Hej! Jag har några frågor som jag vore väldigt tacksam om jag kunde få svar på. Så här ser mina betyg ut för närvarande:
Matte A,B,C,D : VG
Kemi A: MVG
Fysik A: VG
Naturkunskap A: MVG
Idh A: MVG
Idh B: MVG
Filosofi: MVG
Psykologi: MVG
Sam A och B: MVG
Hi A och B: MVG
Int. rel: MVG
Svenska A och B: MVG
Eng A och B: MVG
Franska steg 3: MVG
Franska steg 4: MVG
Estetisk verksamhet: VG
De kurser jag inte slutfört ännu är Sv. C, Bi B, Fy B, Ke B, En C och Franska steg 5
Jag går natur-natur och strävar efter att läsa jur. kand vid Uppsala universitet där betygssnittet inklusive meritvärde låg på 21,4 vid intagningen i höst. Jag undra: räcker mina betyg för detta? Kan jag modifiera mitt betyg så att det räcker till detta och sålla bort överflödiga naturämnen trots att jag läser naturvetenskaplig linje? Känns lite bisarrt annars, att någon som går Barn och Fritid eller Samhälls har bättre möjligheter till ett högt betygssnitt för att söka till juristutbildningen än jag som läst tunga naturämnen.
Tacksam för svar!
/Robin
Matte A,B,C,D : VG
Kemi A: MVG
Fysik A: VG
Naturkunskap A: MVG
Idh A: MVG
Idh B: MVG
Filosofi: MVG
Psykologi: MVG
Sam A och B: MVG
Hi A och B: MVG
Int. rel: MVG
Svenska A och B: MVG
Eng A och B: MVG
Franska steg 3: MVG
Franska steg 4: MVG
Estetisk verksamhet: VG
De kurser jag inte slutfört ännu är Sv. C, Bi B, Fy B, Ke B, En C och Franska steg 5
Jag går natur-natur och strävar efter att läsa jur. kand vid Uppsala universitet där betygssnittet inklusive meritvärde låg på 21,4 vid intagningen i höst. Jag undra: räcker mina betyg för detta? Kan jag modifiera mitt betyg så att det räcker till detta och sålla bort överflödiga naturämnen trots att jag läser naturvetenskaplig linje? Känns lite bisarrt annars, att någon som går Barn och Fritid eller Samhälls har bättre möjligheter till ett högt betygssnitt för att söka till juristutbildningen än jag som läst tunga naturämnen.
Tacksam för svar!
/Robin