Aviseringar
Rensa alla

Barndomen ..


Ämnesstartare

När jag var ungefär 9-10 år så visste jag troligen inte vad BH, string & smink användes till. Jag var den där naturliga tjejen som använde aldrig smink, fixade aldrig mitt hår och använde oftast dem kläderna mamma la fram. Jag lekte med lego, barbiedockor och liknande under hela låg och mellanstadiet. Jag lekte alltid häst med mina vänner på rasterna, även i femman.
Efter skolan ringde man hem och frågade mamma/pappa om man kunde få åka hem till sin kompis och leka. Min bästa vän var min storebror som alltid var med och lekte med mig.
Idag tänker jag tillbaka på hur bra det var att vara barn, det fanns knappt några fördommar, inga utseende fixeringar. I 6an kanske jag använde mascara för första gången, även började intressera mig för kläder. Även när jag var 13 så hade jag ingen tanke över att förlora oskulden, jag var riktigt barnslig och älskade det! Även killar existerade inte för mig, jag såg tjejer och killar på samma likgiltiga sätt.
Dock har det blivit en förändring.
Idag använder 10åriga tjejer smink, bh, string & hänger på stan hela kvällarna. Min lillasyster som fyller 10år i februari har redan börjat sminka sig, täcka över sina (bröst?), börjat tjata om sin vikt, skaffat BH och svär för att låta tuff. Även att följa mode är en stor grej. När jag var i hennes ålder hade jag på mig det fulaste man kunde hitta i en affär, men brydde sig någon i omgivningen? Inte alls.

Vad hände? Varför vill inte unga tjejer vara barn längre? Är det en påverkan från samhället? Är det reklamen på tvn som påverkar? Jag tycker så jävla synd om små tjejer på stan som är översminkade och är troligen bara 10 år. Stackarn barn som aldrig får uppleva känslan av barndom, varför vill dem söka sig till tonårslivet så fort? Varför vill barn växa upp så mycket fortare nu?
Jag vet inte hur det ser ut i skolorna i dagsläget, men barn som vill vara barn, vad händer med dem? Blir de mobbade för att de inte använder bh? Eller smink?

Hur kommer det sig att det har blivit så här? [sad]

Sorry för stavfel osv, men hoppas ni förstår detta! Jag lider med alla barn som aldrig får uppleva det vi gjorde, vi äldre. Vad fan har hänt?

(Sedan vill jag inte vara skulden till varför min syster är som hon är. Hon är min låtsas lillasyster, och jag pratar aldrig om min vikt högt eller likande när hon är i närheten. Även att svära existerar inte då jag har en yngre bror på 3 år. )


   
Citera
Ämnesstartare

Aa.


   
SvaraCitera

Varför är du inte barn fortfarande?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det är dåligt att lbi vuxen [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sanna ord.


   
SvaraCitera

Skyll på samhället. Anser att det har mer att göra med andra faktorer. När jag va liten va jag likadan. Brydde mig inte alls. Idag gör jag det. Även min lillebror har börjat nu. Han är 15. Man kan också se det på mina 2 mindre bröder som är 4 och 5 år. Dom slåss och gnäller så fort dom inte får några märkeskläder i julklapp. Jag anser att dom som är midre idag ser upp till oss. Dom vill bli som oss. Därför har det blivit som det har blivit.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lundini:

Vad hände? Varför vill inte unga tjejer vara barn längre? Är det en påverkan från samhället? Är det reklamen på tvn som påverkar? Jag tycker så jävla synd om små tjejer på stan som är översminkade och är troligen bara 10 år.

Jag tycker också väldigt synd om dem. Men jag blir nog mest förbannad. Det är definitivt samhället som påverkar dem (tv!) Det är helt sjukt att tjejer på 10 år sminkar sig, (till och med värre än de flesta vuxna), att de hänger på stan om kvällarna. De kanske de inte är såå unga iof, men typ 13, 14 iaf. Enligt mig är det bara tragiskt[n]

Visst, man är bara tonåring en gång i livet, men hänga på stan kan man göra när man är runt 20 tycker jag..inte när man inte ens har börjat i gymnasiet.
10, 11-åringar följer modet, de vill vara som de äldre, men jag fattar inte varför egentligen ?? De ska leka ,nuförtiden växer de upp alldeles för snabbt. Jag menar, vuxna ska de bli ändå, och när de är redo för det är det faktiskt riktigt roligt. Men att ha urringat och massa smink när man är typ 12, nej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

livet_:

men hänga på stan kan man göra när man är runt 20 tycker jag..inte när man inte ens har börjat i gymnasiet.

vad menar ni med "hänga på stan"?


   
SvaraCitera

ja säg det.. idag ser 10-åringar ut som små horor [shake]

har de slutat sälja barbiedockor?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lundini:

Jag tycker så jävla synd om små tjejer på stan som är översminkade och är troligen bara 10 år

Vem sminkar de sig för egentligen?
Ser jag en sminkad 10-åring på stan ser jag inte en tonåring (tyvärr småtjejer) jag ser ett stackars barn som inte insett att hon inte ser äldre ut med smink


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag saknar den goa barnmusiken från nittiotalet. Då man var kär i Nick i Backstreet Boys och dansade till Dr Jones med Aqua på alla minimala klassfester/discon. Nu har det ändrats. Min kompis lillasyster (7 år gammal) frågade henne hur man stavade 'Sexy bitch'... What the fuck!!? Fucked up.
Dold text: (Akon ft David Guetta - Sexy Bitch alltså)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Självklart är det div kommersiella intressen och media som driver på det här, usch jävla lättpåverkade ungdomar. [shake]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Suckertrainblues:

Min kompis lillasyster (7 år gammal) frågade henne hur man stavade 'Sexy bitch'... What the fuck!!? Fucked up.

[bigsmile] eller [cry][shake]


   
SvaraCitera

Så har det väl alltid varit, det går neråt i åldrarna. Suger gör det, men det är väl så. [n]


   
SvaraCitera

Man måste ju växa och utvecklas... tänk om man inte skulle göra det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Suckertrainblues:

Då man var kär i Nick i Backstreet Boys och dansade till Dr Jones med Aqua på alla minimala klassfester/discon.

[love]

ja, åh. tider det.
stackars kidz som växer upp på 2000-talet och inte får uppleva den ultimata barndomen.

mina barn ska få se pippi på de sju haven osv <3


   
SvaraCitera