Aviseringar
Rensa alla

Behöver hjälp med att radera en trojan (NTOSKRNL-HOOK)


Ämnesstartare

... Ja, rubriken talar väl för sig själv.

Jag har alltså lyckats suga in en liten trojan i min bärbara dator, och nu vill jag gärna att den försvinner. Jag har dock inte så mycket erfarenhet av virus och sånt så skulle uppskatta all hjälp jag kan få.

Mitt anti-virusprogram har inaktiverat skyddet och det går inte att aktivera, så jag drog ur internetsladden, för då kan det väl inte komma in mer virus? (Rätta mig om jag har fel, kan som sagt var inte sånt här.)

Jag kommer in på datorn i felsäkert läge men inte det "vanliga" eller vad man ska säga. Så... hur gör man egentligen för att bli av med en trojan? Just denna heter tydligen NTOSKRNL-HOOK och mitt anti-virusprogram påstår att de har tagit bort trojanen, men någonting är fortfarande fel. Jag blir galen på mig själv just nu. Hjälp, någon?


   
Citera
Ämnesstartare

Är enda lösningen att formatera datorn så skulle jag nog behöva hjälp med det också ..


   
SvaraCitera

pinne:

formatera

Spara allt du vill ha kvar (dokument, bilder, bokmärken, MSN-smileys etc) på en extern hårddisk eller skiva.

Sedan fick du antagligen med en återställningsskiva med datorn. Kör den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åh, jag hatar sånt här.. Det tar ju flera timmar. Vad skulle jag med en trojan och göra från första början.. Det finns inga sätt att bli av med skiten utan att återställa hela datorn då?

Men jo, det har jag nog någonstans. Är det så allt formateras om? Kör man skivan så blir den som "ny" igen?


   
SvaraCitera

pinne:

Är det så allt formateras om?

Du väljer själv vad som ska formateras, och du borde bara formatera partionen där du har ditt operativsystem installerat, då det är här trojanen ligger.

Förutsatt såklart att du delat upp hårddisken i partioner, annars försvinner allt.


   
SvaraCitera

lycka till [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Förutsatt såklart att du delat upp hårddisken i partioner, annars försvinner allt.

Alltså jag är DÅLIG på det här, så skulle du kunna vara snäll och förklara vidare för mig?

Vincenco:

lycka till [y]

Haha, tack. Det kändes dock lite sarkastiskt? 😀


   
SvaraCitera

pinne:

Alltså jag är DÅLIG på det här, så skulle du kunna vara snäll och förklara vidare för mig?

Om du tar upp utforskaren eller "den här datorn", kan du se hur mycket plats som finns kvar på t.ex. "C: D: E:", de olika partionerna med andra ord. Har du bara en sådan partion, eller har du flera?

Skärmdump.jpg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jaha, jag har nog fyra såna där. En som är nästan full och sen tre tomma tror jag. Ska jag flytta runt dom?


   
SvaraCitera

pinne:

Hjälp, någon?

installera malwarbytes' antimalware, uppdatera, scanna och rensa[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men någonting som fungerar skulle uppskattas =)


   
SvaraCitera

pinne:

ändes dock lite sarkastiskt?

det var inte meningen att det skulle va menat med ironi
jag hoppas sannerligen att det går bra. [smile]


   
SvaraCitera

pinne:

Men någonting som fungerar skulle uppskattas =)

det jag skrev funkar.


   
SvaraCitera

pinne:

Ska jag flytta runt dom?

Nej. Men om du formaterar om datorn, ska du bara formatera om partionen var operativsystemet - vanligast den första. Glöm bara inte allt att spara allt du vill ha kvar som ligger på den partionen, främst mina dokument, som exempel.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera