Aviseringar
Rensa alla

Behöver hjälp/information angåenda bidrag/boende


Ämnesstartare

Hej där! Jag behöver lite hjälp då jag i stort sett inte vet någonting alls och vet inte heller vart jag ska vända mig riktigt..

Ehm, jag går just nu sista året på en gymnasielinje men kommer att bli sjukskriven helt (har varit på halvtid ett tag) för resten av året (kommer börja studera i höst igen, antagligen på komvux istället för på gymnasiet igen).
Tydligen så ska jag fortfarande få studiebidraget även om jag är sjukskriven, nån som vet mer om detta?

Sen vill jag väldigt gärna få tag på en lägenhet, men har dock inte riktigt pengarna för det..
Vad finns det för sätt att tillgå, bidrag och lån osv, för mig som sjukskriven student? Får jag börja med studielån även om jag inte studerar just nu? Kan jag få bostadsbidrag eller liknande? Socialbidrag? Vad mer finns det?

Som sagt, har just nu väldigt, väldigt dåligt med information runt i kring detta så uppskattar verkligen minsta lilla detalj! Tack på förhand!

(Vet inte om jag får ett samlat betygsdokument, eller vad det heter, än eller om det blir något annat krux)


   
Citera

Varför inte ringa de som kan mest om studiebidrag, dvs. CSN.


   
SvaraCitera

Saucealicious:

(Vet inte om jag får ett samlat betygsdokument, eller vad det heter, än eller om det blir något annat krux)

samlat betygsdokument kan du be om närsomhelst, så länge du slutfört kurser. Fick ett när jag skulle söka distansgymnasium, vilket inte blev av till denna termin.

Ang lägenhet så kan det bli svårt, om du inte av psykiska problem behöver. Vänd dig till soc och kolla, det finns kommuner som i princip bara delar ut lägenheter. Bostadsbidrag måste du söka, om du ska ha soclägenhet, om du är över arton. i övrigt vet jag inte.


   
SvaraCitera

Saucealicious:

Får jag börja med studielån även om jag inte studerar just nu?

Om du studerar vid komvux och är under 20 så får du bara 1050 kr/månaden, precis som när du gick gymnasiet, alltså inget studielån/studiebidrag utan studiestöd[y]


   
SvaraCitera

Postorderhoran:

det finns kommuner som i princip bara delar ut lägenheter.

Va, vart då?! [surprised]

Samlat betygsdokument kommer du att få, om du ber om ett! Tycker det är dumt att inte gå kvar.. är ju mindre än 1 termin kvar, fast.. jag kan förstå om det inte går.

Hoppas det löser sig. Tror lägenhet, bidrad, osv. beror på var du bor.


   
SvaraCitera

Renesmee:

Va, vart då?!

där jag bor................. fattar ej varför jag fick. Dom prackade på mig en, typ.


   
SvaraCitera

Postorderhoran:

där jag bor.................

Önskar jag hade den lyxen. Bor i en sjukt snål kommun.

Allt hade blivit så mycket bättre psykiskt om man fick en egen lägenhet. Distans, liksom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack för responsen!
Mjo jag ska både ringa CSN för att få lite mer detaljer och ska till kommunhuset och försöka få lite information runtikring bidrag och lägenhet.

Anledningen till att jag blir sjukskriven är båda psykiskt samt sömnproblem.

Renesmee:

Allt hade blivit så mycket bättre psykiskt om man fick en egen lägenhet. Distans, liksom.

Jaa det är väl mer eller mindre anledningen till att jag vill ha eget just nu, känner att det skulle hjälpa enormt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sen, när räknas man som "arbetslös" för att ha rätt till vissa bidrag?
Jag har ju studerat fram tills nu, men blir sjukskriven på heltid men får fortfarande full studiehjälp då jag gick första terminen. Räknas jag som arbetslös nu? Eller blir det när terminen har tagit slut?
Om jag gör upp med komvux nu att jag ska läsa klart mina kurser där i höst, är jag arbetslös fram tills dess att jag börjar studera igen?
Eller är det så att man är bara arbetslös om man aktivt söker jobb genom arbetsförmedlingen? :s


   
SvaraCitera

Buddah:

Varför inte ringa de som kan mest om studiebidrag, dvs. CSN.

Har du testat att ha med dem att göra nån gång? De är ju fan beviset på att Sverige är den sista Sovjet-staten. Sinnessjuk byråkrati. [crazy]


   
SvaraCitera

Rödingajävel:

Har du testat att ha med dem att göra nån gång? De är ju fan beviset på att Sverige är den sista Sovjet-staten. Sinnessjuk byråkrati.

Om man bortser från de sjukt långa telefonköerna, så har jag inte haft några som helst problem med CSN.


   
SvaraCitera