Aviseringar
Rensa alla

Barn tror visst på Gud!


Barn är väl kända för att vara ologiska och lättlurade?


   
SvaraCitera

slutar väl typ som i flugornas herre


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dom skulle inte tro på gud, dom skulle bygga ett mycket avancerat forkskningscenter och bevisa att jorden är fyrkantig


   
SvaraCitera

Misael:

Barn är heller inte indoktrinerade och formade av samhällets sekulariserade tänkesätt och värderingar, utan dom är just naturliga av sig.

Ja, agnostiker by nature alltså.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

minutz3:

..."- Om vi strandsatte en handfull barn på en ö för att växa upp ensamma skulle de tro på Gud, hävdar han. "..

Nej, de skulle dö. Barn klarar sig inte själva.


   
SvaraCitera
Misael

SWEEET:

Ja, agnostiker by nature alltså.

...snarare är vi födda med ett andligt behov.


   
SvaraCitera

Misael:

...snarare är vi födda med ett andligt behov.

Det tror jag inte.


   
SvaraCitera
Misael

SWEEET:

Det tror jag inte.

Du vill inte tro. Kan ju inte finnas en Gud, det vore ju befängt, för man är så hiiimla smart som människa att Gud inte kan finnas, eller hur? [bigsmile]

Jag hänvisar t ex till sociologen Reginald W. Bibby som skrev så här: ”Folk har behov som bara religion kan fylla.” Och en artikel i februarinumret 2000 av tidskriften American Sociological Review sade: ”Andliga intressen kommer förmodligen alltid att höra till det mänskliga tänkandet.”

Historien igenom har människor känt behov av att tillbe. I århundraden har de flesta vänt sig till den organiserade religionen för att få det behovet fyllt. Så visst ligger det någonting i det att man föds med ett andligt behov.


   
SvaraCitera

Misael:

Historien igenom har människor känt behov av att tillbe. I århundraden har de flesta vänt sig till den organiserade religionen för att få det behovet fyllt. Så visst ligger det någonting i det att man föds med ett andligt behov.

Snarare att andliga behov d.v.s existentiella behov uppkommer senare i livet.


   
SvaraCitera
Misael

Homunculi:

Snarare att andliga behov d.v.s existentiella behov uppkommer senare i livet.

Ptjaa.. det är inte vad dessa sociologer påstår i a f.


   
SvaraCitera

Misael:

Ptjaa.. det är inte vad dessa sociologer påstår i a f.

Vilka?
Ingen av dem som du nämner är specifika, det enda som sägs är att "folk" och människor kommer att vilja ha vissa behov tillfredställda någon gång i livet. Inte att behovet är grundlagdt i och med födseln.

Dessutom så misstänker jag att barns tro på en "skapare" kommer från rent psykologiska faktorer.


   
SvaraCitera

Misael:

Du vill inte tro. Kan ju inte finnas en Gud, det vore ju befängt, för man är så hiiimla smart som människa att Gud inte kan finnas, eller hur? [bigsmile]

Klart det kan finnas en Gud. Resonerar man lika logiskt som en vetenskapsman så vet man att det finns en chans att Gud finns eller inte finns.

"Du vill tro. Direkta observationer och logik är fel." Blabla.

Misael:

”Folk har behov som bara religion kan fylla.”

Jag håller med dig. Dock behöver man inte blunda för verkligheten.

Misael:

Så visst ligger det någonting i det att man föds med ett andligt behov.

Nej.


   
SvaraCitera
Misael

Homunculi:

Vilka?
Ingen av dem som du nämner är specifika, det enda som sägs är att "folk" och människor kommer att vilja ha vissa behov tillfredställda någon gång i livet. Inte att behovet är grundlagt i och med födseln.

sociologen Reginald W. Bibby som skrev så här: ”Folk har behov som bara religion kan fylla.” Någonstans måste behovet komma ifrån och jag tror då inte att människan kommer underfund med det bara så där utan anledning.

Homunculi:

Dessutom så misstänker jag att barns tro på en "skapare" kommer från rent psykologiska faktorer.

Ok.


   
SvaraCitera

minutz3:

.."- Om vi strandsatte en handfull barn på en ö för att växa upp ensamma skulle de tro på Gud, hävdar han. "...

Ja i "lord of the flies" så tror de ju på ett mytologiskt monster.

Sen börjar dom offra varandra till det[wink]


   
SvaraCitera

Klorofyl:

Barn tror på mycket annat dumt med.

Att tro på gud är inte dumt.


   
SvaraCitera