Aviseringar
Rensa alla

Behålla ditt funktionshindrade barn eller ej?


Ämnesstartare

Du får reda på att ditt kommande barn (antingen det du själv bär på eller din partner/mamman till barnet) har ett medfött handikapp, t ex downs. Hur gör du?


   
Citera
Ämnesstartare

Radera


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kronotomi:
Radera

hårt uttryckt 🙁


   
SvaraCitera
Exner

Beror på handikapp.


   
SvaraCitera

isola: Vet inte/svår fråga/jag vill/kan inte svara

kan inte riktigt sätta mig in i. tror spontant att jag skulle göra abort om det var ett gravt handikapp, även om det känns som en ganska vidrig tanke och moraliskt förkastligt osv, men ah, man vet ju inte förrän man är där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Vet inte/svår fråga/jag vill/kan inte svara


   
SvaraCitera
mynona

isola: Vet inte/svår fråga/jag vill/kan inte svara

Det finns inget "självklart" svar, bara ett individuellt sådant. I mitt fall tror jag att om jag faktiskt hade bestämt mig för att reproducera, så skulle det ha varit för att jag ville det såpass mycket att det inte hade påverkat saken, men det är ingen självklarhet. Jag kan tänka mig både Ja och Nej, beroende på hur jag hade resonerat. Det är ett ärligt och icke konfliktskrämt svar, för jag är faktiskt inte säker. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exner:
Beror på handikapp.

Blivande_japan: app, även om det känns som en ganska vidrig tanke och moraliskt förkastligt osv, men ah, man vet ju inte förrän man är där.

Anmäl

Citera

Tänker också lite såhär. Men samtidigt så skulle jag nog känna att om jag inte är beredd på detta extra arbete och sorgen det innebär att ha ett barn som inte utvecklas som andra barn och inte kan delta i allt alla andra barn kan så kanske jag inte ska ha barn. Tänk om min ickehandikappade unge skadar sig och blir  förlamad el blir gravt förståndshandikappad, det innebär ju en massa jobb och sorg för mig men något jag ändå måste klara av. Uh. Jobbigt detta. På ett sätt känner jag väl ändå att jag skulle förakta mig själv om jag aborterar mitt barn för att hen inte dög för att skapa ett nytt barn för att kolla om hen duger.


   
SvaraCitera
b1son

tror nog i allmänhet att om det inte var en planerad graviditet hade ju handikappet varit ett argument för abort tyvärr
om det vore planerat får man ju för allt i världen hoppas på att det är något man skulle vara förberedd på


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tror mer på den ultimata lösningen att inte skaffa barn alls. Party


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:
Jag tror mer på den ultimata lösningen att inte skaffa barn alls. Party

och ändå har du inte steriliserat dig än Blink


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: och ändå har du inte steriliserat dig än

Jag ligger inte, så har ingen brådska med det. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vet inte om jag ska rösta då jag aldrig tänker skaffa barn, men adoption/abort/lämna partnern enbart pga medfött handikapp känns väldigt hemskt och omänskligt.

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Vet inte/svår fråga/jag vill/kan inte svara

Det är ju jättesvårt att svara på bara såhär. Man vet ju inte förrän man är där, och då kanske man vill behålla barnet handikappet till trots.
Och att lämna barnet till modern, och överlåta hela ansvaret till henne.... Det finns inte.
Jag skulle antagligen vilja behålla barnet, då det ändå är mitt barn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det förvånar mig hur många som hade aborterat!

Minns ni inte hur kul Joel i Joelbitar hade det??? (mvh skämt bli ej upprörda)


   
SvaraCitera