Aviseringar
Rensa alla

Beror svensk lag på ort?


Ämnesstartare

Jag ringde 11414 för fråga angående Sveriges lag.

Personen frågade mig vilken ort jag befinner mig i.

Jag vet inte...

Och så avslutades samtalet.

Är Sveriges lag annorlunda beroende på vilken ort man befinner sig i???????????????


   
Citera

ska det inte göra som jag vet polisen i malmö låter en köra i 45 utan problem på en 40 väg men när du kommer till 50 blir du stoppad och medans i helsingborg stoppar dem dig när du kör 5 över tillåten hastighet


   
SvaraCitera

tror du kanske hamna i någon växel hos polisen och då kan det ju kanske vara bättre att prata med en polis från området man bor i (att de känner till området bättre om det t.ex är plats relaterade frågor eller händelser man vill anmäla)


   
SvaraCitera

inte i teorin men i praktiken
där jag bor dyker inte polisen upp om det inte gäller mord eller cannabisrökning


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inte Jung:
inte i teorin men i praktiken
där jag bor dyker inte polisen upp om det inte gäller mord eller cannabisrökning

Men det jag undrar är om en särskild handling jag har i åtanke är olaglig eller inte. Jag frågade det, men jag fick inget svar på min fråga. Som sagt, personen frågade vilken ort jag befann mig i. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inte Jung:
inte i teorin men i praktiken
där jag bor dyker inte polisen upp om det inte gäller mord eller cannabisrökning

Men det jag undrar är om en särskild handling jag har i åtanke är olaglig eller inte. Jag frågade det, men jag fick inget svar på min fråga. Som sagt, personen frågade vilken ort jag befann mig i 


   
SvaraCitera

123fendas:

Men det jag undrar är om en särskild handling jag har i åtanke är olaglig eller inte. Jag frågade det, men jag fick inget svar på min fråga. Som sagt, personen frågade vilken ort jag befann mig i. 

De ville veta var du befann dig så att de kunde arrestera dig eller nått


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inte Jung:

De ville veta var du befann dig så att de kunde arrestera dig eller nått

Ha Ha. Men det är inte en handling som jag har begått.


   
SvaraCitera

Lag är detsamma i alla områden, orter, mm. i Sverige. Däremot kan det se lite annorlunda ut mellan olika poliser, eller polisstationer. De prioriterar olika osv. Kanske det är ett stort problem med fortkörare i norra Stockholms området än vad det är i södra Stockholms området, och därför har de placerat mera poliser i norra Stockholm. 

Det finns även orter där trakasserier, våldtäkter, mord osv sker oftare, därför kanske de är mer där och kontrollerar. 

Däremot finns det ju lagar för något som kanske endast finns i Stockholm, eller någon annan stad. Och såklart gäller endast den lagen där. 


   
SvaraCitera
Listus

Dem ville veta var du befann dig så den kunde koppla dig till en polis i din stad för att för mer exakt hjälp. För poliserna i din stad är mer insatt i frågor kring din stad. 

Dem trodde nog bara det gällde en fråga angående din vardag...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Listus:
Dem ville veta var du befann dig så den kunde koppla dig till en polis i din stad för att för mer exakt hjälp. För poliserna i din stad är mer insatt i frågor kring din stad. 

Dem trodde nog bara det gällde en fråga angående din vardag...

Men jag gav personen min fråga innan personen frågade vilken ort jag befann mig i.


   
SvaraCitera

123fendas: Men jag gav personen min fråga innan personen frågade vilken ort jag befann mig i.

Lagen varierar inte nej. Dock har jag själv ringt 11414 och sagt vad det gäller och SEDAN fått frågan vart jag bor för att bli kopplad rätt.

Jag tycker att det låter som någon redan skrivit att man hamnar hos en växel och ska hamna rätt. Att man först får säga vad det gäller kan helt enkelt ha att göra med att den som svarar ska vara säker på att det faktiskt är ett ärende och inte bara ”nåt skoj”. Personen i växeln har gissningsvis som uppgift att sålla samtal och koppla dom rätt.

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

Lagen varierar inte nej. Dock har jag själv ringt 11414 och sagt vad det gäller och SEDAN fått frågan vart jag bor för att bli kopplad rätt.

Jag tycker att det låter som någon redan skrivit att man hamnar hos en växel och ska hamna rätt. Att man först får säga vad det gäller kan helt enkelt ha att göra med att den som svarar ska vara säker på att det faktiskt är ett ärende och inte bara ”nåt skoj”. Personen i växeln har gissningsvis som uppgift att sålla samtal och koppla dom rätt.

Hjärta

Jag kopplades till en annan person.  Jag berättade för båda om mitt ärende. Det var den andra personen som frågade mig i vilken ort jag befann mig.


   
SvaraCitera

Vissa orter har la vissa speciella ordningsregler, som andra orter kanske inte har. 


   
SvaraCitera

123fendas:

Jag kopplades till en annan person.  Jag berättade för båda om mitt ärende. Det var den andra personen som frågade mig i vilken ort jag befann mig.

Hmm okej? Då har jag ingen aning. Iofs har jag bara ringt 11414 tre ggr och vid alla tre tillfällena frågade den första mig och sen kopplade mig dit jag skulle.

Hjärta


   
SvaraCitera