Aviseringar
Rensa alla

Barnaga


Ämnesstartare

mpt:hv: nej alla straff är dåliga o angående invadrignern så ska det vara inga gränser inga länder ingen kontroll

Hur tänker du med ina gränser, länder eller inga kontroll?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

debepe:

Hur tänker du med ina gränser, länder eller inga kontroll?

finns inget sätt att rationellt motivera dom indelningarna, det är bara strukturell tröghet som hämmar vårt tänkande när vi tvingas internalisera för att upprätthålla något som helst sken av essens och innebörd i syfte att undvika kognitiv dissonans vid konfrontationen med det konventionella saklägets våldsbejakande ordning, där människor äter upp och suger märgen ur varandra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mpt:hv: finns inget sätt att rationellt motivera dom indelningarna, det är bara strukturell tröghet som hämmar vårt tänkande när vi tvingas internalisera för att upprätthålla något som helst sken av essens och innebörd i syfte att undvika kognitiv dissonans vid konfrontationen med det konventionella sakläget.

Känns som det där tänkandet fungerar väldigt bra i teorin men inte mer än så. Vad gör man med dem som skadar andra? Finns inga länder och gränser, och kan man inte enas om lösningar, kan man inte förebygga eller minska våld


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

debepe:

Känns som det där tänkandet fungerar väldigt bra i teorin men inte mer än så. Vad gör man med dem som skadar andra? Finns inga länder och gränser, och kan man inte enas om lösningar, kan man inte förebygga eller minska våld

jag redigerade och lade till en viktig grej

så du menar att det måste finnas länder så att man kan skicka iväg dom onda någon annanstans? då finns de ju ändå kvar.

gränser är ett symptom på våld. utan våld sker den sociala organisationen icke-hierarkiskt, utan exklusiva grupperingar och utan instrumentell reduktion av människor. det går inte att bekämpa våld via våld.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

debepe:

Om jag älskar honom tycker jag det är bättre att försöka förhindra det beteendet. Men funderar ändå inte på att skaffa barn med honom eller ens någon för tillfället hehe tror dock han kommer bli en utmärkt pappa, bara den delen som stör mig.
Tror regelbunden misshandel utan anledning tyder på psykisk sjukdom eller väldigt dålig tillvaro och att bli lämnad för det utan att bli anmäld eller erbjuden hjälp tycker jag är äckligt fel. Jag skulle aldrig lämna en person som är i behov av hjälp. Finns varningstecken lite här och där och när misshandeln satt igång måste man ta det på allvar istället för att låta det gå så långt att man väljer att gå sin väg. Men förstår att det kan vara svårt.

Men när det kommer till örfilar som är förknippade med kulturer blir det svårare med anmälningar och hjälp eftersom att det sällan tar död på beteendet och värderingarna. Då handlar det om att man tycker att det är rätt att örfila barn eller hota barn. Det stora problemet med det är att samhället får större press på sig. Förhoppningsvis blir undervisningen så pass bra att barn lär sig i skolan att det inte är bra med enstaka slag, men svårt att lära ut det till vilka föräldrar som helst

Någon som misshandlar är ingen bra förälder el partner, oavsett vad hn gör annars.

Det är inte  ditt ansvar att få dem att bli bra eller dina barns att bli illa behandlade oavsett vad hns problem är. Detta handlar om vuxna människor som måste ta tag i sina egna problem. Det är lätt att tro att man kan förändra människor eller att man förtjänar att bli illa behandlad, men det gör man ej. Man gör  dem ej någon tjänst heller genom att stå ut med deras beteende.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nej dom onda måste man förgöra med alla tillgängliga medel


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Någon som misshandlar är ingen bra förälder el partner, oavsett vad hn gör annars.

Det jag menar men man måste se till orsaken för att kunna förebygga att det händer.

isola: Det är inte  ditt ansvar att få dem att bli bra eller dina barns att bli illa behandlade oavsett vad hns problem är. Detta handlar om vuxna människor som måste ta tag i sina egna problem. Det är lätt att tro att man kan förändra människor eller att man förtjänar att bli illa behandlad, men det gör man ej. Man gör  dem ej någon tjänst heller genom att stå ut med deras beteende.

Inte mitt ansvar men jag känner ändå att jag inte har hjärta att lämna den personen. Behöver nödvändigtvis inte ha ett förhållande men att ta mitt pick och pack och dra för att jag "plötsligt" (oftast inte särskilt plötsligt) märker av att han regelbundet misshandlar barnen utan anledning, är inte något jag skulle göra. Skulle ta ett allvarligt snack fungerar inte det skulle jag hota med anmälan och skulle det bara bli värre då så skulle jag anmäla. Att lämna en sjuk eller farlig person är farligt för samhället, skulle Aldrig göra så och ta risken att andra barn eller mitt barn far illa genom att avvisa en psykiskt sjuk människa.

