Aviseringar
Rensa alla

Berättar polisen för mina föräldrar om jag blir utsatt för brott?


Ämnesstartare

Jag är under 18 år, om något händer mig och polisen får reda på det, kommer de kontakta mina vårdnadshavare då (även om jag säger att jag inte vill det) 

Likaså om jag anmäler ett brott, kan man gå igenom en rättegång (som målsägande under 18) utan att föräldrar blandas in? 


   
Citera

Vad är det ens för fråga? Är väl ganska självklart att polisen kontaktar dina föräldrar om du blir utsatt för ett brott..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

men om man verkligen inte vill 
kan de inte typ kontakta ens mormor eller nått istället 


   
SvaraCitera

Alltså dina föräldrar "ansvarar" ju för dig så jag är helt säker på att dina föräldrar måste få veta. 


   
SvaraCitera

De kontaktar alltid dina vårdnadshavare oavsett om det är snatteri eller misshandel. De kan även kontakta dina föräldrar om polisen anser att du vart på en osäker miljö. Till exempel om du har vart på en fest och snuten har kommit dit,


   
SvaraCitera

Ananas2227:
Jag är under 18 år, om något händer mig och polisen får reda på det, kommer de kontakta mina vårdnadshavare då (även om jag säger att jag inte vill det) 

Likaså om jag anmäler ett brott, kan man gå igenom en rättegång (som målsägande under 18) utan att föräldrar blandas in? 

ja de gör dom


   
SvaraCitera

Polisen är skyldig enl lag att kontakta dina föräldrar (vårdnadshavare) eller går de via de sociala myndigheterna om du blir utsatt för ett brott. Om du själv anmäler ett brott vet jag inte hur tågordningen är. 


   
SvaraCitera

Jag anmälde en misshandel för några månader sen och polisen nämnde inget för mina föräldrar


   
SvaraCitera

klart de kontaktar dina vårdnadshavare om du gjort något mot lagen och du är under 18.

frågan är vad du har ställt till med, det låter som om du vill berätta något för oss


   
SvaraCitera

alltså du kan ju anmäla anonymt om du vill men då blir d sällan ngt mer av det hela. men kan va bra ändå pga statistik osånt + kan vara bra underlag om det är så att det finns flera anmälningar mot samma person/er från olika anmälare. 


   
SvaraCitera