Aviseringar
Rensa alla

Behöver jag gå ner i vikt?


Ämnesstartare

Hej

Jag har ett BMI på lite över 26. Jag trivs med min kropp och tycker att jag är ganska fin. Jag kan ha dom kläderna jag vill ha och skäms inte för att visa mig i bikini.
Men min pappa tycker att jag är för tjock.
Så nu undrar jag, är min vikt farlig eller ohälsosam?
Behöver ja gå ner i vikt?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Om du trivs så skitsamma, det är nästan det viktigaste.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, för jag vet att min pappa har en väldigt osund syn på vikt men det är svårt att inte ta åt sig när han säger negativa saker om min vikt.
Men det känns inte som att jag helt plötsligt skulle bli jättehälsosam bara för att jag går ner till ett BMI på 25.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

såpbubbla:

Ja, för jag vet att min pappa har en väldigt osund syn på vikt men det är svårt att inte ta åt sig när han säger negativa saker om min vikt.

Din vikt är väl, ja, övervikt, så jag vet inte angående om han har en väldigt osund syn på vikt. Vill du se ut som du gör får du göra det och du har inte sagt det till din pappa?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

JejeX:

du har inte sagt det till din pappa

Det går inte att prata med honom om sånt. Han anser att man ska ha 21 i BMI. Om man har 24 (normalvikt enligt skalan) så är det riktigt illa, och har man 25 (också normalvikt enligt skalan) så är det en katastrof.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

såpbubbla:

Det går inte att prata med honom om sånt. Han anser att man ska ha 21 i BMI. Om man har 24 (normalvikt enligt skalan) så är det riktigt illa, och har man 25 (också normalvikt enligt skalan) så är det en katastrof.

21 är väl fullkomligt hälsosamt, 24 och 25 också antagligen, men ja det är på gränsen. Men då är det väl bara försöka skita i honom om det inte går att få tyst på honom. [n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

JejeX:

21 är väl fullkomligt hälsosamt

Ja, jag menade absolut inte att det är nåt fel på att ha 21 i BMI, det är hälsosamt och bra. Det jag egentligen är irriterad på är att han snöar in så på BMI, fast det gör ju jag också egentligen...
Ja, det jag ville veta var bara om min vikt är farlig för mig ur hälsoperspektiv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

såpbubbla:

Det jag egentligen är irriterad på är att han snöar in så på BMI, fast det gör ju jag också egentligen...

Jo, det är inte alltför.

såpbubbla:

Ja, det jag ville veta var bara om min vikt är farlig för mig ur hälsoperspektiv.

Kan det nog vara, men inget jätteallvarligt I think.

Jag kan inte för mycket angående det här och allt beror mycket på hur du är byggt, men ja.


   
SvaraCitera

Det viktigaste är att du är nöjd. Gör vad du vill med din kropp, låt inte din pappa styra den.


   
SvaraCitera

såpbubbla:

Så nu undrar jag, är min vikt farlig eller ohälsosam?

Nej 26 BMI är inte farligt. Om du trivs med din kropp så ska du inte försöka gå ner i vikt. Personligen så föredrar jag tjejer som inte har anorexia, men det är väl en smak sak antar jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

såpbubbla:

BMI på lite över 26

Förutsatt att du inte är muskelbyggare så är du ju överviktig, alltså väger du för mycket.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

såpbubbla:

Så nu undrar jag, är min vikt farlig eller ohälsosam?

Efter som att du inte angivit den så är det GANSKA svårt att säga om den är det eller inte. [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Speltidning:

Nej 26 BMI är inte farligt. Om du trivs med din kropp så ska du inte försöka gå ner i vikt. Personligen så föredrar jag tjejer som inte har anorexia, men det är väl en smak sak antar jag.

för definitionen av anorexi är som vi alla vet "person med bmi under 26".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ett BMI på 26 är inte farligt i sig. BMI är inte en exakt skala, och din andel kroppsfett spelar betydligt större roll än din vikt. Om du inte har särskilt mycket muskler skulle du förmodligen tjäna på att gå ner en del i vikt. Oavsett vilket så ligger inte ditt BMI så mycket över normalvikt att det kan betraktas som en hälsofara. Är du orolig så borde du besöka en läkare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Image


   
SvaraCitera