Skulle inte stå ut med det, därför jag undrar varför man inte minskar invandringen. Problemet går inte att lösa så enkelt som folk tror, lite det jag vill påpeka


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mpt:hv: nej dom onda måste man förgöra med alla tillgängliga medel

Har svårt att tro att du är allvarlig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

debepe:

Har svårt att tro att du är allvarlig

jag vet inte

straff tror jag inte på alls men att radera skadliga element kan möjligen vara gångbart och legitimt. dock kan jag inte helhjärtat omfamna idén.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det gäller ju att tro på människan


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mpt:hv: det gäller ju att tro på människan

Så man kan inte vara psykiskt sjuk? Om inga gränser finns kan man inte enas om beslut, så ser det ut i verkligheten men teorin skiljer sig oftast. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

debepe:

Så man kan inte vara psykiskt sjuk? Om inga gränser finns kan man inte enas om beslut, så ser det ut i verkligheten men teorin skiljer sig oftast. 

det är bättre att gränserna formas av generaliseringar som faktiskt är relevanta för vår överlevnad och vårt välstånd än att de formas av enskilda personers och strukturers maktintressen som slukar mänsklighetens resurser o kapacitet likt cancern.

man kan inte vara hur realistisk som helst utan att bli en apologet för status quo. jag föredrar att inte vara realistisk alls.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mpt:hv: det är bättre att gränserna formas av generaliseringar som faktiskt är relevanta för vår överlevnad och vårt välstånd än att de formas av enskilda personers och strukturers maktintressen som slukar mänsklighetens resurser o kapacitet likt cancern.

Men man kan tyvärr inte trampa på folks kulturer och värderingar på det sättet. Det måste finns möjligheter att ta sig till en stat där det finns demokrati, för dem som vill ha det

mpt:hv: apologet för status quo.

Förstår tyvärr inte det där

mpt:hv: man kan inte vara hur realistisk som helst utan att bli en apologet för status quo. jag föredrar att inte vara realistisk alls.

När man ska ta beslut över människors levnadssätt är det viktigt att inte bara tänka teoretiskt, främst för att känslor inte är logiska


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

debepe:

Det jag menar men man måste se till orsaken för att kunna förebygga att det händer.
Inte mitt ansvar men jag känner ändå att jag inte har hjärta att lämna den personen. Behöver nödvändigtvis inte ha ett förhållande men att ta mitt pick och pack och dra för att jag "plötsligt" (oftast inte särskilt plötsligt) märker av att han regelbundet misshandlar barnen utan anledning, är inte något jag skulle göra. Skulle ta ett allvarligt snack fungerar inte det skulle jag hota med anmälan och skulle det bara bli värre då så skulle jag anmäla. Att lämna en sjuk eller farlig person är farligt för samhället, skulle Aldrig göra så och ta risken att andra barn eller mitt barn far illa genom att avvisa en psykiskt sjuk människa.

Skulle inte stå ut med det, därför jag undrar varför man inte minskar invandringen. Problemet går inte att lösa så enkelt som folk tror, lite det jag vill påpeka

Misshandlaren måste göra det, ja. Dess partner eller barn som blir misshandlade ska inte leka hobbypsykologer.

Har man inga barn/djur tillsammans/som bor med en så kan man tänka så då det endast är man själv som får ta smällen, men annars får man ju inte tänka så själviskt utan måste tänka på deras säkerhet först och inte på hur man själv känner. Man har inget ansvar att vara slagpåse för någon. Sjuka människor är samhällets ansvar att ta hand om när de gör fel, om de inte vill söka hjälp annars. De blir ju inte mindre farliga bara för att de har en egen privat slagpåse hemma utan det gör endast att de ser sitt beteende som okej eftersom någon stannar hos dem och står ut med misshandeln och därmed säger att det är ett okej beteende.

Men man skulle ju inte vara av med problemen för det. Problemet med segregation skulle fortfarande vara kvar då vi fortfarande lever i ett klassamhälle där outbildade och psykiskt sjuka är på botten och därför kommer att begå bort som drabbar andra och samhället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

debepe:

Men man kan tyvärr inte trampa på folks kulturer och värderingar på det sättet. Det måste finns möjligheter att ta sig till en stat där det finns demokrati, för dem som vill ha det
Förstår tyvärr inte det där
När man ska ta beslut över människors levnadssätt är det viktigt att inte bara tänka teoretiskt, främst för att känslor inte är logiska

demokrati (anarki) ska råda överallt.

det du ej förstår: ursäkta, krångligt sätt att säga att realismen när man driver den för långt ogiltigförklarar all möjlig förändring, blir konservativ.

denna teori tar hänsyn till känslor 🙂


   
SvaraCitera