Aviseringar
Rensa alla

Behöver motivation till skolan!! Hjälp!!


Ämnesstartare

Vi har 3 prov denna veckan + två andra uppgifter som tar lång tid att göra. Varifrån ska jag få motivation att orka med skolan? Jag vet det är inte långt kvar till sommarlovet men kan nån snälla hjälpa mig och fast jag skulle läsa på proven skulle jag ändå inte minnas nästan något av det jag läste vad ska jag göra?


   
Citera
Ämnesstartare

Använd dig av en "minneskarta" för att komma ihåg svaren lättare. Men det beror förstås på vad det är för prov du har.
  Jag brukar i alla fall föreställa mig ett stort hus jag känner till väl. I varje rum kan man placera olika föremål som hjälper till att minnas vad man behöver kunna. Till exempel kan man placera något på hallmattan, sedan svänger man in i rummet till vänster där några andra saker är placerade efter varann (använd fantasin!), sedan till anslutande rum tills man har gått igenom hela huset. Funkar väldigt bra för att snabbt memorera många saker, men sen kanske man inte minns det särskilt länge. Värt att prova i alla fall!


   
SvaraCitera

Stryk under texten och skriv en sammanfattning av den, alltså kapitlet du ska köra dig. Dela upp texten i stycken och gör det. Motivation är svårt haha, men tänk att du orkar, ta bort all din fritid och gör bara skola och sen när du är klar med allt och det är sommarlov kan du pusta ut


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tänk på din framtid och vad som händer om du inte lyckas få de betygen du vill. Överdriv gärna så att du tillslut blir uteliggare eller dör om du inte lyckas. det har iaf fått mig till toppbetyg, dock har jag fått så mycket ångest över att misslyckas så jag blev hemma i ca 6 / 7 veckor .... :I 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är snart slut och dags för sommarlov. Gör du ett bra jobb nu i slutet så kanske dina betyg höjs mer och du blir eventuellt rik senare i livet!


   
SvaraCitera
Lyra
 Lyra

jag vet inte, brukar inte plugga själv, kör på att vara allmänbildad som fan istället 

försök tänka att du sviker alla omkring dig och inte bara dig själv om du failar 


   
SvaraCitera

Bestäm dig för att göra något av uppgifterna/proven. Resten skolkar du från och gör de en annan gång. Är det mycket på samma dag så spela illamående efter halva dagen eller något och dra hem innan nästa prov.


   
SvaraCitera