Aviseringar
Rensa alla

Bergsvandra i Skottland


Ämnesstartare

Hej allihopa!

Jag har funderat på att ge mig ut på min första bergsvandring när jag åker upp till Skottland några dagar. Eftersom jag kommer att vara helt ensam och har världens sämsta lokalsinne, är jag väldigt nervös. Jag ber er om era allra bästa tips och tricks när det kommer till bergsvandring! Både vad gäller förberedelser inför bergsvandringen och vad som kan behövas däruppe, hur man löser nödsituationer osv. 

Puss och kram,
Er Zymba

corrie-fee


   
Citera
Ämnesstartare

1100060-hiker.png


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fkpaw:
1100060-hiker.png

Vad ska det där betyda???


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bra skor/kängor, rejäla kläder.  Bestäm innan hur du ska gå o så. kanske låte lite folk veta vad du gör eftersom du ska gå själv ifall det händer dumheter. 

annars kanske, mat, en laddad mobil :p en kamera och en bok :)) 

+ mkt att dricka e bra med


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymba:

Vad ska det där betyda???

det är en gåta, det är relaterat iaf


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kanske ladda för eventuella väder ändringar oxå såru inte står där sen :p


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Palöa vara bergsvandrare. Invandrare är bättre


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

du behöver nog ingen syrgas på tub iaf. 

hmm. bra skor? (antar att du har tänkt så långt redan)

ett överlevnads-kit om du går vilse kske? (typ kniv, stormkök)   


   
SvaraCitera

Mikrofiberhandduk och ett par flipflops om man behöver vada över floder med stenar i och vill torka fötterna snabbt efteråt. 

packa mat i portionsstorlekar så att det är lätt att hälla en påse i stormkök och tillsätta vatten. 

kolla upp rutten i förväg(!!) 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ta med mycket mat...


   
SvaraCitera

Lättåtkomligt vatten med slang från ryggsäcken. Camelbak är dyrt men riktigt nice att ha. Finns ett billigare märke som heter platypus också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Party

Ni är ju experter! Hjärta


   
SvaraCitera

har ej vandrat själv men har 1 sambo som gillar sånt. packa så lätt som möjligt, frystorkad mat är typisk bra grej, du får i dig så mycket energi som du behöver och det är lätt. choklad är också en bra grej, energirikt (och gott). som frukost tog han med käckebröd och räkost, knäckebröd är ju ej så mkt till energi, men det är iaf lätt.

bra skor är väl typ viktigast, sen är det som edinburgh sa bra med sandaler/liknande om man ska vada, eller bara för att gå runt i kring tältet typ. se till att ha sådana du ej får skavsår av. sådanadär fula foppatofflor ska tydligen vara bra då de dessutom är lätta.


   
SvaraCitera

de hade med en extra "nödtelefon" också som hölls avstängd under resan


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Beror ju på hur länge du tänkt vara ute, men en bra grund är; bra kängor, minst ett komplett ombyte + förstärkningsplagg, mössa, regnkläder, karta över aktuellt område, extra mobiltelefon m batteri, första hjälpen, godis, solglasögon. påsar för skräp, samt för att ha i förr eller senare blöt känga
Kolla området du ska gå i på nätet och se vad som finns skrivet om det vandringsberättelser, dagböcker etc brukar nästan alltid finnas.
skulle börja så
Müsli går fin fint att göra gröt på och är billigt.. men kanske inte omväxlande.


   
SvaraCitera