Aviseringar
Rensa alla

Behöver hjälp nu!!


Ämnesstartare

Hej! Jag har några frågor som jag vore väldigt tacksam om jag kunde få svar på. Så här ser mina betyg ut för närvarande:

Matte A,B,C,D : VG
Kemi A: MVG
Fysik A: VG
Naturkunskap A: MVG
Idh A: MVG
Idh B: MVG
Filosofi: MVG
Psykologi: MVG
Sam A och B: MVG
Hi A och B: MVG
Int. rel: MVG
Svenska A och B: MVG
Eng A och B: MVG
Franska steg 3: MVG
Franska steg 4: MVG
Estetisk verksamhet: VG

De kurser jag inte slutfört ännu är Sv. C, Bi B, Fy B, Ke B, En C och Franska steg 5

Jag går natur-natur och strävar efter att läsa jur. kand vid Uppsala universitet där betygssnittet inklusive meritvärde låg på 21,4 vid intagningen i höst. Jag undra: räcker mina betyg för detta? Kan jag modifiera mitt betyg så att det räcker till detta och sålla bort överflödiga naturämnen trots att jag läser naturvetenskaplig linje? Känns lite bisarrt annars, att någon som går Barn och Fritid eller Samhälls har bättre möjligheter till ett högt betygssnitt för att söka till juristutbildningen än jag som läst tunga naturämnen.

Tacksam för svar!

/Robin


   
Citera

Kolla upp vilka kurser/ämnen man ska läsa för att få meritpoäng.. då får du ju plussa på lite extra på dina vanliga betyg och kan alltså få högre poäng.. Alltid bra att ha! [smile]

Sen kan du ju alltid räkna ut vad du kommer att få för poäng.. kommer dock inte ihåg hur man skulle räkna..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hej! Tack för ditt svar! Jag har fullt meritvärde =) alltså 2,5 poäng.


   
SvaraCitera

Om något skulle jag försöka tenta upp dina VG:n för att vara säker.

Gör även högskoleprovet vid nästa tillfälle så du har ännu ett skyddsnät.

Juristlinjen brukar normalt sätt vara den linje som är bland de absolut tuffaste att komma in på och iom att allt fler högskolor skär ner på platserna och samtidigt som allt fler från 90-talets babyboom börjar söka in till högskolan, kan intagningskraven stiga dramatiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hej!

Det tycker jag också. Men frågan är bara: Har man rätt att tenta upp redan betygsatta kurser? Eller är det för sent? Jag menar Matte A och B läste jag ju i ettan..


   
SvaraCitera

Är väldigt osäker så lite inte för mycket på mig, men om du tentar upp betygen, hamnar man inte i en annan urvalskvot då, Även fast du inte läst på komvux?

Annars tror jag tyvärr du har lite för många VGn för att komma in på betyg till hösten, så ett tips är som redan nämnt att göra högskoleprovet alternativt söka till våren då det generellt sett är lägre intagningspoäng, kan vara 1p lägre med lite tur.

Men sätt MVG i resten och lycka till [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hej!

Min SYO har meddelat att man inte kan tenta upp betyg under tiden an går gymnasiet och att den sittande pissregeringens nya skitrestriktioner innebär att möjligheterna att läsa upp betyg på KOMVUX är minimala. Och så har vi ju det här med urvalskvoter.

Jag hade egentligen tänkt läsa samhälls på gymnasiet och nu har det ju visat sig att det antagligen hade varit ett mycket mer strategiskt val då jag är väldigt mycket starkare i samhällsämnena. Matte har jag alltid varit svag i. Valde dock natur för utmaningens skull och för möjligheten att kunna välja annat. Men nu känns det mest som om jag sköt mig i foten när en person som gått fordonsprogrammet och läst lite extra språk skulle kunna konkurrera ut mig totalt vid intaget till juristlinjen.

Men tack för svaret!


   
SvaraCitera

Ett enkelt sätt att räkna är att du utgår från 22,5 (om du vet att du fixar max meritpoäng) och för varje 50 poäng VG drar du bort 0,1 resp 0,2 för G. Genom att göra detta ser du det högsta möjliga betyg som du kan uppnå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hej! Tack HobGoblin! Om jag räknar på det jag har nu så får jag det till ca 21,2 stämmer det?

Vänligen
Robin Enander


   
SvaraCitera

Hej!

Med alla dessa betyg så tycker man ju att du borde kunna räkna ut hur man citerar folk.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HobGoblin:

Ett enkelt sätt att räkna är att du utgår från 22,5 (om du vet att du fixar max meritpoäng) och för varje 50 poäng VG drar du bort 0,1 resp 0,2 för G. Genom att göra detta ser du det högsta möjliga betyg som du kan uppnå.

Hej! Tack HobGoblin! Om jag räknar på det jag har nu så får jag det till ca 21,2 stämmer det?

Vänligen
Robin Enander

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

isola:

Hej!

Med alla dessa betyg så tycker man ju att du borde kunna räkna ut hur man citerar folk.

Absolut. My bad!


   
SvaraCitera