Aviseringar
Rensa alla

Barnfattigdomen: Överdriven eller inte?


Ämnesstartare

Anura:

Va? På vilket sätt har dom det bra?

bara för att det är u-land behöver ju inte alla leva i misär... Är själv från ett u-land och det är ju inte direkt så att alla barn lever i fattigdom, även om det också finns de som gör det.

Sen är ju inte pengar det som gör en må bra. Växte upp i ett område där folk hade väldigt lite pengar men ändå var devar de glada osv... om man lever fattigt så blir man ju van med det.

Nu säger jag inte att alla barn i u-länder har det bra, det varierar såklart från ställe till ställe. T.ex i vissa afrikanska länder har folk det väldigt dåligt, men ala u-länder är ju inte som dessa länder.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

Det finns alltså definitivt fattiga barn i Sverige

Vad är den definitionen på fattigt barn i Sverige? Är det den som lever i dålig lägenhet, får väldigt lite mat eller har inte bästa laptopen, ipod osv? För de förstod jag inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

Jag tycker snarare att det skadar de barn som lever i ekonomisk utsatthet att vi ska behöva diskutera huruvida de över huvud taget finns.

Jag tycker att det är bra att man tar upp den frågan. Många, många vet inte hur alla har det i Sverige, speciellt inte alla barn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BurrePurre:

bara för att det är u-land behöver ju inte alla leva i misär... Är själv från ett u-land och det är ju inte direkt så att alla barn lever i fattigdom, även om det också finns de som gör det.

Men väldigt ofta lever man "fattigt" ifall man jämför med livet här i Sverige och det är något som ej kan jämföras. Alla u-länder behöver som du säger inte vara som Afrika, men ofta lever man ju "fattigt".


   
SvaraCitera

Anura:

Vad är den definitionen på fattigt barn i Sverige? Är det den som lever i dålig lägenhet, får väldigt lite mat eller har inte bästa laptopen, ipod osv? För de förstod jag inte.

Här kan du läsa om Rädda Barnens rapport och vilka de klassat som barn i ekonomiskt utsatthet: http://www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx


   
SvaraCitera

Anura:

Jag tycker att det är bra att man tar upp den frågan. Många, många vet inte hur alla har det i Sverige, speciellt inte alla barn.

Ja, det är klart att det är bra att prata om barnfattigdom. Det var inte det jag menade. [crazy]

Istället för att fokusera på att "Åh nej, ni hade en siffra fel och er reklamfilm är missvisande" kanske man bör fokusera på vad man faktiskt kan göra åt problemet att det finns barn som lever i ekonomisk utsatthet i Sverige?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

Här kan du läsa om Rädda Barnens rapport och vilka de klassat som barn i ekonomiskt utsatthet: http://www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

Kan hålla med dom. Men tycker ordet borde vara något annat än just "barnfattigdom" [crazy] Och sedan att de inte skall jämföra med u-länder. Men verkligen visa att vissa barn lever i ekonomisk och social utsatthet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

Istället för att fokusera på att "Åh nej, ni hade en siffra fel och er reklamfilm är missvisande" kanske man bör fokusera på vad man faktiskt kan göra åt problemet att det finns barn som lever i ekonomisk utsatthet i Sverige?

Jo helt klart. Men ifall man kommer med uppgifter som är helt annorlunda än vad verkligheten är så skadar det väl också?


   
SvaraCitera

Anura:

Kan hålla med dom. Men tycker ordet borde vara något annat än just "barnfattigdom" Och sedan att de inte skall jämföra med u-länder. Men verkligen visa att vissa barn lever i ekonomisk och social utsatthet.

Läs på lite om absolut och relativ fattigdom så känns ordet kanske lite bättre.

Anura:

Jo helt klart. Men ifall man kommer med uppgifter som är helt annorlunda än vad verkligheten är så skadar det väl också?

Här kan du läsa Rädda Barnens replik till UG-programmet: http://www.rb.se/press/kommentarer/Pages/Radda_Barnen_kommenterar_Uppdrag_gransk...

