Aviseringar
Rensa alla

battle eller fight?


Ämnesstartare

vilket är skönast? vilket ger härligast associationer av kamratlig styrkeprövning? vilket låter sig lättast appliceras inom kontexter som saknar prägel av fysiskt våld eller regelrätt antagonism? vilket säger mest om de dialektiska förutsättningarna för kunskapsbildande och karaktärsdaning?


   
Citera
mynona

Måste fundera innan svar avges på denna. Battle låter onekligen mest vänligt då dess anglikanisering påminner mest om ett kastrerande förmildrade datorspelsinspirerande benämning av lekfullt simulerad spelkonflikt, men just därför låter den också slentrianmässigt degenererad och oseriöst degig. Fight låter mer hårt och aggressivt av typen blod svett och tårar; den kan tydas som ett machomässigt gympass eller någon testosteronpräglat slagsmål utanför krogen i Eslöv, men också så som just en kamratlig kunskapsutökande konflikt om den används mellan två personer med ett tyst samförstånd av vänskap. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fight för mig är mer 1v1 och battle är mer team vs team Galen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MarcusKing:
Fight för mig är mer 1v1 och battle är mer team vs team Galen

tänker mig att en battle står mellan två härförare som har styrkor till sitt förfogande. soldaterna i teamet är mer vapen än kombattanter. man kan se exempelvis argument och andra debattekniker på samma sätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fight låter mer fysiskt och aggressivt 


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Beror på omfattning känner jag nog


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fight


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tvägge stycken ord såsom användes tämligen ofta uti inom det engelska språket och hänför tvägge synonymt till exempel det svenska ordet slagsmål. Stundom äro det möjligt att med hörseln sin uppfatta dessa tvägge ord i vardagsspråkigheter ibland de yngre. Mendock så haver fight ansätts såsom ett svenskt ord då det varit i bruk under flertalet generationer och decennier.
  För min egen del så brukas Fight vanligtvisare


   
SvaraCitera