Aviseringar
Rensa alla

Behöver dricka hela tiden..


Ämnesstartare

Jag har märkt något som jag tycker är jätte konstigt..
Jo, för jag är nästan ALLTID törstig jag behöver alltid något att dricka (och när jag menar med det så påpekar ja inte alkohol)
Vet någon vad det kan bero på?
För jag kan dricka upp ett glas vatten sen 2 min senare måste ja ha mer. Men jag måste alltid ha något drickbart med mig.
Och det börjar fan bli lite läskigt..

Tack om du/ni vet nåt!

[y]


   
Citera
Ämnesstartare

diabetes är en möjlighet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Viljans Triumf:

diabetes är en möjlighet

Men man har väl dåligt med insolin då?


   
SvaraCitera

Vanliga symptom vid obehandlad diabetes är:
- Törst
- Stora urinmängder
- Trötthet
- Viktminskning
- Acetonlukt i andedräkten
- Dimsyn (suddigt seende)

Källa: Wikipedia


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

StenenSven:

Vanliga symptom vid obehandlad diabetes är:
- Törst

Fett läskigt jag har
tröst, trötthet aceton lukt i käften..
Men vad orsakar diabetes?


   
SvaraCitera

Ditt immunförsvar angriper de insulinproducerade celler du har i bukspottskörteln vilket gör att de bryts ned och därför inte kan producera insulin.

Vad som orsakar diabetes är väl mest slumpen, och kanske lite ärtlighet. Till exempel så hade min morbror diabetes och min ena syster har det också.

Om du har flera symptom tycker jag du ska gå till vårdcentralen så att de får kolla på det. Om det skulle vara så att du har diabetes så är det inte något att vara rädd för. Många har diabetes idag i Sverige och det finns bra behandlingsmetoder 🙂

Min morbror dog av diabetes på 70-talet, men då fanns knappt blodsockermätare. Idag lever min syster ett förhållandevis normalt liv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

StenenSven:

Ditt immunförsvar angriper de insulinproducerade celler du har i bukspottskörteln vilket gör att de bryts ned och därför inte kan producera insulin.

Jo, vet ungefär vad det innebär. Min barndoms kompis fick det när hon var ca 7-8 och några kan få de om man är överviktig och några utan andledning.
Men jag får kolla upp med vårdcentralen 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Med tanke på din ålder så är det mer sannolikt att du har typ 1, vilket betyder att du får ta insulininjektioner. Om du är jäkligt spruträdd är det ju träning, eller så kan du pröva på den här vovven: http://nobelpriskampen.se/2009/diabetes_insulin/spel/insulin.html

På sajten finns det också jäkligt bra fakta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cattisen:

Om du är jäkligt spruträdd är det ju träning

Spruträdd är jag verkligen inte så det skulle inte va något problem
Tack för fakta 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kolla upp om du har diabetes


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Finns en speciell sjukdom(elr nått) som torkar ut en så pass mycket så man kan dö om man inte får i sig vatten när man behöver det. Fast det programmet jag såg var det typ att hon var tvungen att gå upp mitt i natten för att dricka.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Netherlick:

hon var tvungen att gå upp mitt i natten för att dricka.

Det har hänt mig några gången att jag vaknar upp och måste ha något att dricka. Jag blir törstig jätte lätt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

StenenSven:

Min morbror dog av diabetes på 70-talet, men då fanns knappt blodsockermätare.

[confused][confused][confused]
Fick man inte ut insulin på marknaden på 20-30-talet?


   
SvaraCitera

Cattisen:

Fick man inte ut insulin på marknaden på 20-30-talet?

Jo, tack vare att upptäckarna inte var själviska och tog patent 🙂
Men en blodsockermätare mäter bara hur högt sockervärde man har i blodet, så att man kan dosera rätt mängd insulin.
Eftersom min morbror inte kunde mäta sitt blodsocker kunde det inte hållas på en jämn nivå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Viljans Triumf:

diabetes är en möjlighet

Nu har jag kollat upp lite grejer. I höstas så var jag och tog ca 10 rörblod och dom tog allt som verkligen gick. Så jag har pratat med min mamma och hon kan tro att det kan vara vätskebrist.
Men jag förstår inte om det skulle vara det. Jag har alltid något att dricka på stan, hemma , iskolan. Verkligen överallt....det börjar få mig att tänka vafan detta är...


   
SvaraCitera