Aviseringar
Rensa alla

Beställa ifrån tyskland, MOMS?


Ämnesstartare

Tänkte beställa en longboard ifrån sickboards.nl och undrar om man ska behöva betala 25% även inom Europe, har hört både ja och nej. Hjälp


   
Citera
Ämnesstartare

ja, sätt in momsen på mitt konto[party]


   
SvaraCitera

Förmodligen, beror på om de tar den i tullen eller inte. Vid beställning från Kina är ju det gamla knepet att de markerar försändelsen som gåva så slipper man skatt.


   
SvaraCitera

nl är nederländerna och inom eu ska moms betalas enligt momssatsen i avsändarlandet. jag vet inte vad de har för momssats i nederländerna, dock.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

moms måste du alltid betala.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack internet, då förstår jag nu 😀


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

nl är nederländerna och inom eu ska moms betalas enligt momssatsen i avsändarlandet. jag vet inte vad de har för momssats i nederländerna, dock.

inte nödvändigtvis, jag vill minnas att det beror på hur mycket företaget exporterar till mottagarlandet. det finns någon gräns för hur mycket som kan exporteras från samma företag till sverige per år innan det blir svensk moms som ska betalas.


   
SvaraCitera

Leijonsparf:

det finns någon gräns för hur mycket som kan exporteras från samma företag till sverige per år innan det blir svensk moms som ska betalas.

det har jag aldrig hört talas om och jag såg inte heller något på tullverkets hemsida. researchar lite.

"Ett Internet- eller postorderföretag som säljer till kunder i Sverige ska vara momsregistrerat här om den sammanlagda årsomsättningen överskrider 320 000 kronor. Om beloppet inte överskrids redovisar säljaren moms i sitt eget land. I det fallet betalar du den momssatsen som tillämpas i säljarens hemland. Överskrids beloppet ska säljaren betala moms enligt svenska skattesatser, det vill säga 25 procent. Då måste du betala svensk moms.

Du behöver dock inte ta reda på om säljaren är momsregistrerad i Sverige eller inte. Priser som anges till dig ska inkludera rätt momssats. Läs noga igenom informationen från säljaren och Försäkra dig om att momsen ingår i priset."

http://www.konsumenteuropa.se/Tull-och-moms/Tull-och-moms-inom-EU/

kontentan: man behöver inte bry sig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

kontentan: man behöver inte bry sig

vems ansvar det är att hålla reda på det har väl rätt lite med saken att göra, bara konstaterar att det är så.


   
SvaraCitera

Leijonsparf:

vems ansvar det är att hålla reda på det har väl rätt lite med saken att göra, bara konstaterar att det är så.

absolut, beskyllde dig inte för att antyda ansvarstagande även om det kanske lät så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

absolut, beskyllde dig inte för att antyda ansvarstagande även om det kanske lät så.

det kan ju dock påverka köpet alldeles oavsett. anledningen till att jag känner till det är handel med varor som har högre momssatser i sverige än i landet man handlar från, då finns det ibland rätt mycket att vinna på att handla från ett företag som använder ursprungslandets momssats.


   
SvaraCitera

Leijonsparf:

anledningen till att jag känner till det är handel med varor som har högre momssatser i sverige än i landet man handlar från, då finns det ibland rätt mycket att vinna på att handla från ett företag som använder ursprungslandets momssats.

ja, har dålig koll på andra länders momssatser, men har inte de flesta lägre på det mesta utom typ böcker?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

ja, har dålig koll på andra länders momssatser, men har inte de flesta lägre på det mesta utom typ böcker?

Meningen med att jag köper från utlandet är för att varorna är mycket billigare där och att jag bara betalar 19% istället för 25%


   
SvaraCitera

kevindendaylige:

Meningen med att jag köper från utlandet är för att varorna är mycket billigare där och att jag bara betalar 19% istället för 25%

ja. det är bara att köpa på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

ja, har dålig koll på andra länders momssatser, men har inte de flesta lägre på det mesta utom typ böcker?

tror inte att det skiljer så fasansfullt mycket överlag. inte så mycket att det blir värt att köpa grejer bara pga lägre moms. det gäller för de flesta varor. de varor som det inte gäller för är sådana som är allmänt dyra, som man tänker köpa mycket av, och där inte frakten utgör något större problem. investeringssilver, exempelvis, är det 25% moms på i sverige. i tyskland är det bara typ 7% eller något sånt. ska man köpa sig mer än ett par uns sådant så lönar det sig rätt snabbt att importera, dock bara om det är från en handlare som inte redan fyllt upp sin kvot av svenska importörer som betalar tysk moms.


   
SvaraCitera