Aviseringar
Rensa alla

Behöver vi mer av fredens religion?


Ämnesstartare

är fredens religion lösningen till alla konflikter?


   
Citera
reben

hade varit bättre helt utan religion


   
SvaraCitera

Korta svaret: nä, mindre...

+ det reben skrev ovan


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kanske, om alla hade en och samma religion fast så funkar inte människan.


   
SvaraCitera
mynona

Razor:
Kanske, om alla hade en och samma religion fast så funkar inte människan.

Då hade de hållit fred av helt fel orsaker, tycker jag spontant! 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona: Då hade de hållit fred av helt fel orsaker, tycker jag spontant!

Vilka är orsakerna som är fel/rätt?


   
SvaraCitera
mynona

Razor:

Vilka är orsakerna som är fel/rätt?

Fred bör hållas för att man tycker fred är positivt av egen åsikt, inte för att man lyder en båbjuden religion vare sig man själv tycker det är rätt eller fel


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona: Fred bör hållas för att man tycker fred är positivt av egen åsikt, inte för att man lyder en båbjuden religion vare sig man själv tycker det är rätt eller fel

Ibland kan man tycka att fred är negativt om man känner att ens grupp har tillräckligt med makt för att erövra sig mer resurser och mer makt. Jag tycker att din version kräver ädlare människor än vi i verkligheten är.


   
SvaraCitera
mynona

Razor:

Ibland kan man tycka att fred är negativt om man känner att ens grupp har tillräckligt med makt för att erövra sig mer resurser och mer makt. Jag tycker att din version kräver ädlare människor än vi i verkligheten är.

Ja, jag talade ju utifrån det idealiska, jag vet att världen inte ser ut så nu. Jag tycker att fred är positivt av egen kraft, och jag är inte en övermänniska. Det är möjligt för alla att tycka så, om världen formas på rätt sätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona: Ja, jag talade ju utifrån det idealiska, jag vet att världen inte ser ut så nu. Jag tycker att fred är positivt av egen kraft, och jag är inte en övermänniska. Det är möjligt för alla att tycka så, om världen formas på rätt sätt.

Jag vet inte, människor är väldigt olika och jag tror att det alltid kommer finnas de som gillar att kriga och skaffa sig mer makt och resurser.


   
SvaraCitera

reben: hade varit bättre helt utan religion 

Även om det inte på något vis är rasistiskt att fördöma en oerhört patriarkal, konservativ, motsägelsefull och fullkomligt efterbliven skrift som Koranen så känns det ju nödvändigt att påpeka alla religioners skadlighet. Något annat vore bara hyckleri.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Förbjud religion. Ska världen kunna gå framåt behöver vi släppa sådana fjanterier.
Alternativt, låt inte religiösa ta del av vetenskapens framsteg, låt dem leva på stenåldern så kan de självsaneras.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles: Förbjud religion.

förbud är kefft. däremot skulle man kunna göra det kostsamt att bedriva religiös verksamhet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lmaomynigga: däremot skulle man kunna göra det kostsamt att bedriva religiös verksamhet

Man kan i Sverige börja med att inte ge de bidrag till religiös verksamhet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor: Man kan i Sverige börja med att inte ge de bidrag till religiös verksamhet.

ja, de som bedriver något sånt borde stå för kostnaderna själva. det är helt absurt att staten ska betala för det.


   
SvaraCitera