var nog kära i mig. Jag skulle alltså vara glad och tacksam etc.

jag lärde min lillasyrra lite saker jag lärt mig från kampsport och ingen kille har försökt trakassera henne sedan dess


   
SvaraCitera

isola: Menade där i andra situationer

Tror att man får ta såna case-by-case. Typ som här:

isola: Minns när jag sade till en fröken att några äldre killar drog mig i håret och svaret blev att det var ju lite kul för mig för att de var nog kära i mig. Jag skulle alltså vara glad och tacksam etc.

Tycker det är okej för dig att slå tillbaka. Hade jag varit en förskollärare och sett detta hade jag nog sagt åt killarna att de bad om det till di försökt förklara att man bör göra så mycket man kan för att undvika våld.

Förresten jävligt skevt svar av din fröken. Vem fan snackar inte med barn som beter sig så?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skentrevlig:

Tror att man får ta såna case-by-case. Typ som här:

Tycker det är okej för dig att slå tillbaka. Hade jag varit en förskollärare och sett detta hade jag nog sagt åt killarna att de bad om det till di försökt förklara att man bör göra så mycket man kan för att undvika våld.

Förresten jävligt skevt svar av din fröken. Vem fan snackar inte med barn som beter sig så?

Ja! det är helt sjukt att folk som ska finnas till för att hjälpa utsatta beter sig så. hade jag hämtat äldre syskon som slagit ned dem eller kastat sten på dem hade det ju varit hens fel eftersom hen totalt svek mig när jag kom till vuxenvärlden för att få hjälp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare
  • Ja

Förövrigt så LÄR man inte någon annan. Man kan bara hjälpa till att påverka med idéer och tankar så att en person kan få perspektiv och på så sätt lära sig själva.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xuzkie:

  • Ja

Förövrigt så LÄR man inte någon annan. Man kan bara hjälpa till att påverka med idéer och tankar så att en person kan få perspektiv och på så sätt lära sig själva.

Det är en bra poäng! Dock upprepar barn beteenden de sett.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xuzkie: Förövrigt så LÄR man inte någon annan. Man kan bara hjälpa till att påverka med idéer och tankar så att en person kan få perspektiv och på så sätt lära sig själva.

och hur skiljer det sig från att lära någon? jag förstår inte riktigt din poäng.


   
SvaraCitera