Aviseringar
Rensa alla

Behöver ett barn både en manlig och en kvinnlig förebild?


Ämnesstartare

Biologen:

såklart de kan få. det finns alltid undantag och avvikelser åt alla håll oavsett frågeställning, oavsett variabler och parametrar. snäll asluta att hela tiden att bekräfta dina egna hypoteser med den typen av argumentation.

fast det är ju inga hypoteser utan fakta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Men nu måste vi ju se det ur ett barns ögon.

Ja, hos ett barn är könsrollerna inte lika indoktrinerade som hos mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Hur vi än vrider och vänder på det så kommer vi att möta både kvinnor och män i vårt liv, och omedvetet jämföra dem med våra förebilder av samma kön.

hur vet du det? jag tror knappast att jag jämför alla kvinnor jag möter med min mamma eller alla män jag möter med en av mina f.d lärare, varken medvetet eller omedvetet.
visste inte att du var en sådan freudian...

isola: fast det är ju inga hypoteser utan fakta

du frågar folk om vad de tycker samtidigt som du hävdar att din åsikt är fakta? bra där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MissAnox: Ja, hos ett barn är könsrollerna inte lika indoktrinerade som hos mig.

Tumme upp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Ja


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MissAnox:

Människan är mer mångfacetterad än en entydig könsroll.

Nu gör du det igen. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej, det tycker jag inte. Om du syftar till en biologiskt manlig pappa och biologiskt kvinnlig mamma, ser jag inte det som nödvändigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Detta har inget med "typiska" könsbeteenden att göra utan kön i sig och hur förenklat barn ser på saker och ting.
Barn behöver identifiera sig med båda kön, och få positiva erfarenheter från dem. 
Jag var livrädd för hundar som liten eftersom jag endast träffat argsinta hundar som inte gillade barn. Hade jag fått träffa stabila och barnkära hundar hade jag antagligen känt annorlunda.
Vi är alla i första hand Människor och Individer, men också kön.


   
SvaraCitera

Förstod inte riktigt frågan förrän jag läste detta:

isola:

Hur vi än vrider och vänder på det så kommer vi att möta både kvinnor och män i vårt liv, och omedvetet jämföra dem med våra förebilder av samma kön.

Hur definierar du en förebild? Skeptisk


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:
Nej, det tycker jag inte. Om du syftar till en biologiskt manlig pappa och biologiskt kvinnlig mamma, ser jag inte det som nödvändigt.

Positiva förebilder av båda kön. Hur de agerar är inte viktigt. Och nej, det handlar inte om att exponera barn för skogshuggarmän och hemmafruar med huvudena fulla av bullrecept.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Ja

Självklart. Eller... Kanske inte självklart, men det är väll bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Biologen: du frågar folk om vad de tycker samtidigt som du hävdar att din åsikt är fakta? bra där.

Anmäl

Citera

Syftade där på problem pga frånvarande förebilder. Eller frånvarande positiva sådana. 

Biologen:

hur vet du det? jag tror knappast att jag jämför alla kvinnor jag möter med min mamma eller alla män jag möter med en av mina f.d lärare, varken medvetet eller omedvetet.
visste inte att du var en sådan freudian...

Jag tror att vi på något plan gör det. Jag har speciellt märkt hur mycket jag gör det på senare år, och hur det förändrades när jag fick en positiv förebild.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dumbfounded: Hur definierar du en förebild? Skeptisk

Anmäl

Citera

Någon vi kan forma oss efter, som visar oss hur det ska vara och på ett sätt färga det sätt vi ser andra på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Syftade där på problem pga frånvarande förebilder. Eller frånvarande positiva sådana.

mynona har redan svarat på det där väldigt bra.

isola: Jag tror att vi på något plan gör det. Jag har speciellt märkt hur mycket jag gör det på senare år, och hur det förändrades när jag fick en positiv förebild.

vad bra att du tror det. plz, din upplevelse är inte allas. har du hittat någon forskare som föreslår att det är så också lr är det helt ditt eget påhitt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Någon vi kan forma oss efter, som visar oss hur det ska vara och på ett sätt färga det sätt vi ser andra på.

vad har det med kön att göra ??


   
SvaraCitera