"Överdriver Rädda Barnen siffrorna om barnfattigdom?
Nej. Enligt vår senaste årsrapport lever 242 000 barn i Sverige i ekonomisk utsatthet, eller barnfattigdom. I reportaget framkommer ingen egentlig kritik eller belägg för att våra rapportsiffror skulle vara felaktiga.

Så här säger Janne Josefsson själv i en chatt i Aftonbladet den 17 januari, dagen efter att programmet sänts: "Jag har aldrig påstått att det inte finns fattiga barn i Sverige, inte heller siffran har jag ifrågasatt. Det vi granskade var beskrivningen hur den ser ut i verkligheten." "


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

Det vi granskade var beskrivningen hur den ser ut i verkligheten." "

Japp det är ju vad de hela programmet och tråden handla om.


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

beror det nästan alltid på att de har föräldrar som missbrukar och därmed borde de barnen inte ens bo med sina föräldrar.

Då jag har personlig erfarenhet av båda dessa så betyder det inte alltid att det är så illa som att man inte har mat på bordet (även om den risken alltid fanns veckan efter löningen då pengarna oftast var slut). Utgår jag helt från mitt egna liv så hade vi mat på bordet även om det nästan varje månad behövdes lånas pengar av vänner (som man sedan månaden därpå gav tillbaka pengarna till men sedan fick låna igen) för att kunna ha det. Så pengarna räckte till det basala, men sen att gå ut och handla nya kläder, dra på bio, åka iväg och liknande var det mycket mindre chans för.

Jag hade förmånen att vara med i en kyrka med folk som kunde ge av sina pengar utan att vilja få tillbaka det så jag fick ändå åka med på olika resor och vara med om saker jag annars inte kunnat göra.

Den bilden som jag förstått målas upp pga UG är att det endast är ekonomisk utsatthet. Sen den sociala utsattheten har man inte tänkt på? Den blir ganska påtaglig just när man inte har tillräckligt med pengar. Finns mer än det de säger (har då inte sett avsnittet ska göra det nu framöver).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

Personligen tror jag att i de fall det existerar sådan barnfattigdom (dvs att barnen går hungriga och saknar vinterkläder) beror det nästan alltid på att de har föräldrar som missbrukar och därmed borde de barnen inte ens bo med sina föräldrar.

This!

Anura:

Jag nämnde bara att jag kan hålla med uppdrag granskning om hur barnfattigdomen är lite överdriven om man skall jämföra sig med u-länder.

Men att jämföra med u-länder är ju inte en rättvis jämförelse, om det ens är rättvist mot andra i-länder. Det finns ju de i Kina och andra länder som tjänar löjligt lite jämfört med vad vi gör här, och behöver för den sakens skull inte vara fattiga i sitt hemland.

Men ja, som Blivande_japan skrev. Det finns säkert en hel del barn som bor hos föräldrar de inte borde bo hos, av en eller annan anledning.


   
SvaraCitera

Xisco:

Sen den sociala utsattheten har man inte tänkt på? Den blir ganska påtaglig just när man inte har tillräckligt med pengar. Finns mer än det de säger (har då inte sett avsnittet ska göra det nu framöver).

Precis. Ekonomisk utsatthet är så mycket mer än att bara inte ha pengar. Att leva i ekonomisk utsatthet betyder ofta att man även lever i ett socialt utanförskap - man kan inte följa med på klassresor, på gå bio eller fika med sina kompisar, ha födelsedagskalas, läsa vidare på gymnasie eller universitet och så vidare. Socialt utanförskap och ekonomisk utsatthet ökar riskerna för ohälsa, kriminalitet, våld i hemmet, arbetslöshet, diskrimering och så vidare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

.

Well said.

Tråkigt nog så vet folk oftast inte att man kan få ekonomisk hjälp för att hänga med på diverse saker. Jag minns hur skolan hjälpte mig att åka med klassen på klassresa fast jag inte hade råd. Skolan är i sin tur dåliga på att informera om detta men det är inget man vill skylta med då barn kan bli utsatta. Detta är ingen lätt grej att ta tag i...


   
SvaraCitera