Aviseringar
Rensa alla

behövr massa pengr


Ämnesstartare

Gör en insamlingsbössa med en lapp "Gör ett barn glatt" och en bild på ett negerbarn under.
Det är ju inte direkt lögn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BadAssLezbo:

ne fan, gällde för 13-åringar

aw.. trodde det var 12 eftersom en kompis till mig delade ut såna tidningar när hon var i den åldern. men de kanske har höjt åldern [surprised]

hmmm, du gillar attt gå ut med hundar skrev du. sätt upp en lapp, att du går ut med hundar mot betalning, i närmsta affär eller någon annanstans. finns många gamlingar som inte har tid eller ork att gå ut med sina hundar[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BadAssLezbo:

jo fast den ja ska skaffa kostar typ väldigt mycke(kanske 8000 höhö) eftersom rasen är allegivänlig och många som köpr den pga d

wow. ok då fattar jag att det var dyrt iaf. vår katt fick vi gratis men hon är bäst ändå

hmm. du kanske kan bli babysitter, eller ta ut andra folks hundar, eller dela ut tidningar/reklam, kanske har nån släkning du kan göra åt för?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har du tänkt på vad en katt kan kosta i veterinärbesök? Det kan LÄTT bli 10.000kr under ett år om den blir sjuk och du inte har en försäkring. En försäkring kostar 38kr i månaden hos Agria och då är det självrisk upp till 700kr (du måste alltså betala 700kr vid varje veterinärbesök själv) sedan måste du betala 10% av besöket utöver det, resten betalar Agria. Kastrering (nödvändigt om katten ej skall avlas på) och vaccination (MINST EN GÅNG OM ÅRET!!!) måste du betala själv. Kastrering av hankatt kostar ca 500kr och honkatt ca 1500kr, vaccinationer kostar ca 400kr/år.

En säck kattmat kostar ca. 600kr och utöver det så ska katten få annan mat också, typ en bra blötmat och kött (kokat eller rått). Kattsand är också dyrt om man ska ha en bra kattsand!

Tillbehör så som sovplats, klösbräda, leksaker (katter tröttnar fort på sina leksaker så de måste bytas ut ofta) och kattlåda är inte heller speciellt billigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Tillbehör så som sovplats, klösbräda, leksaker (katter tröttnar fort på sina leksaker så de måste bytas ut ofta)

Fast det där behöver man ju bara om man bor i lägenhet, och leksaker går att tillverka själv av typ en tråd eller lite papper.

(tror att ts bor så att katterna kan gå ut)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker att man kan få tag i rätt billig kattmat (utöver råttor och småfåglar som katten fångar själv) som katten ändå mår bra av.
Klösbräda är inte nödvändigt om katten kan gå ut ofta.
Det går även att lära katten att säga till när den behöver gå ut och bajsa/kissa, då slipper man kattlåda.(svårt när de är kattungar dock).
Leksaker kan du tillverka själv av papper eller snören.

Det som verkligen kommer kosta är alltså veterinärbesök.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

patrick bateman fick sin katt gratis, men den är bäst ändå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fick också min katt gratis.

Eller hennes mormors mor...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

krasch:

Fick också min katt gratis.

Är den bäst då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

krasch:

Klösbräda är inte nödvändigt om katten kan gå ut ofta.

Jo, den ska alltid ha tillgång till sådant inomhus annars går den på möblerna. Inte för att den är elak eller stygg utan för att den behöver riva av sig.

ont: Håller med Geiger i detta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sno en från gatan


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

köttfärssås:

Är den bäst då?

Typ

isola:

Jo, den ska alltid ha tillgång till sådant inomhus annars går den på möblerna. Inte för att den är elak eller stygg utan för att den behöver riva av sig.

Katterna jag bodde med förut klöste mer på soffan än på sin bräda. Soffan var helt trasig på kanten.
Katten här hemma klöser bara på soffan om hon får busryck(vilket är sällan).
Så ser inte riktigt varför en klösbräda är nödvändig om katten kan klösa av sig utomhus hur mycket som helst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

krasch:

Katterna jag bodde med förut klöste mer på soffan än på sin bräda. Soffan var helt trasig på kanten.

Tycker man att det är okej att katten river på soffan och har det som ett bestämt rivställe så behöver man ingen klöspelare, men få människor vill ju ha sina möbler upprivna.

krasch:

Så ser inte riktigt varför en klösbräda är nödvändig om katten kan klösa av sig utomhus hur mycket som helst.

Men katten vistas ju inomhus också. De behöver ju klösa flera ggr varje dag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Tycker man att det är okej att katten river på soffan och har det som ett bestämt rivställe så behöver man ingen klöspelare, men få människor vill ju ha sina möbler upprivna.

Det är inte okej. Katterna gör det ändå, hellre än att klösa på klösbrädan.
Men det var inte grejen. Grejen var att alla katter vi haft här hemma har hållit sig borta från att riva sönder möblerna eftersom det räckt med träd och dylikt för dem.
Så jag ser inte varför det är ett måste om man bor så att katten kan gå ut ofta.

(Hade en katt iof som var tokig i att klösa. Han klöste lite på vår fulsoffa)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

krasch:

ej. Katterna gör det ändå, hellre än att klösa på klösbrädan.

Men det går ju att lära dem att inte göra, och går inte det så kan man lägga ett överdrag över soffan.

krasch:

Så jag ser inte varför det är ett måste om man bor så att katten kan gå ut ofta.

Men katterna är ju inne också och de behöver få klösa när de vill. De tänker inte som vi när vi tex blir röksugna och tänker att vi väntar med att röka tills vi kommer ut. Förstår du?
En klöspelare tar inte mycket plats och kostar inte särskilt mycket, så jag förstår inte varför man skulle förvägra sin katt en sådan enkel grej.


   
SvaraCitera