Aviseringar
Rensa alla

Behöver hjälp med låg självkänsla!


Ämnesstartare

Jag lider av dålig självkänsla och det påverkar mitt sociala liv hela tiden. Självkänslan har blivit sämre med åren på grund av det som hände i mitt liv. I början av högstadiet skildes mina föräldrar. Sen blev jag mobbad och det var det värsta som kan hända en ung människa. Nu är det lite bättre på gymnasiet men jag har inte fått några vänner.
Jag vet inte vad jag borde göra. Jag vill inte gå till psykolog eller terapeut. Kan någon hjälpa mig?


   
Citera

det värsta som kan hända? herregud... Många människor har det mycket sämre och har endå inte dålig självkänsla. Menar inte att vara hård men sant. Så du har dålig självkänsla men det måste du själv kämpa med och inte att ba någon kommer och ba "Hallå nu ska du va positiv!" Du måste kämpa själv med det. Självklart är det svårt och jävligt många fejlar med det. Men antigen är det något du har eller ej. Har man dålig självkänsla så brukar de oftast gömma sig bakom en. // Ta inte de hårt elr så haha du sökte råd du fick de. Sorry om det slog dig för hårt;) THats life


   
SvaraCitera

Ett tips är att göra saker som kräver självkänsla. Utmana dig att göra saker du inte vanligt vis brukar. Ett exempel är att lyssna på hög musik i dina hörlurar så att alla hör. Det kommer vara jobbigt och pinsamt, men du kommer redan vara självsäkrare nästa dag. Börja med att lyssna högt när du går på stan, sedan när det är för lätt börjar du att lyssna på spårvagnen så att alla tittar på dig. När det blir för lätt ta ur hörlurarna och lyssna med högtalaren. Det är faktiskt en ganska rolig utmaning och om ett tag kommer du kunna BLASTA musik på högsta volym på spårvagnen och inte bry dig ett piss om vad andra tycker. Om du tar det ännu längre kommer du kunna sjunga med låtarna. Om du gör det här kommer du garanterat öka din självkänsla rejält.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag fick min låga självkänsla tillbaka när jag fortsatte med att rita efter ett evigt uppehåll. Jag har ritat som 1:åring på dagis och på grund av det så har jag en dröm om att läsa estet. det jag menar är att skapa konst som jag, gör det du gillar som du kan bli bättre på. om du lyckas, då mår du bättre. misslyckas du, gör om gör rätt. ge inte upp, jag gav aldrig upp och se. nu är jag en extra ordinär person med bra apologi.
Har skrivit texter sen lågstadiet (7:år åldern (??)) så jag har även ett bra ordförråd.


   
SvaraCitera