Aviseringar
Rensa alla

Behöver lite mattehjälp här nu...


Ämnesstartare

Jo, jag har en uppgift jag har fastnat på, eller jag vill veta vad det betyder.

Jag ska välja två tal och använda det på 3 olika sätt.

1. Summera kvadraterna

2. Ta differensen mellan kvadraterna

3. Ta dubbla produkten av de två ursprungliga talen

Så jag valde talen x och y

1. x^2+y^2

2. x^2-y^2

3. Jag fattar inte trean... Vad menar de med att ta dubbla produkten av de två ursprungliga talen?
De två ursprungliga talen är ju då x och y, och produkten blir ju då xy, men dubbla produkten... Ska det vara 2(xy)?
Eller har jag fel nu?


   
Citera

ne 2xy låter som bra. Vad fan lär ni er ejentlien nuförtin :s


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag läser mattespets på gymnasiet (första året) så då får vi lite svårare saker ^^


   
SvaraCitera

Tickstart:

2xy

Är ju samma sak som

TaurusBaby:

2(xy)

[tired]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jaså

Men det var inte svaret på min fråga


   
SvaraCitera
zIGGE

Ensamvargen:

Är ju samma sak som

Dumt att parantesa in det då det krånglar till om du ska lösa längre ekvationer längre fram


   
SvaraCitera

Ensamvargen:

Är ju samma sak som

ehm.. ja? vem har sagt nåt annat? [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Okej detta har jag inte berättat.

Dessa tre olika resultat kommer ha ett samband med pythagoras sats och jag ska bevisa varför. Jag vill bara veta vad de menar med att "ta dubbla produkten av de två ursprungliga talen".

Förlåt


   
SvaraCitera

TaurusBaby:

Jag läser mattespets på gymnasiet (första året) så då får vi lite svårare saker ^^

hhaha ne du missförstår mej, jag menade vad fan är det för mellanstadiematte ni gör [crazy]


   
SvaraCitera
zIGGE

Står det inte i boken att du ska välja två exakta tal?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tss o:


   
SvaraCitera
zIGGE

Men lol säg vad du vill först

De vill att du tar kvadraten ur dina två tal, adderar de till ett tal och sen tar roten ur det större talet

lr nåt

fattar inte hur du skriver


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej, detta är inte från en bok, detta är från ett häfte vi fick av våran lärare.
Det kan vara vilket tal som helst så därför använder vi variabler istället för vi vet inte vilka talen är.


   
SvaraCitera

zIGGE:

Dumt att parantesa in det då det krånglar till om du ska lösa längre ekvationer längre fram

Fast nu slutade talet med det, och att det står inom en parantes gör det inte alls svårare längre fram. För att inte säga att jag tycker det är en snyggare lösning än 2xy.

TaurusBaby:

Men det var inte svaret på min fråga

Ja, du verkar ha gjort helt rätt på del tre.

Tickstart:

ehm.. ja? vem har sagt nåt annat? [confused]

Nä, trodde du inbillade dig annat då det är jävligt överflödigt att skriva samma sak en gång till. [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zIGGE:

De vill att du tar kvadraten ur dina två tal, adderar de till ett tal och sen tar roten ur det större talet

Tror du har löst det... För detta har ett samband med pythagoras sats! 😀


   
SvaraCitera