Aviseringar
Rensa alla

Barnbidraget?


Ämnesstartare

Jo det är så att jag har sökt till SDR men jag vet dock att det är typ fullt här så det är rätt kört. Kan nog ta mer än ett år innan jag kan börja. Har tänkt börja gå på gym några gånger i veckan men det är ganska dyrt. Får knappt nya kläder alls förutom ytterkläder och sockar, så det skulle inte bli så stor skillnad om jag skulle få köpa allt själv förutom att jag fick mer valmöjligheter (morsan vill bara att det ska gå fort och billigt. Inte gå runt och kolla i butiker om det finns nåt finare men ändå billigt, nej nej)

Kanske inte nån som orkar läsa allt detta men hursomhelst. Tycker ni jag borde böna och be om barnbidraget?

Jag är född 97/07 föresten


   
Citera
Ämnesstartare

Ja, det är bra att lära sig handskas med pengar. Använd det som ett argument. Om dina föräldrar i dagsläget behöver en del av barnbidraget till mat, hyra och sånt kanske du kan förhandla dig fram till att få hälften?
Jag fick barnbidraget väääldigt tidigt och det var jättebra för mig!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron lever:

Om dina föräldrar i dagsläget behöver en del av barnbidraget till mat, hyra och sånt kanske du kan förhandla dig fram till att få hälften?

Har ungefär redan hälften i månadspeng :s


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pluggis:

Har ungefär redan hälften i månadspeng :s

Just den summan brukar räcka för gymkort/månad så satsa alla pengar på det istället för annat?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knarko:

Just den summan brukar räcka för gymkort/månad så satsa alla pengar på det istället för annat?

Räknar du in busskort kostnaden i det eller?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pluggis:

Har ungefär redan hälften i månadspeng :s

Men om dina föräldrar är medelinkomsttagare så går säkert inte en så stor del av den andra hälften till mat och hyra, och då kan du ju be om den också.
Om dina föräldrar däremot har det lite kärvt med pengar, får du kanske acceptera att de behöver den andra hälften. Men prata med dom, bara. Om ursäkten är pengabrist så får du acceptera det, om det är för du inte är mogen eller så, så får du argumentera för att det är genom att få den andre hälften som du kan bli mogen nog att sköta dina pengar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pluggis:

Jag är född 97/07 föresten

Pluggis:

Har ungefär redan hälften i månadspeng :s

det räcker väl ändå?
jag började få mitt barnbidrag när jag fyllde 15, och då skulle det gå till kläder (ytterkläder också), busskort, hygienartiklar, nöje etc.
+
jobbar då o då


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pluggis:

Räknar du in busskort kostnaden i det eller?

då jag inte vet/visste att du har sådant, nej. Står inte skolan för det? (gissar att det är skolbuss du menar)

annars får du träna utan gym om du inte hittar något billigt sådant.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron lever:

medelinkomsttagare

Hur mycket tjänar man tillsammans ungefär om man är det då?

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Knarko:

(gissar att det är skolbuss du menar)

Nej, Vanligt dintur/busslink busskort.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pluggis:

Hur mycket tjänar man tillsammans ungefär om man är det då?

Fäst dig inte vid det, jag vet inte exakt var gränserna går för vad som räknas som låg- medel- och höginkomsttagare.
Det relevanta är ju om de har kärvt med pengar eller inte, vilket både beror på inkomst och utgifter. Det får dina föräldrar svara på.
Menar bara att om så är fallet måste du acceptera det utan att tjafsa om mer pengar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron lever:

argumentera för att det är genom att få den andre hälften

Ville bara tacka dig för att du sagt att man ska argumentera och så. Har tjatat som fan på pappa att han ska prata med mamma och hans lilla konstiga lösning var att göra det utan att fråga henne. Rabblade upp ca 8 saker som jag behöver som jag kan köpa själv om jag får barnbidraget. Han skickade ett mail tillbaka (vi pratar så med saker jag inte vågar starta konversation om irl. Jag vet... Pinsamt, men smart om man inte vill att brorsan ska höra vad man pratar om...) och sa att jag skulle få bla bla bla för tröjor och bla bla bla för badmintonracket. Fattade ingenting men när jag frågade så sa han att jag ska få 1000 i månaden! Grymt kul! Blir att köpa gymkort nästa månad tror jag... Hursomhelst (om du/någon nu orkat läsa allt detta) är jag överlycklig!


   
SvaraCitera