Aviseringar
Rensa alla

Berätta gärna om kristna friskolor.


nrg89
Ämnesstartare

Jag är, personligen, väldigt kluven gällande kristna friskolor vilket i och för sig har med att jag är väldigt för alternativ under privat förvaltning men inte tycker att barn skall bli stämplade som att de tillhör en religion, och för att jag har väldigt mycket fördomar om hur NO-lektionerna skulle gå till. Så, om du har gått på en kristen friskola, skulle du snälla kunna upplysa mig om hur det faktiskt är att gå där och svara på lite frågor omkring det.

1. Hur viktigt är det att man bekänner sig till religionen? Skulle man förlora sin plats om man konverterade, eller är det mer bundet till föräldrarnas religion?

2. I den helt vanliga, sekulära och offentliga skola jag gick i var det extremt mycket kristendomen på religionslektionerna med ett och annat inslag av Islam, vilket absolut inte är upprörande då man måste ha viss kunskap om kristendomen för att hänga med i svensk historia. Hur såg era religionslektioner ut? Var det bara kristendomen? Var det kanske mer om de andra religionerna, i och med att ni ändå visste en hel del om kristendomen?

3. Var det någonsin diskussioner mellan er och lärare om vad som var rätt och fel? Det var det hela tiden på min skola, och då var källmaterialet något så flummigt som "vad man kände". Hur såg i sådana fall era diskussioner ut och använde ni Bibeln som källmaterial och argument istället för era känslor?

4. Eftersom jag bryr mig så passionerat om vetenskap så måste jag ställa frågor om NO-lektionerna, för det kommer en hel del frågor till mig från kreationister som säger att de inte tror på evolutionsteorin för att de inte fått svar på sina frågor, trots att frågorna de ställer har mången fullständiga svar. Jag tycker personligen att man skall kunna svara fullständigt på följande frågor med G i biologi, men om du fått VG eller kanske till och med MVG tycker jag att det verkligen inte finns någon ursäkt om man inte kan svaret på de här frågorna gällande evolutionen:

a) Om människans förfader är apor, hur kan då människor och apor finnas samtidigt?

b) Om alla djur är släkt med varandra, varför kan inte alla arter para sig emellan varandra?

c) Hur kan man tro på evolutionsteorin och inte ha en teori om hur liv uppkom?


   
Citera

nrg89:

a) Om människans förfader är apor, hur kan då människor och apor finnas samtidigt?

HAHAHA, Åh, KOOORKAAAD!!!!!!1111111111111 [love]

nrg89:

b) Om alla djur är släkt med varandra, varför kan inte alla arter para sig emellan varandra?

HAHaha! [bigsmile]

Nej, jag hade inget vettigt att tillägga förutom att friskolor är totalt jävla jättevärdelösa.


   
SvaraCitera

förbjud friskolan


   
SvaraCitera

nrg89:

b) Om alla djur är släkt med varandra, varför kan inte alla arter para sig emellan varandra?

[blush][blush][blush][blush][blush][blush][blush]
ställde den frågan (annorlunda utformad, och lite mer anpassad till kursen/ämnet/åldern) under en biologi B-lektion [bigsmile][blush]


   
SvaraCitera
nrg89
Ämnesstartare

honolulu:

[blush][blush][blush][blush][blush][blush][blush]
ställde den frågan (annorlunda utformad, och lite mer anpassad till kursen/ämnet/åldern) under en biologi B-lektion [bigsmile][blush]

Hm, ja, det är möjligt att den här frågan faktiskt hör till gymnasiebiologi. Det är alldeles för längesedan jag gick i högstadiet.


   
SvaraCitera

Varför kan du inte bara acceptera att dom tror som dom tror!? [crazy]


   
SvaraCitera

S3ON:

Varför kan du inte bara acceptera att dom tror som dom tror!? [crazy]

varför skulle han?


   
SvaraCitera

iosib:

varför skulle han?

Varför skulle han inte var frågan. [mad]


   
SvaraCitera
nrg89
Ämnesstartare

S3ON:

Varför kan du inte bara acceptera att dom tror som dom tror!? [crazy]

Det gör jag. Var i mitt inlägg påstår jag att jag inte gör det?


   
SvaraCitera

nrg89:

Det gör jag. Var i mitt inlägg påstår jag att jag inte gör det?

Har fått för mig att du är Ateist. [cute]


   
SvaraCitera
nrg89
Ämnesstartare

S3ON:

Har fått för mig att du är Ateist. [cute]

Det är jag. Din poäng är?

Jag hoppas i alla fall att du inte tolkar en inbjudan till diskussion mellan ateister och kristna som ett angrepp, eller ett försök att konvertera dem. Jag är genuint intresserad.


   
SvaraCitera

Okey. [crazy]


   
SvaraCitera

jag går i en kristen friskola så mina svar är:

1. man får ha sin religon som man vill, men om du tex är muslim, så kanske du blir lite obekväm när vi ber, eller har chapel(predian+lovsång) osv.

2. vi har en extra kristendomslektion i veckan, men vi har lärt oss om alla religoner lika mkt, vet lika mkt som alla andra elever på andra skolor, (om inte mer xD)

3. En grej som dem använder mkt på min skola är fine tyck som du vill, asså inga lärare anklagar dig om du tror på ett sätt. Ja vi använder bibeln ibland.

asså folk för det mesta har så fel om friskolor 🙂

4.fattar inte din fråga på 4:an
hoppas det var till nån hjälp!
[smile]


   
SvaraCitera

Religion och skola ska inte blandas. Blir så knasigt då. (Men vill ha avslutning i kyrkan ändå.)


   
SvaraCitera
nrg89
Ämnesstartare

ninoo:

1. man får ha sin religon som man vill, men om du tex är muslim, så kanske du blir lite obekväm när vi ber, eller har chapel(predian+lovsång) osv.

Men då ser väl lärarna och klasskamraterna till att personen i fråga får det trivsamt? En skola borde, i alla fall enligt min åsikt, ha som uppgift att kunna erbjuda samma möjligheter till arbetsro till alla elever.

ninoo:

2. vi har en extra kristendomslektion i veckan, men vi har lärt oss om alla religoner lika mkt, vet lika mkt som alla andra elever på andra skolor, (om inte mer xD)

Ok, vad lär ni er i kristendomslektionen? Går ni mest igenom kristendomens historia eller tar ni upp ritualer, världssyn och etik också?

ninoo:

3. En grej som dem använder mkt på min skola är fine tyck som du vill, asså inga lärare anklagar dig om du tror på ett sätt. Ja vi använder bibeln ibland.

All right, har ni haft diskussioner som har varit mycket på den politiska tapeten? Till exempel om att homoäktenskap blivit lagligt i Sverige, om abort eller om brott och straff eller har det mest handlat om vad era åsikter i allmänt om rätt och fel är?

ninoo:

asså folk för det mesta har så fel om friskolor 🙂

Jag vet tyvärr för lite om hur de skiljer sig från vanliga, kommunala skolor. Jag är glad över att du svarar och på så sätt kan bidra till färre, grundlösa fördomar.

ninoo:

4.fattar inte din fråga på 4:an
hoppas det var till nån hjälp!

Om du inte har gått ut högstadiet än är det fullt förståeligt. Frågan var mest för att undersöka om ni får samma utbildning om evolutionsteorin som vi i kommunala skolor får/fick.


   
SvaraCitera