Aviseringar
Rensa alla

Behövs det ett Homo/bi-forum?


Ämnesstartare

Homosexualitet och bisexualitet är två sexuella läggningar, och kampen för att få dem accepterade i samhället har kommit långt. Att bekämpa fördomar är viktigt.

Men är det viktigt nog för att ge dessa två grupper ett eget forum? Antyder inte det här att "Sexuella fantasier..." är "Heteroforum"? För visst borde H, H och B kunna samsas? Bisexuella är dessutom inte nödvändigtvis mer homosexuella än heterosexuella, och indelningen som den är just nu känns väldigt artificiell och konstig.

Om det här forumet är till för att främja hela den där regnbågskampen som det tjatas så mycket om (speciellt under Pride-tider), borde inte även T (transpersoner dvs) nämnas i forumsbeskrivningen?

Mitt förslag är att det bästa vore att göra detta till "Sexuella läggningar", så att det kan handla mer om det som folk kommer hit mest för:
"Jag är kär i min tjejkompis, är jag lesbisk?" "Jag kollar på bögporr, är jag bög?"
Och samtidigt kan man inflika med "Är man pedofil eller hebefil om man tänder på tolv-åringar?" och "Jag tror jag är asexuell". Då kan HBT-rättigheter istället diskuteras i "Politik och samhälle", fantasier och praktiskt utförande i det vanliga sex-forumet, förälskelser och förhållanden i relationsforumet.

Eller är det här bara ett sätt för Ungdomar att visa sig lite "politiskt korrekta", då vårt samhälle verkar tycka att de som inte är hetero ska ha egna klubbar, radiokanaler, sporttävlingar och tidningar? Kanske så att "de normala och straighta" får vara ifred? Eller är det så att bögarna och flatorna inte ska riskera att råka komma åt sån där avtändande heterotjafs?


   
Citera

Låter bra, jag tycker samma trådar kan skapas i homo/bi och i sexforumet.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Men den här tråden kanske skulle va i förslag och synpunkter på ungdomar.se?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tänk till nu. Om gemene man ska acceptera folk med homo- och bisexuell läggning är det väl korkat att alienera dessa genom att skilja dem från folk som är heterosexuella? På vilket sätt tror du det skulle minska fördommarna om man startar ett nytt forum? Nej det bästa är att hålla allt i samma forum tycker jag. På det sättet markerar man att allas sexuella fantasier är OK, oavsett om de är homo- eller heterosexuella.


   
SvaraCitera

Daifu:

Tänk till nu. Om gemene man ska acceptera folk med homo- och bisexuell läggning är det väl korkat att alienera dessa genom att skilja dem från folk som är heterosexuella? På vilket sätt tror du det skulle minska fördommarna om man startar ett nytt forum?
Nej det bästa är att hålla allt i samma forum tycker jag. På det sättet markerar man att allas sexuella fantasier är OK, oavsett om de är homo- eller heterosexuella.

Det var precis det hon skrev?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Helt rätt, Jag är trött idag :S. Jag tar tillbaks allt och hävdar motsatsen!


   
SvaraCitera

Daifu:

Helt rätt, Jag är trött idag :S. Jag tar tillbaks allt och hävdar motsatsen!

Haha, du måste säga emot någon? xD


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, antingen tas detta forum bort helt eller så vidgar man det till fler "alternativa sexualiteter". Just nu känns det hela ganska gammalt, som om de som uteslutande tänder på det motsatta könet inte kan umgås med de som tänder på samma kön och vice versa.

Om en moderator anser att denna tråd ligger i fel forum så kan den få flytta på den, men jag ville främst ha en diskussion med de människor som faktiskt sitter på det här forumet.


   
SvaraCitera

Håller med dig. [smile]


   
SvaraCitera

Fin idé men tyvärr är vi inte framme där än. Vissa saker behöver uppmärksammas lite till för att de ska bli normaliserade.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

uppenbar:

Fin idé men tyvärr är vi inte framme där än. Vissa saker behöver uppmärksammas lite till för att de ska bli normaliserade.

Jag tycker inte det. På det här sättet blir vi ju "de andra", och stängs indirekt ute från det vanliga sexforumet. Jag tror inte det är någon risk att trådarna om eventuella samkönade relationer skulle bli mer trollade om de skapades i sexforumet, relationsforumet etc.

Ska vi skapa ett parafili-forum? För funderingar och frågor kring hebefili, zoofili, dendrofili etc? 😉


   
SvaraCitera

Lanina:

Jag tycker inte det.

Det är inte läge för avdramatisering riktigt ännu. Många har inte den liberala synen på sexualitet som antagligen både du och jag har.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Erfaren:

Haha, du måste säga emot någon? xD

Nej jag håller faktiskt med men jag slarvläste och tolkade det som att trådskaparen förespråkade motsatsen till det hon egentligen förespråkar. Simple as that! Errare humanum est o.s.v. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

uppenbar:

Många har inte den liberala synen på sexualitet som antagligen både du och jag har.

Skulle det skada att pröva? Någon måste ta första steget, och jag antar att det blir jag som hädanefter ska uttrycka alla mina funderingar kring min bisexualitet i andra forum. Om moderatorer då flyttar på trådarna, så får det bli så. Jag kommer antagligen inte skriva så mycket om det iaf, men utifall det skulle bli så.

Sverige har kommit så långt som vi har genom en ständig kamp och ett ifrågasättande. Och jag är trött på att folk glömmer det, och istället för att bryta ner onödiga normer så blir de flesta glada bara vi kan inkludera "fina" homosexuella (lever i parförhållanden, tänder på "vanliga saker" etc) i den sexuella norm som finns.


   
SvaraCitera

homo- och bisecualitetsforumet var nog tänkt att vara ett mer diskussionsartat forum där man diskuterar läggningsfrågor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden flyttad från Forum SEX/Homo- och Bisexualitet


   
SvaraCitera