Aviseringar
Rensa alla

Behöver lite hjälp med samhällskunskapsläxan


Ämnesstartare

Det är meningen att jag ska diskutera med någon, men eftersom att jag gör läxan klockan kvart över fyra mitt i natten så finns det inte så många att diskutera med. Det är ett antal frågor som jag ska diskutera med någon då (som är ni, hoppas jag), och jag börjar väl med en och sedan fortsätter jag med resten allteftersom.

Den första frågan är; Varför har vi lagar i vårt samhälle?


   
Citera
Tyrael

För att upprätthålla ordningen. För att människor och andra utsatta(djur) inte skall fara illa. För att samhället skall fungera och fortsätta att fungera, t.ex genom att man betalar skatt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För att hålla packet i schack!


   
SvaraCitera

Ett samhälle behöver gemensamma regler för att hålla ihop. Folk kan inte göra som dem vill, tänk om alla som ville mörda gjorde det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ökad säkerhet för invånarna, färre konflikter (även de med våld) I think..[cute]


   
SvaraCitera

gabbikw:

Varför har vi lagar i vårt samhälle?

Som sagt, lagen är helt enkelt grunden för ett fungerande samhälle.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Grunden för ett kristet fungerande samhälle [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För att strukturera samhället och framförallt hålla avvikarna i schack.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag håller med er. Utan lagar och regler så skulle samhället rasa ihop. Man skulle kunna göra vad man ville utan att få något straff, och det skulle inte finnas några tydliga och bra gränser för vad som är okej och vad som inte är det.

Nästa fråga: Vad är skillnaden mellan en regel och en lag?

Själv anser jag att regler är för mindre samlevnader som skolor, familjer och organisationer. Lagar gäller för stora samhällen, länder. Håller ni med om det?


   
SvaraCitera