Aviseringar
Rensa alla

Behöver hjälp med IF statement i batch kodning.


Ämnesstartare

Sitter och leker lite i batch och kodar och undrar hur man får i ett IF statement att om en variabel med t.ex. namnet new_name om den får något skrivet i sig (vadsomhelst) gå till new_password. [cool]

Här ser ni lite hur jag tänkte [cute]

Set /p new_name=
IF %new_name%== (Vad som helst) goto new_password.
echo ops, du glömde fylla i något!
pause

Vet inte vad man ska skriva om att en variabel fylls med vad som helst t.ex 9,hej,9hj, att gå till (goto) new_password. [wink]

om ni inte förstår kan jag försöka förklara lite bättre [y]


   
Citera

Jag skulle helt strunta i batchprogrammeringen om jag var du; det är ett språk som både är dött och oanvändbart. Titta isåfall hellre på PowerShell, som ersätter de antika batchscripten i fr o m Windows Vista, eller Python.


   
SvaraCitera

Jag måste hylla din coolhet att leka med batchscript faktiskt, även om det är lite uråldrigt nu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen:

Jag skulle helt strunta i batchprogrammeringen om jag var du; det är ett språk som både är dött och oanvändbart. Titta isåfall hellre på PowerShell, som ersätter de antika batchscripten i fr o m Windows Vista, eller Python.

Gentlemen:

Jag måste hylla din coolhet att leka med batchscript faktiskt, även om det är lite uråldrigt nu.

Helt rätt men nu var det till ett skolarbete att göra ett spel i batch annars skulle jag aldrig hållt på [y] [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Borde inte det här funka?

:new_password
echo Pick a new password:
set /p new_password=
if %new_password%==("") goto new_password
goto succesfully

Så om man inte fyller i någon text/symbol så ska den starta om ifrån början? Vad har jag gjort för fel? [n]


   
SvaraCitera

adrian_isen:

nu var det till ett skolarbete att göra ett spel i batch

adrian_isen:

skolarbete

Vad i helvete... Vilken skola och vilken kurs går du, det låter som om någon behöver kolla upp dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlemen:

Vad i helvete... Vilken skola och vilken kurs går du, det låter som om någon behöver kolla upp dem.

hahaha JB [cute] [cool]
Det som vi håller på med nu två gånger handlar lite om cmd och lite hur det funkar och så [crazy]
Sedan skulle vi kolla på koden på ett simpelt batch spel och förbättra den och försöka förstå sig på den. [crazy]

Fast det här har inget att göra med våra programmeringskurser [zzz]

Löste problemet också! [y]


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera