Aviseringar
Rensa alla

Belgien snart ute som första land att införa Burkaförbud!


Ämnesstartare

T Närkontakt:

om vi inte vill att de ska tvinga på sina kvinnor Burkor.

Hur vet du att alla tvingas till det? Ja, alla, just nu skriver du utifrån ett perspektiv som generaliserar alla. Du vill förhindra ett förtryck, så som du ser det och samtidigt förespråkar du ett helt annat förtryck. Rätt korkat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

Hej stortrollet, vad fan gör du i min tråd egentligen? Jag vet att du har UM för att spamma av dig en massa skit hela dagarna men snälla, låt mina trådar stå ifred, du håller inte för en debatt.

Jag framförde ju bara frågeställningen om det också skulle gälla för den Belgiska ordningsmakten osv, ursäkta om jag gled bort ifrån den glada xenofobiska stämningen.


   
SvaraCitera

i think belgium is a pretty cool guy. eh dissolves parliament and doesnt afraid of anything (AKA spökplumpen behöver inte oroa sig mer, för tillfället.)

T Närkontakt:

Tycker att det är bra. Hur man än ser på det kommer burkan från att förtrycka kvinnor - hon ska inte vara attraktiv för någon utom den som "äger" henne.

Du har aldrig funderat på om det kan vara så att vissa kvinnor kanske inte vill vara attraktiva för kreti och pleti? Vad är det som ger dig rätten att kräva att en kvinna du inte ens känner ska visa upp sig för dig? Vilka belägg har du för att alla som bär burka är förtryckta?

Ett vanligt argument är att kvinnorna inte kan välja själva, eftersom de vuxit upp med det hemska muslimska kvinnoförtrycket; skulle man inte kunna tillämpa samma argument på våra västerländska skönhetsideal? Att känna sig tvingad att sminka upp sig varje gång man går utanför dörren (eller ens ur sängen) och känna ångest för att man inte kommer i ett par byxor i storlek 34 är exakt samma sak; det råkar bara vara så att vi är så vana vid vårt kulturella förtryck att vi inte ser det som ett sådant.

Kan du ens förklara exakt hur detta förbud skulle hjälpa situationen, om vi nu antar att alla som bär burka är förtryckta? Det enda du gör är att isolera dem ytterligare, och binda dem än hårdare till sina män. Tror du på fullt allvar att förtryckaren eller den förtryckte skulle ändra säga "jaha, men OK, då skippar vi hela burkagrejen nu" bara för att ett sådant förbud träder i kraft?

Det som irriterar mig mest är alla idioter som gastar om att det är av jämställdhetsskäl som dylika förbud ska införas. Det är rent skitsnack, och det förstår alla som inte tänker med röven; jag har full förståelse för om folk är rädda för annorlunda kulturer och deras inverkan på "den västerländska kulturen" (som om det fanns en enda homogen västerländsk kultur...) men det är förjävla fegt att försöka smyga in kulturella skyddsmurar under föresats om jämställdhet.

Det är otroligt ironiskt att "kvinnans rätt att själv välja sina kläder" har blivit synonymt med förbud mot vissa plagg. Gubbar med makt vill genom hot om inlåsning bestämma vad kvinnor ska ha på sig, i ett tappert försök att hindra att andra gubbar med makt genom hot om inlåsning bestämmer vad kvinnor ska ha på sig; det är skrattretande att folk tar den här jävla cirkusen på allvar.


   
SvaraCitera

passaro:

Hur vet du att alla tvingas till det? Ja, alla, just nu skriver du utifrån ett perspektiv som generaliserar alla. Du vill förhindra ett förtryck, så som du ser det och samtidigt förespråkar du ett helt annat förtryck. Rätt korkat.

Eller hur? 6 miljoner judar kan inte ha fel, det var kul att åka på läger...

Gentlernen:

Tror du på fullt allvar att förtryckaren eller den förtryckte skulle ändra säga "jaha, men OK, då skippar vi hela burkagrejen nu" bara för att ett sådant förbud träder i kraft?

Nej, det är därför man måste införa lagar och bestraffa dem. Vad är skillnaden på att slänga ett täcke över någon och t.ex. hedersmord? Om vi inte ska blanda oss i får vi väl ta och vara konsekventa. Antingen det ena eller det andra?

Eller?

Sen kanske du kan läsa på om de själva faktiskt vill ha det...

http://www.dailymail.co.uk/debate/article-1195052/Why-I-British-Muslim-woman-wan...

The veil is a tool of oppression used to alienate and control women under the guise of religious freedom'

Gentlernen:

Det är otroligt ironiskt att "kvinnans rätt att själv välja sina kläder" har blivit synonymt med förbud mot vissa plagg.

