Aviseringar
Rensa alla

Behöver hjälp med kemi


Ämnesstartare

Okaj.

Vi har nyss experimenterat med kopparsulfat med H2O i sig (salt som är blå).
Vi har brännt den och fått vattnet att avdunsta så att färgen blir vit.

Sen droppade vi in vatten och det blev blått igen och dessutom jättevarm.

Och nu ska jag svara på några frågor. Och det är de frågor jag inte har en aning om svaret jag behöver hjälp med.

Hur räknar man ut antalet vattenmolekyler som lämnar saltet?

Hur räknar man ut antalet kristallvatten per formelenhet?

Okej det var bara 2 frågor, fast jag vill helst ha utförliga förklaringar om hur man gör också, inte bara svaret.

Tack ifall du hjälper mig


   
Citera

TaurusBaby:

Hur räknar man ut antalet vattenmolekyler som lämnar saltet?

Hur räknar man ut antalet kristallvatten per formelenhet?

Har du vikten före/efter avdunstning?

Edit: Isf tar du saltets vikt före minus saltets vikt efter så får du vikten av vattnet som lämnat, dividera detta med molmassan för vatten så får du antalet molekyler. Ta sedan vikten av saltet efter avdunstning och dividera detta med molmassan för saltet då får du antalet molekyler. Om förhållandet är tex 5:1 så vet du att det är fem vattenmolekyler bundet till varje saltmolekyl.


   
SvaraCitera

Inte nog med att dagens skola inte lär ut någonting, dagens retarderade elever är dessutom för lata för att lära sig ens det, utan ber istället Internet att servera alla svar på ett silverfat?

Jag ser verkligen fram emot att gå i pension... Gammal och hjälplös i ett samhälle som styrs och "förvaltas" av ett gäng dreglande idioter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen:

Inte nog

Men om jag har spenderat 7h på att försöka ta reda på det men inte hittat något svar då? Den sista utvägen är då att fråga här med en massa retarderade medlemmar som svarar en massa strunt.

Jag vet att eleverna är lata nu för tiden, MEN jag är förfan inte lat. Pluggar varenda jävla dag för att behålla mina betyg (jag hade 320 som slutpoäng).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Im not a lemon:

Har du vikten före/efter avdunstning?

Tack så jättemycket!

Du är i alla fall mycket vettigare än de andra här på forumet.


   
SvaraCitera

TaurusBaby:

(jag hade 320 som slutpoäng)

Fantastiskt, synd bara att det säger exakt skit och inget om vad du faktiskt kan/presterade.

Du har i alla fall ett hyfsat OK språkbruk, vilket är mer än man kan säga om de flesta i dagens "skola."

TaurusBaby:

Den sista utvägen är då att fråga här med en massa retarderade medlemmar som svarar en massa strunt.

Be läraren om en hint istället för att efterfråga hela svaret?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen:

Du har i alla fall ett hyfsat OK språkbruk

Klart man använder ordentlig svenska när man kan det o:

Fast ändå, jag ville ha HJÄLP och inte vad du tycker om dagens ungdomar.

Nu har jag fått min hjälp. Tack och hej.


   
SvaraCitera