Aviseringar
Rensa alla

Behöver hjälp med min sångröst!


Ämnesstartare

Jag har en fråga angående mina stämband. Jag började ta sånglektioner för första gången i mitt liv för inte så länge sedan. Eftersom att jag går in väldigt mycket för det jag påbörjar så fann jag mig själv i ett schema där jag sjöng i stort sett varje dag (ca 1h). Det program jag går efter är Brett Mannings singing success (hört talas om det?).

Med start på förra veckan så har jag känt en slags "knastrande känsla" nere i min hals när jag försöker ta toner. Det gör inte ont eller så, utan bara att rösten "knastrar" emellanåt, framförallt då jag börjar ta riktigt höga eller låga toner. Känner någon till vad det här kan vara för något? Jag är riktigt orolig över att jag åkat skada stämbanden på något sätt. Hur känns det om stämbanden är skadade? Vad kan jag göra för att motverka det ifall de skulle vara det?

Men som sagt, "ett slags knaster" som nu inte går bort. Det stör mitt "rena ljud", om ni förstår vad jag menar. Någon som kan hjälpa mig? :((


   
Citera

Kan inte tänka mig att du skadat din röst, så vida du inte ansträngt den någonting extremt på sistone? Det är vanligt att gå i perioder i sitt sjungande; det kan vara en förkylning eller bara ett förbipasserande fenomen. Tror att det löser sig om du bara tar det lugnt och inte sjunger där det gör ont. Är du riktigt orolig föreslår jag att du tar kontakt med vårdcentral eller liknande.
lycka till med sjungandet:D


   
SvaraCitera

m du tar sånglektioner kanske du kan visa din sånglärare ljudet. Så kan denne avgöra vad du gjort för fel/om det är farligt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NeoSeymour:

Det är vanligt att gå i perioder i sitt sjungande; det kan vara en förkylning eller bara ett förbipasserande fenomen.

Om det är en vanlig förkylning, vad råder du mig att göra då? Kan jag fortfarande träna som vanligt eller vore det bättre om jag vilar ut det?

Postorderhoran:

m du tar sånglektioner kanske du kan visa din sånglärare ljudet. Så kan denne avgöra vad du gjort för fel/om det är farligt?

Så fort jag får tag på henne! Har lämnat två meddelanden men inget svar än:(


   
SvaraCitera

PokkiTeam:

Om det är en vanlig förkylning, vad råder du mig att göra då? Kan jag fortfarande träna som vanligt eller vore det bättre om jag vilar ut det?

Det brukar som sagt inte vara någon fara. Det värsta som kan hända om du sjunger för mycket med en förkylning är helt enkelt att det tar längre tid för det att gå över. Skulle rekommendera att du fortsätter sjunga, dock kanske att du håller dig till de register där du är som bekvämast, istället för att försöka pressa upp eller ner rösten just nu:3


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, det ska väl mycket till innan man förstör sin röst antar jag. Stort tack, ditt svar gjorde mig lättad^^ Jag ska vila ut rösten några dagar till, därefter gör jag ett nytt försök.


   
SvaraCitera