Eller hur? Vi kanske ska välkomna att kvinnor som blir slagna av sina män håller fast vid dem eftersom "de älskar oss i alla fall". Bara för att man inte kan erkänna för sig själv att det är fel behöver det inte betyda att det inte är det. Burkhor avskärmar människor från kollektivet. Skulle du gå fram till en kvinna med Burka och starta en konversation? Skulle någon?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

T Närkontakt:

Burkhor avskärmar människor från kollektivet. Skulle du gå fram till en kvinna med Burka och starta en konversation? Skulle någon?

HAHAH vilken löjlig fråga. Jag skulle inte gå fram och starta en konversation med någon random person, det skulle inte de flesta svenskar göra, burka eller ej.

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Roll on:

det skulle inte de flesta svenskar göra, burka eller ej.

[love]


   
SvaraCitera

Roll on:

HAHAH vilken löjlig fråga. Jag skulle inte gå fram och starta en konversation med någon random person, det skulle inte de flesta svenskar göra, burka eller ej.

Verkar som att någon är rädd för närhet [cute]

Nej, men jag menade typ allmänt - fråga om klockan eller vad som helst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

T Närkontakt:

Verkar som att någon är rädd för närhet [cute]

Ja, hela svenska folket är rädda för närhet. [rolleyes]

T Närkontakt:

Nej, men jag menade typ allmänt - fråga om klockan eller vad som helst.

"ÅH NEJ INGEN FRÅGAR MIG OM KLOCKAN, KÄNNER MIG UTRFYST OCH FÖRTRYCKT"

Skulle väl bara vara skönt att slippa sådant. Frågan är väl snarare hur du skulle bete dig om en kvinna med burka kom fram och sade något till dig.


   
SvaraCitera

Roll on:

Skulle väl bara vara skönt att slippa sådant. Frågan är väl snarare hur du skulle bete dig om en kvinna med burka kom fram och sade något till dig.

Det är ju det som är problemet! Jag skulle be henne att dra åt helvete, Jag skulle ju inte kunna veta om det var någon utklädd fucking psykopat som gömde sig där bakom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Härligt. Kommer troligtvis att ske i Holland och Danmark snart också. Dock aldrig i Sverige [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

T Närkontakt:

Eller hur? 6 miljoner judar kan inte ha fel, det var kul att åka på läger...

Skitbra argument där! Du lyckades verkligen övertyga mig. Jävla idiot.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

T Närkontakt:

Det är ju det som är problemet! Jag skulle be henne att dra åt helvete, Jag skulle ju inte kunna veta om det var någon utklädd fucking psykopat som gömde sig där bakom.

[love] Nog bland det dummaste jag läst av någon främlingsfientlig på UM.


   
SvaraCitera

T Närkontakt:

Eller hur? 6 miljoner judar kan inte ha fel, det var kul att åka på läger...

Godwins lag säger att du just förlorade diskussionen. Jag skulle vara lite snällare, och ge dig en ny chans att komma med någon sorts argument istället.

T Närkontakt:

Nej, det är därför man måste införa lagar och bestraffa dem.

Kan du utveckla? Jag är nyfiken på vilken sorts intressant "logik" du använt för att komma fram till att det är nödvändigt att bestraffa den som är förtryckt. F ö bygger hela ditt argument på den felaktiga föresatsen att alla som bär burka är tvingade till det.

T Närkontakt:

Vad är skillnaden på att slänga ett täcke över någon och t.ex. hedersmord? Om vi inte ska blanda oss i får vi väl ta och vara konsekventa. Antingen det ena eller det andra?

Skillnaden är att i ena fallet reglerar vi vem som får bestämma över en annan människas liv och död, och i det andra fallet reglerar vi vad folk får och inte får ha på sig. Skillnaden är väsentlig.

T Närkontakt:

Sen kanske du kan läsa på om de själva faktiskt vill ha det...

http://www.dailymail.co.uk/debate/article-1195052/Why-I-British-Muslim-woman-wan...

The veil is a tool of oppression used to alienate and control women under the guise of religious freedom'

Kvinnan som skrivit artikeln bär inte själv burka, och är alltså inte en representant för "dem." Vidare, så är det ganska naivt av dig att tro att det ens finns ett "de" att tala om - varför tror du att kvinnor som bär burka i första hand är delar av en homogen grupp, och i andra hand individer? Varför tror du att alla muslimska kvinnor tycker och tänker likadant? Jag vill förbjuda folk från att uttrycka en åsikt om den inte är genomtänkt, betyder det att alla svenskar vill det? (Tänk noga efter innan du svarar; med tanke på att du pratar om vikten av att vara konsekvent kan det bli ganska svårt för dig att hitta ett svar som inte skämmer ut dig.) F ö bygger hela ditt argument på den felaktiga föresatsen att alla som bär burka är tvingade till det.

