Aviseringar
Rensa alla

Berätta gärna om kristna friskolor.


nrg89:

Men då ser väl lärarna och klasskamraterna till att personen i fråga får det trivsamt? En skola borde, i alla fall enligt min åsikt, ha som uppgift att kunna erbjuda samma möjligheter till arbetsro till alla elever.

asso personligen så tycker jag så här: varför börja i en kristen skola överhuvud taget om man vet att det kanske kommer bli lite annorlundare, eller inte kommer känna sig bekväm?

nrg89:

Ok, vad lär ni er i kristendomslektionen? Går ni mest igenom kristendomens historia eller tar ni upp ritualer, världssyn och etik också?

vi tar väl upp det mesta antar jag 🙂

nrg89:

All right, har ni haft diskussioner som har varit mycket på den politiska tapeten? Till exempel om att homoäktenskap blivit lagligt i Sverige, om abort eller om brott och straff eller har det mest handlat om vad era åsikter i allmänt om rätt och fel är?

asso det kan ha varit allt från abort till något annat.

nrg89:

Om du inte har gått ut högstadiet än är det fullt förståeligt. Frågan var mest för att undersöka om ni får samma utbildning om evolutionsteorin som vi i kommunala skolor får/fick.

PS. yup, har lärt oss om evulotionsteorin 🙂

hoppas man bidrog till något 😀


   
SvaraCitera
nrg89
Ämnesstartare

ninoo:

asso personligen så tycker jag så här: varför börja i en kristen skola överhuvud taget om man vet att det kanske kommer bli lite annorlundare, eller inte kommer känna sig bekväm?

Jag kan se din poäng, men om man konverterar mitt i skolåret så bör skolan se till att man fortfarande har det trivsamt.

ninoo:

asso det kan ha varit allt från abort till något annat.

Verkligen? I samhällskunskapen då, eller?

ninoo:

PS. yup, har lärt oss om evulotionsteorin 🙂

Bra att höra, syftet med mina frågor var att undersöka om utbildningen på något sätt var vinklad ur något annat perspektiv än vetenskapligt.


   
SvaraCitera

nrg89:

1.

Av förståeliga skäl var det inga andra än kristna och ateister. Och vi trivdes bra ihop, en trevlig atmosfär.

nrg89:

2.

Religionslektionerna innehöll nästan lika mycket om dem stora religionerna (vi hade iallafall ett prov på varje t.ex.). Däremot togs kristendomens etiska åsikter på på andra lektioner som handlade om etik och självkänsla t.ex.

nrg89:

3

Jupp en del diskussioner, med bibeln som källa användes ibland.

nrg89:

4.

Jag har inte kunnat testa mina kunskaper på andra än så vet inte om jag läst mycket eller lite.

Geigerzähler:

Nej, jag hade inget vettigt att tillägga förutom att friskolor är totalt jävla jättevärdelösa.

Inte vet jag det. elever som inte kunde gå på någon annan skola av olika skäl (mobbare, mobbade) fick gå en normal skolgång och mobbning pågick knappt. fick man reda på det så tog man i tag med det snabbt.


   
SvaraCitera

nrg89:

Verkligen? I samhällskunskapen då, eller?

aa typ i kristendomslektionen eller samhällslektion fast mest kristendomslektionen. 🙂


   
SvaraCitera

Konceptet suger balle.


   
SvaraCitera

Så farligt kan det ju inte vara. Marilyn Manson gick ju i kristen skola. Han slutade ju.... bra [party]


   
SvaraCitera

Jag har några mycket goda vänner som går på en kristen fristående gymnasieskola. De uppskattar naturligvis den goda miljön att vistas i för en kristen. Att veta att man kan diskutera kristna frågor på ett öppet sätt, dessutom säger de och har jag upplevt där att det är en väldigt "omtänksam stämmning". Jag går själv på en vanlig gymnasieskola, men upplever då det är väldigt schysst och respektfull folk att det är en god stämmning ändå men generellt kan jag tycka att kristna gemenskaper ofta är lite "snällare".

När det kommer till utbildning kontra andra skolor så säger de att de har helt vanliga och klassiska fysik, kemi, biologi lektioner som alla andra skolor. Jag har faktiskt inte frågat särskilt ingående om det inte uppstår konflikter med vissa delar av naturvetenskapen vilket jag tycker det borde göra. Är man kristen är det helt klart värt det, är man inte det är förlusten inte så stor, men man kanske kan känna sig lite utanför.

Jag ska snacka mer ingående med dem och återkomma! 🙂


   
SvaraCitera