Aviseringar
Rensa alla

Beslutsångest högskola


Ämnesstartare

Idag är sista anmälningsdagen till högskolan och jag har beslutsångest. Mitt mål är att börja läsa psykologi i Göteborg till våren men jag har två alternativ:

1. Psykologprogrammet (dock osäkert om jag kommer in på detta eftersom man behöver 12 månaders arbetslivserfarenhet och jag vet inte om jag har det)

2. 30 hp psykologi fristående kurs (innehåller 15 hp biologisk och kognitiv psykologi och 15 hp personlighets- och socialpsykologi)

Till saken hör att jag redan läser personlighetspsykologi 7,5 hp och då kanske det fuckar upp alternativ 2. Dessutom har jag bara 5 år studielån kvar och programmet är på 5 år. Dock tror jag inte att jag är tillräckligt psykiskt stabil just nu för att hoppa på ett program.

HJÄLP [cry] Vad ska jag göra?!


   
Citera

Jobba?


   
SvaraCitera

om du inte är psykiskt stabil, tror du verkligen att det är så smart att jobba som psykolog då ??


   
SvaraCitera

SwingSwing:

om du inte är psykiskt stabil, tror du verkligen att det är så smart att jobba som psykolog då ??

Haha sant! Hon kommer nog bar bli ännu mer fucked upp av att läsa psykologi, det brukar man bli. Och så kommer hon bli värsta serial killer! [bigsmile] Fast fett collt iofs så kör på det underbar!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SwingSwing:

om du inte är psykiskt stabil, tror du verkligen att det är så smart att jobba som psykolog då ??

[tired]

1. Bara för att jag är psykiskt instabil NU betyder inte det att jag tvunget kommer vara det om FEM ÅR när jag är klar.

2. Det finns oerhört många arbetsuppgifter en psykolog kan ha, det behöver inte tvunget handla om att sitta och lyssna på självmordsbenägna fjortisar. Man kan jobba på företag osv osv.


   
SvaraCitera

uppenbar:

1. Psykologprogrammet (dock osäkert om jag kommer in på detta eftersom man behöver 12 månaders arbetslivserfarenhet och jag vet inte om jag har det)

Det är vad jag satsar på iaf!!! (fast jag måste ju jobba då först...) Men det blir ju onekligen tufft och sådär att hoppa på en sån stor grej. kanske värt att gå kursen och kolla om man är mogen för programmet?


   
SvaraCitera

Är det inte bara att söka båda, och välja sedan?


   
SvaraCitera

uppenbar:

. Psykologprogrammet

du kan söka till karolinska utan att ha arbetslivserfarenhet[smile]jag sökte,men kom inte in.

jag tänkte byta program idag,men jag hittar inget intressant och jag har för dåliga betyg för psykologen[n]


   
SvaraCitera

Unexpected:

Är det inte bara att söka båda, och välja sedan?

när du kommer in på ett av flera val så stryks alla andra, då gäller det det eller inget


   
SvaraCitera

Du bör läsa och bli en riktig psykarbetare i sådana fall, även kallad psykiatriker, psykologer är psykvårdens bottenskrap, dem som söp och skolkade sig igenom skolana och inte vet ett piss


   
SvaraCitera

mICHE:

när du kommer in på ett av flera val så stryks alla andra, då gäller det det eller inget

Jaha, vad tokigt.

uppenbar:

2. 30 hp psykologi fristående kurs (innehåller 15 hp biologisk och kognitiv psykologi och 15 hp personlighets- och socialpsykologi)

Låter bäst i mina öron.


   
SvaraCitera

Tözen:

karolinska

De har väl inte intagning till våren?

uppenbar:

1. Psykologprogrammet (dock osäkert om jag kommer in på detta eftersom man behöver 12 månaders arbetslivserfarenhet och jag vet inte om jag har det)

Jag röstar för det, som förstahandsalternativ. Failar det sig, kan du ju alltid tacka ja till andrahandsalternativet, eller jobba.


   
SvaraCitera

man kan väl få förlängt studielån o sånt gris om man ska doktorera o sånt eller nåt vet ej men det fixar sig. annars får du väl jobba till höstterminen och börja då i stället


   
SvaraCitera

Viljans Triumf:

Du bör läsa och bli en riktig psykarbetare i sådana fall, även kallad psykiatriker, psykologer är psykvårdens bottenskrap, dem som söp och skolkade sig igenom skolana och inte vet ett piss

man måste ha en psykologutbildning för att bli psykiatriker?


   
SvaraCitera

Fuck, är sista dagen idag? Bleh. Inte för att jag vet vad fan jag vill plugga.[sad]


   
SvaraCitera