T Närkontakt:

Eller hur? Vi kanske ska välkomna att kvinnor som blir slagna av sina män håller fast vid dem eftersom "de älskar oss i alla fall".

Hela ditt argument bygger på den felaktiga föresatsen att alla som bär burka är tvingade till det, och kräver inget vidare svar.

T Närkontakt:

Bara för att man inte kan erkänna för sig själv att det är fel behöver det inte betyda att det inte är det.

Och jag förmodar att du är betydligt mer kvalificerad att avgöra den saken?

T Närkontakt:

Burkhor avskärmar människor från kollektivet. Skulle du gå fram till en kvinna med Burka och starta en konversation? Skulle någon?

Som Roll on säger, skulle du gå fram till någon annan och starta en konversation? Jag tror inte det. Vill du bryta utanförskapen och motverka att folk bär burka vore det betydligt mer effektivt att lägga lite tid på att integrera dessa människor i samhället, istället för att dumpa dem i ghetton och belägga dem med en hög förbud.

Slutligen så har du fortfarande inte ens berört vad ett dylikt förbud skulle göra för nytta, om vi leker med tanken på att alla som bär burka faktiskt skulle vara förtryckta.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

T Närkontakt:

Verkar som att någon är rädd för närhet [cute]

Nej, men jag menade typ allmänt - fråga om klockan eller vad som helst.

Om du inte vill prata med folk i burka, beror det på burkan i sig eller på vilka fördomar du har om folk som bär burka? Om det beror på burkan i sig, är du lika rädd för folk med MC-hjälm eller gothmakeup? Om det beror på dina fördomar, tycker du inte det vore bättre att du fixade dina fördomar istället?

T Närkontakt:

Det är ju det som är problemet! Jag skulle be henne att dra åt helvete, Jag skulle ju inte kunna veta om det var någon utklädd fucking psykopat som gömde sig där bakom.

Det säger betydligt mer om dig än om någon annan.[rolleyes] Du tycker inte det är lite löjligt att införa ett gäng lagar som baseras på att du är rädd för allting som är främmande?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

T Närkontakt:

Det är ju det som är problemet! Jag skulle be henne att dra åt helvete, Jag skulle ju inte kunna veta om det var någon utklädd fucking psykopat som gömde sig där bakom.

För man ser alltid på utsidan om nån är psykiskt störd. [smile]

Image


   
SvaraCitera

Roll on:

Nog bland det dummaste jag läst av någon främlingsfientlig på UM.

Vad skulle du gjort? Ärligt talat? Du är säkert en sån som vill "kolla på valpar" som den snälla farbrorn har i bagageluckan på bilen.

passaro:

Skitbra argument där! Du lyckades verkligen övertyga mig. Jävla idiot.

Hur kommer det sig att många svenskar är så rädda för vad andra ska tycka? Mångfald är bra på rätt sätt, men inte om det strider mot våra grundlagar. Allas rätt till lika värde och att bära burka verkar gå ganska hårt mot varandra. Vad är en människa utan ansikte? Vem anställer en person i Burka på ICA? Vem vill lämna sina barn till en dagmamma i Burka?

Det spelar ingen roll vad det står på ens CV, men Burka är du körd på alla sociala plan i Sverige. Det fungerar endast om man är hemmafru. Men visst, stå för de manliga extremisternas nedvärderande kvinnosyn och stöd burkan.

Gentlernen:

nödvändigt att bestraffa den som är förtryckt

Jag menade att man skulle bestraffa dem som tvingar på sina fruar burkor på samma sätt som man ska straffa dem som slår sina fruar. Det finns fysiskt och psykiskt våld. Alienation är ett kraftfullt psykiskt våld som lämnar kvinnans liv helt i händerna på den kontrollerande mannen.

Gentlernen:

Slutligen så har du fortfarande inte ens berört vad ett dylikt förbud skulle göra för nytta, om vi leker med tanken på att alla som bär burka faktiskt skulle vara förtryckta.

Eller hur... Vad behöver vi rösträtt för? är det säkert att folk vill rösta? Varför ska vi ha fängelser för, är det säkert att folk begår inbrott? Sluta vara så naiv.

För att människor ska lära sig bli ett med samhället måste man integrera dem. Inte avskärma dem från samhället i subgrupper. Hamnar man utanför får man inget jobb, dålig utbildning och ingen tro på framtiden.

Men de får bära burka...? Enligt dig - och många andra - verkar detta vara viktigare.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Gentlernen:

Om du inte vill prata med folk i burka, beror det på burkan i sig eller på vilka fördomar du har om folk som bär burka?

Jag antar att du har haft långa djupa samtal med människor i burka [rolleyes]


   
SvaraCitera