Aviseringar
Rensa alla

Behöver pojkar verkligen en fadersfigur under uppväxten?


Jag vet inte om det är så att det just måste vara ett måste. Men barnet skulle kanske sakna att ha en sådan, framförallt om många vänner och klasskamraterna har pappor att vända sig till.

På en förskola jag vikarierade på, gick ett barn som inte hade en pappa som tog hand om honom. Liten grabb på 3-4 år. Han hade sin mamma. Det barnet var väldigt sällskaplig mot mig, ville sitta i knät mycket och ville att jag skulle rita och spela spel med honom. Han kallade mig även för pappa vid tilltal.


   
SvaraCitera

S3ON:

kan man inte se upp till en kvinnlig släkting? 

Jo, men nu snackar vi om en fadersfigur. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HeyIJustMeetYou:

Jo, men nu snackar vi om en fadersfigur. 

varför behöver pojken en sådan? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

har aldrig haft någon

önskar mest att jag hade haft föräldrar som brydde sig om mig spelar ingen roll av vilket kön de hade varit


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Tror inte könet spelar så stor roll som kärleksfullhet och klokhet.


   
SvaraCitera

S3ON:

varför behöver pojken en sådan?

För vissa pojkar kan få en skev bild om hur man ska vara när man är en kille


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HeyIJustMeetYou:

För vissa pojkar kan få en skev bild om hur man ska vara när man är en kille

Hur menar du nu, och vad säger att fadersfiguren motverkar en sådan bild i uppväxten?


   
SvaraCitera

S3ON:

Hur menar du nu, och vad säger att fadersfiguren motverkar en sådan bild i uppväxten?

Exakt!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HeyIJustMeetYou:

Exakt!

Du säger emot dig själv? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nja alltså det är ju främst den man identifierar sig mest med man behöver som förebild. Sedan finns det väl säkert undersökningar som t ex denna som  http://www.sund.nu/docs/printArtikel.asp?art=599&tem=3&und=0 visar på att det är viktigt men jag tror snarare på att barn behöver känna att båda föräldrarna som satte dem till världen älskar och bekräftar dem. Samt att det ofta är dåligt med pengar och lite kaosigt i familjer med bara en förälder. 


   
SvaraCitera
mynona

HeyIJustMeetYou:

För vissa pojkar kan få en skev bild om hur man ska vara när man är en kille

De kan ju i så fall få en dålig bild av hur en man ska vara även när de har en far, om han är dålig? 


   
SvaraCitera

Baserar detta på personer i min närhet. 
Om barnet är teoretiskt lagd så behövs det inte. Skolan lämpar sig för dessa personer och dom hittar något att kanalisera sin tid till.
Är barnet praktiskt lagd så behövs det någon i deras liv som kan ta dom i en praktiskt riktning. skolan lämpar sig inte för dessa individer och dom får inget att kanalisera sin tid till.
Iom att det oftast är fadern som har hand om det praktiska i hemmet så ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Galvmeister
Iom att det oftast är fadern som har hand om det praktiska i hemmet så ja.

är inte tvättning/städning/diskning/matlagning praktiska grejer? 


   
SvaraCitera
Exner

S3ON: Ja


   
SvaraCitera

Jag tycker verkligen man behöver en fadersfigur, speciellt om man vill passa in i dagens samhälle, vet inte vart jag skulle tagit vägen utan min far! <3


   
SvaraCitera